Companii

McDonald's: Este cel mai greu an din ultimul deceniu, dar nu ne panicam

McDonald's: Este cel mai greu an din ultimul deceniu, dar nu ne panicam

Marian Alecu, director general al McDonald's Romania: Este logic sa ai aici productie locala cand ai un plan de dezvoltare atat de mare. Daca vom ajunge la 150 de restaurante poate vom construi aici o fabrica de carne, dar si pentru alte materii prime, iar daca va fi viabil vom aproviziona de aici tarile vecine, pentru a reduce costurile.

11.02.2009, 17:55 381

Cel mai mare operator de restaurante fast-food de pe piata locala, McDonald's Romania, spune ca cel mai pesimist scenariu este reprezentat de o crestere a vanzarilor de minimum 15%, in conditiile in care sunt jucatori care anunta chiar pierderi, in timp ce planul de dezvoltare nu a suferit pana acum modificari.

 "Poate mai grea decat anul acesta a fost perioada '97-'99, cand inflatia era de 100% pe an, cand puterea de cumparare era incomparabil mai mica decat acum si cand situatia politica era mai instabila. Astazi oamenii sunt mai reticenti, nu le mai vine sa iasa la restaurant, mai ales daca sunt afectati de somaj si nu mai sunt atat de cheltuitori, dar noi nu vom lua masuri de panica, care sa constea in restructurari, de exemplu", a declarat pentru ZF Marian Alecu, director general al McDonald's pe Romania, Moldova, Bulgaria si Macedonia.
In timp ce multe companii isi reduc bugetele de publicitate sau training, McDonald's avanseaza o suma de peste 20 mil. euro pentru extinderea lantului de restaurante care in prezent numara 58 de locatii.
Sunt in pregatire unitati in Piatra-Neamt si Sibiu, dar majoritatea vor fi deschise in Capitala.
"Sunt fonduri 100% proprii acordate de firma-mama din SUA si vor merge in cel mai mare restaurant care urmeaza sa fie deschis in Drumul Taberei, in centrul comercial Auchan Titan si in mallul care se va deschide in Berceni, dar si in Pipera", spune Alecu. Ca si spatiul din Drumul Taberei, in care compania americana va investi circa sase mil. euro (4,5 mil. euro numai constructia), terenul de 2.000 de metri patrati din Pipera este acum proprietate privata.
McDonald's a cumparat acest teren in decembrie 2008 de la omul de afaceri Gigi Becali, iar tranzactia a fost, potrivit lui Alecu, de ordinul milioanelor de euro. Tinand cont ca un metru patrat in zona se tranzactiona la acea data cu sume cuprinse intre 500 de euro si 1.000 de euro, terenul achizitionat de McDonald's ar fi putut valora in jur de doua milioane de euro.   
In prezent, McDonald's are 4.000 de angajati, dar noile deschideri, cat si modernizarea altor patru restaurante, care inseamna implicit marirea capacitatii unitatilor, vor mai adauga la personal cel putin 500 de angajati. Independent de extinderea lantului de restaurante, cifra de afaceri pe care o asteapta Alecu in 2009 este de 480 mil. lei (112,7 mil. euro), in crestere cu 20% fata de anul trecut, cand a raportat afaceri de peste 400 mil. lei (108 mil. euro). "Vorbim de o crestere pe restaurantele existente. Cu toate acestea, pentru piata de food, 2009 va fi un an cu o crestere foarte mica din motive psihologice", crede Alecu.
Planul de extindere de pana la 150 de unitati in urmatorii sase ani nu exclude posibilitatea ca McDonald's, cel mai mare lant de restaurante fast-food din Romania, sa construiasca si o fabrica de carne pentru produsele sale, dupa ce anul acesta a intrat in parteneriat cu grupul austriac Leipnik Lundenburger Invest (LLI) pentru o fabrica de chifle in estul Capitalei, a carei productie este destinata exclusiv McDonald's Balcani. "Este logic sa ai aici productie locala cand ai un plan de dezvoltare atat de mare. Daca vom ajunge la 150 de restaurante, poate vom construi aici o fabrica de carne, dar si pentru alte materii prime, iar daca va fi viabil, vom aproviziona de aici tarile vecine, pentru a reduce costurile. In cazul chiflelor vom reduce costurile, fara a pune la socoteala transportul, cu 15%, mai ales ca importam 70% din produse", spune Marian Alecu, care anunta ca 60% din capacitatea totala de 150 mil. chifle pe an produsa in viitoarea fabrica va fi destinata Romaniei. Asta inseamna ca McDonald's va renunta peste un an la contractul pe care il are in prezent cu firma locala R.E.D. Group, controlata de omul de afaceri Radu Enache si familia sa, al carui business principal este grupul hotelier Continental. RED asigura 30% din necesarul de chifle al McDonald's Romania, potrivit lui Alecu.
In trecut, lantul de fast-food a avut ca furnizor si producatorul de carne de pasare Agricola Bacau, dar a renuntat la acesta in favoarea unor furnizori austrieci.
"Cumperi unde, in conditii similare de calitate, preturile sunt cele mai bune si desi au aparut costurile de transport, s-a dovedit ca produsele cumparate din Austria erau cu 20%-30% mai ieftine. In business ceea ce conteaza sunt rezultatele la sfarsit. Acum deprecierea cu 18% a leului ne-a lovit din plin in costuri, dar o suportam fara sa extindem asta la clienti", anunta directorul general al McDonald's Romania, care apeleaza la furnizori romani pentru salata si produse colaterale (hartie, ambalaj etc.).
Pe partea de business, principala tinta a lui Marian Alecu este achizitia de terenuri pentru noi restaurante, care ii confera in contextual actual o anumita "siguranta".
"Nu este mai rentabil sa ai terenul in proprietate, este mai sigur, pentru ca acum doi ani, de exemplu, cand piata urca nebuneste, proprietarii veneau frecvent sa ceara mariri ale chiriilor", este de parere Alecu, anuntand ca in prezent 15% din restaurante sunt in proprietate. 
McDonald's este una dintre companiile care au semnat in perioada 94-'95 contracte de inchiriere cu Primaria Capitalei, pentru McDrive-urile deschise ulterior in Bucuresti.
"Avem contracte, incheiate pe 20 de ani, de minimum garantat si procent din vanzari, adica 4-5 euro pe metru patrat de teren in fiecare an. In urma cu 14 ani nu era niciun investitor pe piata si nimeni nu batea la usa primariei pentru afaceri de acest nivel", spune Alecu.
Cele cinci unitati pentru care compania plateste chirie administratiei locale au suprafete cuprinse intre 1.000 mp si 2.500 mp, dar conducerea McDonald's spune ca de-a lungul timpului doar jumatate din aceasta suprafata a mai ramas in contract cu primaria, restul fiind restituita fostilor proprietari. "Pentru cealalta jumatate am negociat cu fiecare proprietar in parte, un teren putand avea si 8-10 proprietari", explica Alecu.
Pe piata de fast-food, estimata de McDonald's la o valoare de aproximativ 2 mld. euro, cei mai importanti competitori sunt KFC si Burger King.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO