Companii

Leul tare i-a salvat pe importatorii de electrocasnice de scumpirea otelului

14.03.2005, 00:00 33

Leul este pe zi ce trece mai tare decat dolarul si euro la un loc. Cu toate acestea, pretul in lei al frigiderelor si masinilor de spalat nu s-a redus in magazinele de profil. Explicatia este simpla - de fapt electrocasnicele s-au scumpit in euro, ca urmare a cresterii pretului otelului si al celorlalte materii prime, insa evolutia a fost compensata de cursul valutar.


Abia si-au tras suflul dupa scaderea pietei de anul trecut, ca producatorii si importatorii de electrocasnice se vad confruntati cu o crestere a costurilor de productie datorata scumpirii otelului, tablei, plasticului sau celorlalte materii prime. Pusi in fata renuntarii si in acest an la profituri in scopul mentinerii macar a cotei de piata, importatorii au primit un ajutor nesperat - aprecierea leului.


Otelul, tabla, petrolul, energia electrica, aproape toate materiile prime s-au scumpit anul trecut, luandu-i prin surprindere pe multi dintre producatorii mondiali de electrocasnice, care s-au vazut nevoiti sa isi reduca permanent pe parcursul anului trecut estimarile privind profiturile. Din acest an, producatorii de profil, fie ca este vorba de americani, europeni sau asiatici, au luat taurul de coarne si au decis sa ridice preturile pentru a-si putea acoperi pierderile.


"La nivel mondial, preturile diferitelor categorii de produse electrocasnice a crescut in medie cu 8-10%. Pretul otelului si al altor componente de baza a explodat mai ales in a doua parte a anului trecut, iar cresterile de preturi s-au resimtit in costurile produselor livrate dupa 1 ianuarie 2005", este de parere Eugen Paturan, director de tara pentru Romania al producatorului italian de electrocasnice Indesit Company.


El spune ca a decis ca pentru piata romaneasca preturile produselor electrocasnice Indesit si Ariston, realizate de producatorul italian, sa creasca doar cu aproximativ 4%.


"Aceasta crestere nu s-a simtit in preturile de la raft, fiind compensata de aprecierea monedei nationale in raport cu cea europeana. In plus, ca strategie pentru Romania am decis ca o parte din cresterea pretului sa fie compensata si din diminuarea marjelor de profit pentru acest an", explica Paturan.


O strategie apropiata a aplicat si un alt importator important de pe piata locala, Whirlpool Romania, cu afaceri anuale situate la aproximativ 50 de milioane de euro.


Mircea Dobre, directorul general al Whirlpool Romania, importatorul pe piata locala al producatorului american de electrocasnice, crede ca scaderea preturilor de anul trecut la produsele electrocasnice poate fi privita ca o situatie speciala fata de o situatie normala de erodare anuala de circa 3-5%.


Practic, scaderea anticipata a pietei de anul trecut a determinat importatorii si producatorii locali sa deruleze tot felul de oferte seciale de promovare, precum cadouri la achizitia anumitor produse electrocasnice, in incercarea de a-si mentine sau chiar mari cotele de piata. Aceste oferte promotionale au determinat astfel o scadere importanta a preturilor.


"Din analizele noastre dupa primele doua luni ale acestui an se remarca o crestere a preturilor pentru domeniul electrocasnicelor mari de 3-5% in euro. Credem ca se va incerca mentinerea acestui nivel", adauga Dobre.




Ce au facut producatorii


Nu doar importatorii au de suferit de pe urma cresterii preturilor la materiile prime, ci si producatorii locali de electrocasnice.


Atat suedezii de la Electrolux, care detin o fabrica de aragazuri la Satu Mare, cat si turcii de la Arcelik, care au cumparat producatorul local Arctic, s-au confruntat din acest an cu preturi de achizitie mai mari fie ca au cumparat tabla de la Sidex Galati sau au importat-o din Slovenia.


"Nu doar pretul otelului/tabla a crescut in 2004, dar si al altor materii prime importante, energie, aluminiu, cupru, nichel sau toate produsele pe baza de petrol (plastic, poliuretan). Aceasta crestere generala de preturi afecteaza costurile de productie cu 5% in cazul fabricii Arctic", spune Monica Iavorschi, director de marketing si vanzari al Arctic. Ea crede ca doar influenta cresterii pretului otelului in 2004 afecteaza costul de fabricatie al companiei din Gaesti cu 2%.


In paralel cu productia de aparate frigorifice, Arctic importa de la mai multe fabrici ale grupului Arcelik si alte produse electrocasnice si electronice, precum aspiratoare, masini de spalat, aragazuri sau televizoare.


"Suntem un jucator intr-o piata foarte competitiva, ceea ce ne impune o strategie de pret derivata nu atat din costurile de productie, cat mai degraba din pozitionarea marcii in piata in raport cu ceilalti jucatori. Asadar, daca va exista un trend pozitiv al preturilor il vom urma, daca nu, vom fi in situatia unei descresteri a profitabilitatii", sustine Iavorschi.


La randul lor, oficialii Electrolux spun ca din cauza preturilor mult mai mari la otel, vor mari preturile produselor in medie cu 5 - 10%.


"Cresterea exacta variaza pe diferitele piete: in unele cazuri pretul va creste cu peste 10%, in altele va creste cu mai putin de 5%. Cresterea procentuala a preturilor este in decurs de implementare", spun reprezentantii Electrolux.



 Scade pretul?


Potrivit estimarilor analistilor, exista doua opinii privind modul cum va evolua pretul materiilor prime, inclusiv a otelului.


Una dintre ipoteze presupune ca pretul din 2004 se va stabiliza la nivelul actual, iar cea de-a doua ia in calcul chiar o usoara scadere a preturilor in a doua parte a anului 2005.


Nu in ultimul rand evolutia raportului leu-euro in restul acestui an va avea la randul sau o influenta importanta asupra vanzarilor de electronice, spun jucatorii din piata.


"Daca cursul leu/euro se va mentine, atunci nu vor avea loc mari evenimente pe parcursul acestui an", apreciaza Patruan.


Aprecierea monedei nationale va permite chiar o crestere a profiturilor pentru importatori si retaileri, efectul cresterii preturilor la nivel mondial urmand sa fie contracarat in totalitate de cursul de schimb.


Nu la fel de buna va fi situatia daca moneda europeana se va aprecia in raport cu leul, ceea ce se va traduce intr-o crestere a preturilor la raft ale electrocasnicelor.


Indiferent care dintre aceste scenarii se va dovedi a fi mai aproape de adevar, un lucru este sigur, spun companiile din domeniu: piata de electrocasnice nu va scadea in acest an.




Cum a explodat otelul


Pe parcursul ultimilor ani pretul la otel a crescut continuu. Cresterea s-a accentuat la nivelul anului trecut, pe fondul cererii foarte puternice din Asia, in special China si Japonia. Majorarea pretului la otel a determinat o reactie in lant in ceea ce priveste preturile din industriile care se bazeaza pe aceasta materie prima, cum este cazul industriei auto, a electrocasnicelor, navala, de material rulant. Producatorii din aceste industrii s-au vazut nevoiti sa anunte pe parcursul anului trecut profituri mai mici sau chiar pierderi, iar din acest an, cea mai mare parte a acestora au decis sa majoreze preturile de vanzare ale produselor realizate. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO