În aşteptarea lansărilor de noi investiţii, piaţa prezintă un potenţial important pe zona de service şi reparaţii, în condiţiile în care parcul naţional de ascensoare este unul învechit.
Piaţa ascensoarelor a scăzut cu circa 30-40% în primele nouă luni din acest an comparativ cu perioada similară din 2011, estimează Cristian Bourceanu, managing director al ThyssenKrupp Elevator România.
Una dintre principalele cauze ale acestui regres este criza din domeniul imobiliar, care a dus la blocarea sau neînceperea multor proiecte. Dacă anul trecut piaţa s-a situat la circa 45-50 milioane euro, în 2012 aceasta nu poate depăşi 35 de milioane euro, afirmă Bourceanu. El se arată însă ceva mai optimist pentru anul viitor.
"În 2013, în cel mai optimisit scenariu vânzările totale ajung la valoarea din 2011, dar depinde însă de evoluţia pieţei în general, de stabilitatea economică şi nu în ultimul rând de cursul de schimb leu/euro", adaugă el. În primele nouă luni din acest an, afacerile companiei au scăzut cu circa 30% faţă de perioada similară din 2011, însă pe segmentul de service şi reparaţii ThyssenKrupp Elevator România a înregistrat o creştere a parcului de aproape 40%.
Compania a înregistrat afaceri de 22,2 milioane lei (5,2 milioane euro) anul trecut, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, şi estimează că scăderea din primele trei trimestre se va menţine până la finalul anului. Pentru 2013, Bourceanu prognozează o revenire a rulajului la nivelul din 2011, cu o creştere semnificativă în domeniul serviciilor de întreţinere, reparaţii şi modernizări. "Prognoza întocmită are la bază proiecte care sunt începute şi unde la anul se va ajunge la etapa instalaţiilor de ridicat, proiecte care urmează a începe atât în domeniul privat, dar au fost luate în considerare şi investiţii publice anunţate sau în derulare", a spus el.
Proiectele companiei includ livrări pentru fabricile Michelin Zalău, Pirelli Slatina, Ina Schaeffler Braşov, Complexul Energetic Turceni, fabrica Egger Rădăuţi, dar şi pentru parcarea subterană de la Universitate sau extinderea terminalului plecări la Aeroportul Henri Coandă. "Se observă de asemenea o cerere crescută pentru ascensoarele pentru locuinţe private de două până la patru staţii", a adăugat Bourceanu.
"Din punctul nostru de vedere în primele trei trimestre ale acestui an piaţa a scăzut uşor în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut. A scăzut numărul proiectelor particulare mari, precum şi numărul proiectelor noi cu finanţare de la bugetul de stat. Vânzările de ascensoare au fost făcute mai ales către proiecte începute în anii anteriori şi către investiţii private mici şi medii", a afirmat, la rândul său, preşedintele companiei IFMA Bucureşti, Adrian Boniu.
El afirmă că piaţa a scăzut cu 5-10% faţă de anul trecut, regres care se va păstra până la finalul lui 2012. În ceea ce priveşte anul 2013, reprezentantul IFMA estimează că piaţa se va menţine la acelaşi nivel, prognoză pe care o consideră însă optimistă având în vedere situaţia politică, alegerile, schimbările de guvern sau ritmul de atragere a fondurilor europene.
Cifra de afaceri a companiei a scăzut uşor în primele nouă luni din acest an, urmând tendinţa pieţei. "Acest trend şi nivel considerăm că se vor păstra până la sfârşitul acestui an", a spus Boniu.
Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 30,2 milioane lei (7,1 milioane euro) în 2011. IFMA estimează o stagnare a rulajului anul viitor la nivelul din 2012, prognoză care ia în calcul situaţia economică şi politică.
Printre cele mai mari provocări pentru jucătorii din piaţă în actuala perioadă se numără atât lipsa predictibilităţii, dată de inexistenţa unor cifre clare pe care o asociaţie patronală le-ar putea colecta, cât şi întârzierea plăţilor în domeniul construcţiilor, care creează alte întârzieri în lanţ, afirmă Bourceanu de la ThyssenKrupp.
La acestea se adaugă şi "concurenţa acerbă a unor competitori noi apăruţi pe piaţă cu produse «low cost», care creează o presiune generală pe preţuri chiar şi pentru echipamentele premium", a adăugat el.
"Cele mai mari provocări în această perioadă sunt cele legate de reconfigurarea portofoliului de produse şi reducerea preţurilor atfel încât să fim pe aceeaşi lungime de undă cu cererea pieţei unde preţul a ajuns de cele mai multe ori să fie cel mai important factor în luarea unei decizii", afirmă reprezentantul IFMA, controlată de compania spaniolă MP.
Alţi jucători pe piaţa de profil sunt reprezentanţele locale ale grupurilor Schindler (Elveţia), Kone (Finlanda) sau Otis (SUA).
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels