Companii

Logistica, fundaţia dezvoltării în comerţul alimentar

LOGISTICA

Autor: Cristina Roşca

14.06.2021, 11:57 514

Jucătorii din comerţul modern alimentar şi-au bugetat pentru 2021 aproape 400 de magazine noi sub formate de tip hipermarket, supermarket, magazin modern de proximitate, cash& carry şi discount. Pentru a susţine această expansiune rapidă însă, lanţurile de magazine au nevoie de depozite noi. Sunt deja aproximativ 100 de hectare de centre logistice operate de cei zece mai jucători din comerţul modern, dar planurile anunţate sunt în continuare ambiţioase.

Kaufland, Lidl şi Penny sunt retailerii care au anunţat doar în această primăvară noi investiţii în zona logistică, unele mai ambiţioase ca altele. Ce este interesant este că toţi cei trei jucători dezvoltă astfel de proiecte singuri, aceste centre de depozitare fiind deţinute de comercianţii germani şi presupunând investiţii de câteva zeci de milioane de euro fiecare. Există alţi jucători care preferă să închirieze un depozit ridicat de o firmă de specialitate, însă de regulă nemţii merg pe modelul proprietăţii.

„Pe lista de planuri se află un depozit nou în zona Moldovei. Avem deja terenul lângă Iaşi, acesta măsoară peste 400.000 mp, iar suprafaţa construită va fi de 90.000 mp. Este al treilea depozit al nostru, lucrăm deja la autorizare“, spunea recent Marco Hossl, CEO al Kaufland România, care operează o reţea de peste 140 de hipermarketuri.

Nemţii au alte două depozite în proprietate, la Turda şi la Ploieşti, însă noua investiţie vine în contextul în care compania are planuri de extindere. „E loc de mai mult de 200 de magazine Kaufland pe piaţa locală. România s-a dezvoltat foarte bine şi văd potenţial şi în oraşe mai mici“, adaugă executivul german.

Grupul german Kaufland, liderul comerţului local conform celor mai recente date publice, are un buget de investiţii pentru România de peste 375 mil. euro doar în 2021, acesta fiind un nivel record pentru cei 16 ani de prezenţă. Spre comparaţie, anul trecut nemţii au investit circa 300 mil. euro, iar în 2019 suma a fost de 200 mil. euro.

Retailerul Penny, activ pe segmentul de discount, are la rândul său un buget de 1 mld. euro pentru România în următorii şapte ani. Compania vrea să ajungă la 600 de magazine şi şase depozite faţă de două ori mai puţine în prima parte a anului 2021.

„Avem un plan strategic pe următorii şapte ani, un plan bazat pe şapte piloni de dezvoltare. Avem un buget de 1 mld. euro pentru România în următorii şapte ani, sumă ce demonstrează încrederea şi angajamentul în economia locală“, spune Daniel Gross, CEO al Penny România.

Retailerul dezvoltă deja al patrulea centru logistic la Filiaşi, iar în ceea ce priveşte expansiunea, compania va accelera de la 20-25  la 35-40 de magazine anual.

Cel mai mare proprietar de centre logistice din comerţul alimentar din România este, conform celor mai recente date ale ZF, discounterul german Lidl, cu circa 20 de hectare.  „Deschidem magazinul numărul 300 anul acesta. Construim depozitul numărul şase în apropiere de Bucureşti, la Fundeni, unde lucrăm în forţă să finalizăm proiectul. Totodată, ne-am bugetat o creştere semnificativ peste media piaţei şi în 2021“, spuneau recent reprezentanţii Lidl.

Dezvoltarea logistică merge mână în mână cu expansiunea pe segmentul de magazine. Universul de comerţ modern a ajuns la circa 3.500 de magazine sub mai multe formate la finalul anului trecut. Reţelele străine de retail au investit circa 900 milioane de euro în România în 2020. În plină pandemie, ele au deschis 420 de magazine, acesta fiind al doilea cel mai bun an pentru expansiune de după 2019.

Jucătorii din domeniu au anunţat pentru 2021 planurile ce vizează deschiderea a alte 400 de noi magazine sub formate precum hipermarket, supermarket, proximitate modernă sau discount.

Doar în expansiune şi modernizarea magazinelor Mega Image investeşte anual 50-60 mil. euro. În plus există sume sup­li­mentare alocate spre exemplu logisticii. În 2020 retailerul a dezvoltat un nou depozit, la Ştefăneşti, lângă Capitală, centru ce dev­ine operaţional în 2021. Acesta este al treilea spaţiu logistic pentru reţeaua offline, toate fiind în proprietate. Totodată, în 2020, compania a dezvoltat şi un depozit doar pentru online în Chitila.

Sunt deja aproximativ 100 de hectare de centre logistice operate de cei zece mai jucători din comerţul modern, iar planurile anunţate sunt şi ele ambiţioase.

Retailerul Carrefour anunţa la începutul anului că îşi dublează suprafaţa logistică din Deva la 40.000 mp şi îşi mută astfel depozitul într-un nou proiect dezvoltat de compania WDP România. Anterior, francezii erau prezenţi într-un proiect al CTP România, potrivit datelor ZF.

„Carrefour România îşi continuă expansiunea reţelei şi, în acest sens, îşi măreşte capacitatea logistică prin extinderea depozitului din Deva, de la 20.000 mp la 40.000 mp, începând cu luna ianuarie 2021. Cei 40.000 mp sunt situaţi într-un parc logistic nou dezvoltat de către WDP România şi construit conform specificaţiilor Carrefour. Suprafaţa existentă de 20.000 mp va fi reînchiriată către o terţă parte“, explicau atunci reprezentanţii retailerului francez.

În ceea ce priveşte logistica, grupul merge pe spaţii închiriate de la companiile specializate. Acesta este în special cazul jucătorilor din Franţa, dar nu numai. Oficialii retailerilor care preferă chiria au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sortimentaţie sau marketing. Nemţii pe de altă parte preferă să dezvolte în proprietate.

„Odată cu această extindere (de la Deva - n.red.), Carrefour va opera peste 150.000 mp de de­po­zite în trei cen­tre logistice: Bucu­reşti, Deva şi Brazi“, spuneau ofi­cia­lii companiei.

Investiţiile într-un depozit de 2-3 hectare sunt de circa 20 milioane de euro, po­trivit datelor oferite anterior de jucătorii din piaţă.

Spre exemplu, Metro Cash&Carry a investit în 2019 peste 40 mil. euro într-o platformă nouă logistică la Ştefăneştii de Jos lângă Bucureşti. Depozitul este dezvoltat de compania de logistică WDP. Odată cu această investiţie nemţii au ajuns la 10 hectare de depozite, dintre care şase hectare în noul proiect, conform datelor anunţate atunci.

Compania are 30 de magazine proprii pe formatul cash&carry, unităţi ce acoperă cele mai mari oraşe ale ţării. Nemţii au două formate - Punct de 2.000 - 3.000 mp şi clasic cu suprafeţe medii de 7.000-8.000 mp. Grupul a anunţat că nu are în plan să dezvolte reţeaua proprie în viitor, ci are alte planuri.

O direcţie importantă de investiţii pentru Metro Cash & Carry România, alături de digitalizare şi extinderea reţelei LaDoi Paşi, este logistica şi serviciile de livrare, atât către revânzători, cât şi către HoReCa, spun oficialii companiei.

„Deschidem magazinul numărul 300 anul acesta. Construim depozitul numărul şase în apropiere de Bucureşti, la Fundeni, unde lucrăm în forţă să finalizăm proiectul. Totodată, ne-am bugetat o creştere semnificativ peste media pieţei şi în 2021“, spuneau recent reprezentanţii Lidl.

Dezvoltarea logistică merge mână în mână cu expansiunea pe segmentul de magazine. Universul de comerţ modern a ajuns la circa 3.500 de magazine sub mai multe formate la finalul anului trecut. Reţelele străine de retail au investit circa 900 milioane de euro în România în 2020. În plină pandemie, ele au deschis 420 de magazine, acesta fiind al doilea cel mai bun an pentru expansiune de după 2019.

Jucătorii din domeniu au anunţat pentru 2021 planuri ce vizează deschiderea a alte 400 de noi magazine sub formate precum hipermarket, supermarket, proximitate modernă şi discount.

Doar în expansiune şi modernizarea magazinelor, Mega Image investeşte anual 50-60 mil. euro. În plus, există sume sup­li­mentare alocate spre exemplu logisticii. În 2020 retailerul a dezvoltat un nou depozit, la Ştefăneşti, lângă Capitală, centru care dev­ine operaţional în 2021. Acesta este al treilea spaţiu logistic pentru reţeaua offline, toate fiind în proprietate. Totodată, în 2020 compania a dezvoltat şi un depozit doar pentru online în Chitila.

Sunt deja aproximativ 100 de hectare de centre logistice operate de cei zece mari jucători din comerţul modern, iar planurile anunţate sunt şi ele ambiţioase.

Retailerul Carrefour anunţa la începutul anului că îşi dublează suprafaţa logistică din Deva la 40.000 mp şi îşi mută astfel depozitul într-un nou proiect dezvoltat de compania WDP România. Anterior, francezii erau prezenţi într-un proiect al CTP România, potrivit datelor ZF.

„Carrefour România îşi continuă expansiunea reţelei şi, în acest sens, îşi măreşte capacitatea logistică prin extinderea depozitului din Deva, de la 20.000 mp la 40.000 mp, începând cu luna ianuarie 2021. Cei 40.000 mp sunt situaţi într-un parc logistic nou dezvoltat de WDP România şi construit conform specificaţiilor Carrefour. Suprafaţa existentă de 20.000 mp va fi reînchiriată către o terţă parte“, explicau atunci reprezentanţii retailerului francez.

În ceea ce priveşte logistica, grupul merge pe spaţii închiriate de la companiile specializate. Acesta este în special cazul jucătorilor din Franţa, dar nu numai. Oficialii retailerilor care preferă chiria au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sortimentaţie sau marketing. Nemţii pe de altă parte preferă să dezvolte în proprietate.

„Odată cu această extindere (de la Deva - n.red.), Carrefour va opera peste 150.000 mp de de­po­zite în trei cen­tre logistice: Bucu­reşti, Deva şi Brazi“, spuneau ofi­cia­lii companiei.

Investiţiile într-un depozit de două-trei hectare sunt de circa 20 milioane de euro, po­trivit datelor oferite anterior de jucătorii din piaţă.

Spre exemplu, Metro Cash&Carry a investit în 2019 peste 40 mil. euro într-o platformă nouă logistică la Ştefăneştii de Jos, lângă Bucureşti. Depozitul este dezvoltat de compania de logistică WDP. Odată cu această investiţie nemţii au ajuns la 10 hectare de depozite, dintre care şase hectare în noul proiect, conform datelor anunţate atunci.

Compania are 30 de magazine proprii pe formatul cash&carry, unităţi ce acoperă cele mai mari oraşe ale ţării. Nemţii au două formate - Punct de 2.000 - 3.000 mp şi clasic cu suprafeţe medii de 7.000-8.000 mp. Grupul a anunţat că nu are în plan să dezvolte reţeaua proprie în viitor, ci are alte planuri.

O direcţie importantă de investiţii pentru Metro Cash & Carry România, alături de digitalizare şi extinderea reţelei LaDoi Paşi, este logistica şi serviciile de livrare, atât către revânzători, cât şi către HoReCa, spun oficialii companiei.

Chirie vs. proprietate

În ceea ce priveşte segmentul logistic, în comerţul modern local jucătorii au două strategii diferite. Astfel, de regulă, jucătorii germani preferă să îşi cumpere terenurile şi să îşi dezvolte singuri depozitele. Acesta este şi modelul belgienilor de la Mega Image, pe când nemţii de la Metro Cash & Carry fac excepţie. La polul opus, francezii - Carrefour şi Auchan - preferă să lucreze cu companii de logistică specializate unde închiriază suprafeţe generoase. Acesta este şi modelul Profi şi cel al Selgros. Oficialii retailerilor care preferă chiria au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sortimentaţie sau marketing. Investiţiile într-un depozit propriu de 2-3 hectare sunt de circa 20 de milioane de euro, potrivit datelor oferite de jucătorii din piaţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO