Companii

Metro: Nu lăsăm comeţul tradiţional să moară. De ce au lansat germanii magazinele La Doi Paşi

Metro Cash & Carry, cel mai mare comerciant român, vede stagnarea consumului în 2012

Autor: Cristina Roşca

11.03.2012, 16:42 1420

"Consumul va rămâne în acest an la acelaşi nivel ca în 2011. Este greu de făcut previziuni pentru anii care vor urma, deoarece situaţia este imprevizibilă. Şi anul trecut estimam creşterea consumului şi nu s-a întâmplat", a spus Marc Carena, director management clienţi în cadrul Metro Cash & Carry România, companie care deţine 32 de magazine.

Estimarea dată de oficialul companiei germane este cea mai pesimistă de până acum, în condiţiile în care mai mulţi executivi din retailul alimentar, de haine şi cosmetice au anunţat că şi-au bugetat creşterea afacerilor pe fondul avansului consumului în acest an.

Mai mult, în luna ianuarie cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a crescut cu aproape 10%, acesta fiind cel mai important avans din ultimii trei ani.Primele semne ale revenirii consumului au apărut însă încă din toamna anului trecut, când consumul a avansat mai timid cu 2-3%.

Nu lăsăm comerţul tradiţional să moară

În pofida estimărilor mai puţin optimiste în ceea ce priveşte consumul, comerciantul german a lansat în urmă cu câteva săptămâni primul proiect de franciză pe piaţa locală, La Doi Paşi. Acest proiect se adresează celor 70.000 de jucători din comerţul tradiţional, o piaţă de 7-8 mld. euro, care ar putea să devină partenerii germanilor prin intermediul francizelor.

Până în prezent 200 de astfel de magazine s-au alăturat acestui proiect care ar putea să le asigure germanilor un portofoliu constant de clienţi. Dintre acestea 80 sunt deja deschise.

"Am lansat acest proiect pentru că nu dorim să lăsăm comerţul tradiţional să moară", mai spune Carena. Magazinele de bloc şi alimentarele tradiţionale se numără alături de jucătorii din HoReCa şi clădirile de birouri printre cei mai importanţi clienţi ai Metro Cash & Carry România.

Marc Carena recunoaşte că această iniţiativă a germanilor de a lansa una dintre cele mai extinse reţele de cartier vine într-o perioadă în care retailerii moderni se extind tot mai agresiv.

"În ultima perioadă am observat faptul că tot mai mulţi clienţi finali se mută dinspre comerţul tradiţional înspre retailul modern. Această tranziţie se face în condiţiile în care companii precum Mega Image, Lidl şi Carrefour Market se extind puternic", a spus Marc Carena.

Potrivit datelor din piaţă şi informaţiilor furnizate de companii, cele trei companii vor deschide în acest an peste 150 de magazine.

La polul opus, în ultimii cinci ani mai bine de 6.000 de magazine de comerţ tradiţional au tras obloanele atât din cauza situaţiei economice dificile, cât şi din cauza expansiunii comerţului modern.

Proiectul La Doi Paşi este lansat într-o perioadă în care cifra de afaceri a companiei germane a fost afectată de situaţia economică dificilă şi de scăderea consumului, astfel că Metro Cash & Carry a pierdut în ultimii patru ani vânzări de 400 de milioane de euro.

Cine primeşte franciza La Doi Paşi?

Deşi este un proiect de franciză, Marc Carena spune că francizaţii nu trebuie să plătească o taxă iniţială de franciză. Ei contribuie lunar cu 500-600 de lei, bani utilizaţi pentru printarea pliantelor de promovare şi pentru alte acţiuni de marketing.

Fiecare magazin primeşte la fiecare două săptămâni cel puţin 300 de cataloage cu oferte. Metro Cash & Carry împreună cu francizaţii lansează la fiecare două săptămâni un pliant cu 17 produse la ofertă în toate magazinele La Doi Paşi.

Germanii se ocupă astfel de partea de promovare şi marketing. Administrarea magazinului este făcută doar de proprietarul acestuia.Magazinele deschise în franciză de Metro Cash & Carry au în medie 70 de metri pătraţi, însă suprafaţa poate varia între 40 şi 200 mp.

"Nu putem coborî sub 40 mp pentru că nu am avea loc să construim un magazin de autoservire", spun reprezentanţii companiei germane.

Remodelarea unui magazin după conceptul stabilit de Metro Cash & Carry costă în medie 14.000 de lei (3.200 de euro).Deşi nu oferă un număr de magazine La Doi Paşi care urmează să se deschidă în următorii ani, Marc Carena spune că Metro Cash & Carry nu refuză niciun doritor.Există însă o singură condiţie pentru a primi această franciză.

"Nu vom oferi această franciză către cinci comercianţi de pe aceeaşi stradă. Trebuie să existe o anumită distanţă între magazine. În această situaţie mergem după principiul primul venit, primul servit."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO