Companii

Marile familii scriu si acum istoria industriei auto

01.08.2000, 00:00 38



Sunt mostenitorii celor care au pus bazele industriei mondiale de automobile. Multimilionari cu nume de rezonanta, care continua sa conduca destinele imperiilor auto europene si americane, pastrandu-si influenta si puterea in aceasta epoca a fuziunilor si aliantelor. Figuri emblematice care prefera totusi sa ramana in umbra, exercitandu-si puterea intr-o maniera cat mai discreta cu putinta.

Agnelli. Familia cea mai faimoasa din Italia si una din cele mai bogate 50 din lume. Detine un adevarat imperiu imobiliar la Torino, orasul unde Giovanni Agnelli a infiintat, in 1899, uzinele Fiat. In prezent, grupul este constituit din 569 de societati care fabrica peste 10.000 de produse diferite.

Cei doi nepoti ai fondatorului - Gianni Agnelli (nascut in 1921) si fratele sau Umberto (nascut in 1934) - au fost artizanii expansiunii consortiului. Primul dintre acestia este presedintele onorific al grupului Fiat, al echipei de fotbal Iuventus Torino si a societatii financiare IFI. Casatorit cu printesa Marella Caracciolo, Gianni Agnelli are o carte de vizita impresionanta. A reusit sa scoata compania din grava criza financiara pe care o traversa la sfarsitul anilor '70, a infiintat prima uzina occidentala de automobile in fosta URSS, a finantat restaurarea renumitului Palazzo Grassi din Venetia. Din 1991 este senator pe viata.

Quandt. La moartea sa, survenita in 1982, Herbert Quandt (mostenitorul unui clan german cu un trecut tulbure, care a cooperat la un moment dat cu Hitler) le-a lasat sotiei sale Johanna si celor doi copii - Stephan si Susanne - aproape 70% din actiunile companiei BMW. In prezent, acestia pastreaza 46,6% din titlurile firmei, prezideaza consiliul de supraveghere al marcii muncheneze si au dreptul de a desemna presedintele companiei si de a bloca orice decizie a acestuia.

Desi membrii familiei Quandt controleaza un grup care dispune de peste 110.000 de angajati in intreaga lume, presa cunoaste foarte putin despre viata lor personala. Nu participa la evenimente mondene, nu acorda interviuri, iar biografia lor (in special cea a vaduvei Johanna Quandt) ramane un mister. Johanna se ascunde in spatele zidurilor resedintei sale din nordul Germaniei si nici macar revista Forbes nu a putut sa o includa in lista celor mai bogate persoane din lume pentru ca informatiile referitoare la averea ei sunt inaccesibile.

Peugeot. Una din familiile "cu greutate" in lumea automobilului francez si european. Membrii sai controleaza in prezent 37,4% din actiunile cu drept de vot ale grupului PSA. Pierre Peugeot este presedintele consiliului de supraveghere a companiei, fratele sau Roland indeplineste functia de presedinte onorific, in timp ce Bertrand Peugeot este vice-presedinte. In fine, functia de director al diviziei "inovatie si calitate" ii revine altui membru al familiei, Robert Peugeot.

Ford. Este singurul grup american de automobile care pastreaza numele fondatorului sau si in care familia acestuia detine o influenta puternica. Clanul Ford detine 40% din actiunile cu drept de vot ale consortiului. De la 1 ianuarie 1999, presedintele consiliului de administratie al firmei este William Clay Ford, stranepotul lui Henry Ford. In varsta de 46 de ani, William si-a dedicat intreaga cariera profesionala dezvoltarii companiei. Numirea sa in fruntea consiliului de administratie nu a fost deloc lipsita de probleme, principalul concurent pentru ocuparea postului respectiv fiind varul sau, Edsel Ford II.

Piech. Numele sau nu corespunde nici unei marci de automobile. Cu toate acestea, Ferdinand Piech, presedintele grupului Volkswagen, are o ascendenta cu care s-ar mandri oricine. Bunicul sau a fost Ferdinand Porsche, creatorul celebrei "broscute" Volkswagen, iar unchiul sau, Ferry, a pus bazele uneia dintre cele mai cunoscute marci de automobile sportive - Porsche.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO