Companii

Malin Malineanu: Strategia lipseste cu desavarsire in turismul romanesc

26.01.2006, 20:30 110

Directorul companiei hoteliere Best Western spune ca turismul romanesc are nevoie de o strategie coerenta pentru a atrage vizitatorii din strainatate, nu numai in scop de afaceri, ci si in perioada vacantelor.

"Strategia e un cuvant foarte interesant si foarte important. Lipseste cu desavarsire in tot turismul romanesc in zona celor care ar trebui sa gandeasca strategia", afirma directorul Best Western. Potrivit acestuia, strategia Best Western in Romania a demarat prin afilierea unui hotel mare in Bucuresti, pentru ca apoi sa continue cu unitati mai mici, in provincie.

"Am inceput cu afilierea unui hotel major in Capitala, pentru ca in viziunea noastra Capitala este pentru Romania punctul-cheie. Aici am reusit acest, cred eu, de succes parteneriat cu hotelul Parc", explica Malineanu.

El spune ca acest lucru permite companiei sa mearga si catre orasele din provincie cu capacitati mai mici - hoteluri de 30-40 de camere, dar si in zone de leisure (de vacanta, de statiuni - n.r.).

"Uneori strategia este validata de catre realitate, uneori este invalidata. In anii care au trecut, strategia noastra a fost validata", a mai spus Malineanu.

Spre deosebire de majoritatea lanturilor hoteliere internationale intrate in Romania, Best Western nu urmareste afilierea de hoteluri doar in zone de business, ci a introdus in circuit si unitati din locatii leisure.

Potrivit acestuia, inca mai exista o reticenta din partea hotelurilor din Romania in ceea ce priveste branduirea cu numele unei companii internationale.

"Bariera principala este sa treaca de frica inceputului, adica frica de a afla. Daca aceasta ar fi depasita, cred ca pasii urmatori ar fi mult mai accesibili pentru foarte multe hoteluri. Dar exista aceasta frica primordiala", a continuat Malineanu. Best Western are afiliate hoteluri in Bucuresti (Best Western Parc), Gura Humorului (Best Western Bucovina - Club de munte), Arad (Central Hotel), Cluj-Napoca (Topaz Hotel), Covasna (Balvanyos), Mamaia (Savoy Hotel) si Timisoara (Best Western Ambasador).

"Nu suntem in toata tara si nu suntem in multe locuri unde ne-am dori foarte mult sa fim. Ne-am dori sa fim in Iasi, in Brasov si in Sibiu. Acolo probabil ca vom fi. Sibiu si Brasov sunt doua orase unde negocierile se afla intr-un stadiu avansat", precizeaza Malineanu.

"Din pacate, lucrurile nu s-au conturat atat de rapid pe cat ne-am fi dorit. Au fost hoteluri care au venit mult mai repede, care au inteles logica si beneficiile unei afilieri. Din pacate, unde structurile sunt mai conservatoare, miscarea e mai lenta", explica acesta.

Se preconizeaza ca apropierea de Uniunea Europeana va aduce din ce in ce mai multi oameni de afaceri in Romania, iar jucatorii din domeniu vor sa incerce sa gaseasca punct de atractie si pentru turisti, care ar mari gradul de ocupare al hotelurilor in perioada de week-end.

Bucuresti si, in general, orasele din Romania, spun cei implicati in industria turismului, nu sunt o atractie turistica, ci un punct de tranzit pentru oamenii de afaceri straini.

"In Sibiu exista o efervescenta legata de 2007 pe doua artere, adica Uniunea Europeana si Orasul Cultural al anului. Aceasta se vede si in deschiderea hotelurilor in ceea ce priveste o varianta care sa le permita primirea de rezervari in timp util pentru 2007", spune Malineanu.

O alta problema a punctelor cu potential turistic din Romania este lipsa vizibilitatii pe internet, esentiala pentru turistul din strainatate.

"E curios ca, la aceasta ora, Sibiul este invizibil pentru un doritor. Pe platformele de distributie a rezervarilor pe internet Sibiu lipseste cu desavarsire", a continuat reprezentantul Best Western. Acesta a mai precizat ca Best Western va afilia un hotel de patru stele, care se afla inca in stadiul de constructie.

Malineanu spune ca nu poate inainta o data la care procesul va fi gata, deoarece nu se stie foarte clar daca unitatea va fi terminata sau nu in 2007. La nivelul de 3-4 stele s-au inregistrat foarte multi jucatori noi in ultimii ani, in special o data cu intrarea lanturilor hoteliere internationale pe piata: Golden Tulip, Accor, Ramada, NH Hotels.

Pe de alta parte, la cinci stele lucrurile se misca mai incet. Malineanu spune ca atentia se va indrepta, in continuare, catre segmentul de doua stele.

"Parerea mea este ca o mare parte a hotelurilor de trei stele din prezent sunt de fapt la doua stele. Acestea vor face un pas inapoi. Inca mai profita pe ultima suta de metri de tarife de trei stele. Deja avem semnale din piata in acest sens", explica Malineanu. andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO