Companii

Lupta retailerilor de electronice a ajuns la spatiile comerciale

25.02.2005, 00:00 53



Retelele de magazine de electronice si electrocasnice au inceput de anul trecut o lupta sustinuta pentru clienti, materializata in promotii foarte agresive. Evolutia modesta de anul trecut a pietei de electronice si electrocasnice, estimata la aproximativ 600-650 de milioane de euro, i-a determinat pe marii comercianti sa isi ascuta si mai mult sabiile in incercarea de a-si mari cotele de piata, iar centrele comerciale reprezinta ultimul camp de batalie.



Astfel, grupul Altex ar putea opera din toamna acestui an singurul magazin de electronice si electrocasnice din Unirea Shopping Center din capitala, unde pana anul trecut detineau magazine si Cosmo, Domo si Flanco. Intre timp, Domo nu mai vinde la Unirea.



Altex detine, prin marca Media Galaxy, si exclusivitatea pe partea de magazine de electronice si electrocasnice in Bucuresti Mall si Plaza Romania, cele doua centre comerciale dezvoltate de compania turceasca Anchor Grup.



Altex a deschis la Unirea, la sfarsitul lunii noiembrie a anului trecut, un magazin de peste 1.100 de metri patrati, ca parte a strategiei de extindere pe suprafete mari si foarte mari.



In schimb, magazinul Domo a fost inchis la inceputul acestui an, ceea ce se va intampla, potrivit unor informatii din piata, si cu Cosmo si Flanco.



"Contractul nostru de inchiriere se termina in luna octombrie a acestui an. Nu am ajuns inca la un acord pentru prelungirea contractului, dar sper sa reusim sa ii convingem ca este mai avantajos sa existe cel putin doua magazine de electronice si electrocasnice in cadrul complexului comercial", spune Gyorgy Baba, directorul general al companiei Primex, care detine reteaua de magazine Cosmo.



El spune ca, desi are doar 200 de metri patrati, magazinul Cosmo din Unirea este "un magazin bun din punct de vedere al vanzarilor".



Lorand Szarvadi, directorul general al Domo Retail, compania ce detine reteaua de magazine Domo, sustine la randul sau ca Unirea reprezinta "unul dintre locurile cele mai bune din Bucuresti. Cautam in continuare solutii de a ne intoarce, chiar cu un magazin mai reprezentativ. Din fericire, pentru acest an sunt proiecte destule pentru noi magazine", adauga Szarvadi.



Marius Ghenea, directorul general al retelei Flanco, nu a dorit sa comenteze, precizand doar ca magazinul din Unirea are "vanzari ceva mai mari decat un magazin de cartier, datorita traficului mult mai intens".



Flanco a deschis inainte de Craciun un magazin in zona Pieptanari, situat in apropierea unui centru comercial ce va fi inaugurat in primavara acestui an, City Mall. Pe lista chiriasilor din cadrul acestui complex comercial ar putea intra si retaileri de electrocasnice, printre care si Cosmo.



"Vom fi prezenti in alte centre comerciale care se vor deschide in acest an precum City Mall, din Bucuresti, dar suntem in discutii si pentru alte centre comerciale", completeaza Baba.



Contactati de Ziarul Financiar, reprezentantii Unirea Shopping Center nu au dorit sa faca vreun comentariu legat de strategia de inchiriere a spatiilor comerciale pentru magazinele de electronice si electrocasnice.



"Exista o strategie a fiecarui centru comercial de a-si alege chiriasii in functie de modul cum vrea sa isi segmenteze clientii", spune Dan Ostahie, presedintele grupului Altex.



El considera ca fiecare centru comercial are o strategie pentru a oferi clientilor finali conditiile cele mai bune, iar exclusivitatea poate fi parte a acestei strategii.



Exclusivitate la mall



Prima decizie de acordare a exclusivitatii pentru un magazin de electronice si electrocasnice a fost luata in anul 2003 de catre managerii Bucuresti Mall, care au propus proiectul retailerilor de electrocasnice prezenti la momentul respectiv in cadrul complexului comercial - Altex, Domo si Flanco. Pana la urma magazinul de electronice din cadrul Bucuresti Mall a fost Media Galaxy, un concept dezvoltat de grupul Altex pentru magazinele de electronice de mare suprafata.



"Ideea celui de-al treilea etaj din cadrul Bucuresti Mall ne-a apartinut. Am cautat sa gasim cel mai bun retailer pentru a dezvolta in cei 3.000 de metri patrati un concept integrat de electrocasnice si electronice. Altex, prin conceptul de Media Galaxy a implinit aceasta nevoie. Lucrurile merg bine asa ca parteneriatul nostru s-a extins si in Plaza Romania", spune Ali Ergun Ergen, directorul general al Anchor Grup SA.



In aceste conditii, pe langa cei 3.000 de metri patrati din Bucuresti Mall, Media Galaxy ocupa si 2.000 de metri patrati in cadrul Plaza Romania.



In plus, magazine Media Galaxy au mai fost deschise si la Cluj, in Bucuresti, in apropierea complexului Orhideea, iar de saptamana aceasta va mai fi deschis inca unul la Iasi, in cadrul complexului comercial Iulius Mall.



Printre cei care au pierdut de pe urma intrarii magazinului de mare suprafata Media Galaxy la Iulius Mall este reteaua Cosmo, al carui magazin a fost inchis de la inceputul acestui an.



"Inchiderea magazinelor pe suprafete mici in contextul aparitiei unor magazine de mare suprafata precum Altex Megastore sau Media Galaxy este o consecinta fireasca a pietei", completeaza Ostahie.



Practic, in acest context se justifica exclusivitatea unor suprafete mari in centre comerciale pentru a putea proteja atat proprietarul, cat si chiriasul de insuccesul pe care l-ar putea aduce suprafetele mici cu un profil similar.



Accentuarea luptei dintre comerciantii de electronice si electrocasnice vine in contextul in care dupa cresterea exploziva a pietei de profil din anul 2003, profitabilitatea domeniului a inceput sa scada treptat, ajungand anul trecut la jumatate fata de anul 2003, considerat a fi an de referinta pentru mai toti jucatorii din domeniu. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO