Companii

Marii berari spera la cat mai multe zile toride pentru a-si atinge tintele de vanzari

Marii berari spera la cat mai multe zile toride pentru a-si atinge tintele de vanzari
28.05.2009, 00:00 20

Reprezentantii companiilor producatoare de bere, ai asociatiilor de profil si ai companiilor de cercetare sustin insa ca piata a inregistrat o scadere mai mica de 10% in primele luni ale acestui an, estimarile lor variind intre un minus de 4 si 7%.

 Explicatia lor consta in faptul ca analizele INS cuprind doar vanzarile realizate de producatori catre companiile de distributie si lanturile de magazine din retailul modern, si prin urmare nu acopera astfel consumul real de bere, evaluat de companiile de cercetare a pietei.
"Producatorii au fost mult mai atenti cu livrarile in primele luni ale acestui an pentru a diminua stocurile din piata si impactul in pretul final al produselor", a explicat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei. 
El a adaugat ca in perioade de extrasezon (toamna-iarna) dureaza poate chiar si o luna de la momentul productiei pana la cel al consumului, creandu-se astfel stocuri mai mari de bere care ajung mai greu pe rafturile magazinelor din depozitele distribuitorilor.
 
Micii producatori, cei mai afectati
Vanzarile totale de bere s-au ridicat in primul trimestru din 2009 la 3,1 milioane de hectolitri, fata de peste 3,6 milioane de hectolitri in anul precedent si 579,1 milioane de lei (aproximativ 135 de milioane de euro), potrivit INS. Cea mai mare diminuare a vanzarilor la nivel de piata a fost inregistrata in luna februarie, cu un minus de 12,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, urmata indeaproape de luna martie, cu o scadere de 12,3%.
 Cei mai afectati au fost insa producatorii mici si mijlocii din industrie, ei inregistrand in perioada ianuarie-martie a acestui an vanzari de 109.010 de hectolitri, in scadere cu 18,5% fata de rezultatele obtinute in primul trimestru al anului 2008.
 "Din cauza efectelor crizei si a introducerii impozitului forfetar, multi dintre micii comercianti de bere dispar", a declarat Vifor Versescu, director general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania.
 
Inca nu sunt scaderi in marile magazine
Marius Caluian, directorul general al companiei de retail audit MEMRB, sustine ca vanzarile de bere, realizate in primele 18 saptamani ale acestui an in cadrul aceluiasi numar de magazine care existau in retailul modern si in 2008, au fost in crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent.
"La un panel constant de magazine din retailul modern, vanzarile de bere au crescut in valoare cu 2% in primele 18 saptamani ale acestui an fata de aceeasi perioada a anului trecut", a spus Marius Caluian, adaugand ca acest panel cu-prinde toate cele patru tipuri de magazine din retailul modern, respectiv supermarketuri, hipermarketuri, cash & carry si discount.
Scaderea vanzarilor de bere si a consumului implicit ar putea continua insa si in perioada aprilie-iunie. Cu toate ca au trecut aproape doua luni din cel de-al doilea trimestru au acestui an, producatorii nu au observat inca o schimbare a tendintelor care au marcat prima perioada a anului 2009.
"In lunile aprilie-mai (inceputul sezonului pentru imbuteliatorii de profil - n. red.) nu am remarcat o revenire a consumului de bere pe un trend crescator", a declarat Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorul brandurilor Skol, Tuborg si Carlsberg pe plan local.
 Piata berii a depasit la finalul anului trecut vanzari de aproximativ 1,6 miliarde de euro si 20,2 milioane de hectolitri, inregistrand o crestere in volum de 4,1% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei. Aproximativ 85% din aceste vanzari sunt realizate de filialele multinationalelor din industria berii - Heineken Romania (Heineken), InBev Romania(AB InBev), United Romanian Breweries Bereprod (Carlsberg) si Ursus Breweries (SABMiller). Aceste patru companii au finalizat anul trecut cu vanzari de 16,46 milioane de hectolitri de bere, in crestere cu 8% fata de rezultatele din anul precedent, si afaceri cumulate de peste 900 de milioane de euro, in crestere cu peste 15% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, potrivit estimarilor realizate de Ziarul Financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO