Companii

La cererea managerilor care isi testeaza angajatii, "vizitele sub acoperire" aduc antreprenorilor marje de profit de pana la 30%

La cererea managerilor care isi testeaza angajatii, "vizitele sub acoperire" aduc antreprenorilor marje de profit de pana la 30%

Pretul unei vizite "sub acoperire" variaza intre 20 si 200 de euro

01.12.2008, 16:18 140

Cornel Neacsu, Adrian Barbu si Marian Trusca sunt fondatorii companiei Shoppers, care activeaza pe piata serviciilor de mystery shopping din anul 2004, cand functiona sub numele de Incognito. "In acest an am trecut printr-un proces de rebranding, pentru a reflecta mai bine specificul activitatii si aria serviciilor oferite, relansandu-ne sub marca Shoppers", a declarat Neacsu.

El avea 38 de ani si experienta in training de servicii si vanzari cand s-a asociat cu Marian Trusca, care a lucrat anterior in domeniul cercetarii cantitative de piata. "In 2005 am cooptat in firma un nou asociat, Adrian Barbu, care avea o experienta mai vasta in conducerea retelelor de retail", a adaugat Neacsu.
Motivatia antreprenorilor pentru deschiderea unei companii de mystery shopping a venit din dorinta de a imbunatati sectorul serviciilor oferite pe piata. "Mystery shopping este un instrument fara de care nu se poate atinge obiectivul de a oferi clientilor servicii bune si nici cel de a face vanzari semnificative in retail", a declarat Cornel Neacsu.
Documentarea, achizitionarea de know-how de la o firma profesionista de profil din SUA, efectuarea unor teste si gasirea clientilor au fost principalele etape parcurse pentru demararea afacerii. "Ne-am pus la punct instrumentele si echipa, am facut teste pe banii nostri si apoi ne-am indreptat catre primii clienti", a adaugat Neacsu.
Investitia initiala a avut o valoare de aproximativ 15.000 de euro, bani folositi pentru achizitionarea echipamentului tehnic si a know-how-ului. Dupa patru ani de existenta, investitiile totale au depasit 65.000 de euro.
Antreprenorul sustine ca in 2007 cifra de afaceri a fost de 120.000 de euro si preconizeaza pentru 2008 o crestere pana la 300.000 de euro. "Nu estimam profit anul acesta, ne-am dezvoltat mult, am facut angajari, am facut investitii in infrastructura, ne-am mutat intr-un sediu nou. Anul acesta ne multumim cu salariile obtinute ca manageri", a adaugat el.
Pretul unei vizite sub acoperire perceput clinentilor variaza intre 20 si 200 de euro si depinde de complexitatea si numarul vizitelor comandate.
Primii clienti s-au gasit relativ usor, au fost cei care activau in segmentul de retail, in special cei din domeniul electronicelor si IT. "Abia mai tarziu am realizat ce greu va fi cu urmatorii clienti, cat de greu vor investi retailerii de aici in ridicarea nivelului serviciilor si cresterea productivitatii", a explicat el.
Numarul de clienti variaza in functie de bugetele pe care le aloca fiecare companie pentru serviciile de mystery shopping, dar si in functie de capacitatea firmei de a atrage noi clienti.
Daca la inceput compania a avut un singur angajat, acum numarul lor a crescut pana la 11, din care patru sunt project-based. In acest an, compania a avut peste 1.100 de colaboratori in tara. Concurenta de pe piata serviciilor de mystery shopping devine din ce in ce mai mare, pentru ca au aparut mai multe firme noi care activeaza in acest domeniu. "La inceput erau doar 6-7 jucatori notabili in tara. Majoritatea erau companii cu profil de cercetare de piata si care ofereau servicii de mystery shopping in subsidiar; acest tip de jucatori predomina si acum", a explicat el.
O alta companie de mystery shopping este Spectral Company, care ofera acest tip de servicii de la inceputul anului 2008. Alexandru Dobrin este antreprenorul care, la numai 25 de ani, si-a deschis aceasta afacere din dorinta de-a exploata un domeniu nou. "Ideea mi-a venit intr-o zi cand ma gandeam la modul in care sunt tratati majoritatea romanilor, indiferent daca intra intr-un magazin de haine, restaurant sau banca", a declarat el.
Alexandru Dobrin a decis sa-si deschida aceasta afacere cand avea deja acumulate cunostinte in domeniul afacerilor. Desi exista pe piata din anul 2005, Spectral Company s-a ocupat pana la sfarsitul anului trecut cu distributia unor sisteme de curatenie de lux si de purificare a aerului pentru casa si familie. "Este mult mai usor sa vinzi ceva unei persoane cu care te-ai imprietenit decat unui strain. In momentul in care reusesti sa si dezvolti relatia respectiva, cu siguranta va cumpara si in viitor de la tine", a explicat el.
Planul de marketing conceput de intreprinzator a fost un prim pas pentru initierea afacerii. Antreprenorul si-a gasit un partener in persoana tatatui sau, care avea o experienta de peste 12 ani in vanzari si costumer care.
"Cateva saptamani am dat zeci de telefoane si am mers pe teren pentru a discuta direct cu potentialii clienti. Trebuia sa-i facem sa inteleaga exact modul in care am putea colabora si ce avantaje ar avea ei in urma colaborarii. Vazand ca raspunsul de pe piata este pozitiv, am trecut la pasul urmator, adica inceperea propriu-zisa a activitatii", a explicat el.
Preturile servciilor de tip mystery shopping sunt cuprinse intre 30 si 60 de euro pe vizita si variaza in functie de aspecte precum complexitatea scenariului, numarul de vizite efectuate, numarul de oameni implicati in proiect sau cel al locatiilor verificate.
Investitia initiala a fost de 7.000 de euro, iar banii au fost folositi pentru achizitionarea de calculatoare, a unui soft si pentru acoperirea cheltuielilor initiale ale companiei.
Cifra de afaceri pe care antreprenorul o estimeaza pentru anul 2008 este de circa 55.000 de euro, iar marja de profit preconizata atinge 30%.
Daca la inceput firma avea un singur angajat, acum exista 5 angajati permanenti si peste 3.500 de colaboratori in toata tara.
"Primii angajati i-am selectat din cadrul persoanelor care veneau la interviu pentru postul de mystery shopper. Acesti oameni se potriveau profilului cautat de noi si au ramas sa lucreze permanent in cadrul firmei", a precizat el.
Antreprenorul sustine ca exista o concurenta destul de mare pe aceasta piata, intrucat deja sunt cateva zeci de companii cu profil similar la nivel national. "Este foarte probabil ca in urmatorii ani sa asistam la o crestere a pietei de mystery shopping, dar si la o selectie riguroasa in ceea ce priveste firmele cu adevarat valoroase", a explicat el.
 
Shoppers
  • Antreprenori: Cornel Neacsu, Adrian Barbu, Marian Trusca
  • Infiintata in 2004
  • Investitie initiala: aproximativ 15.000 de euro
  • Investitii totale: peste 65.000 euro
  • Cifra de afaceri in 2007: 120.000 de euro
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2008: 300.000 de euro
  • Pretul unei vizite mystery shopping: intre 20 si 200 de euro
  • Numar angajati: 11 si peste 1.100 de colaboratori in tara
  • Valoarea pietei serviciilor de mystery shopping: 1,5 milioane de euro
 
Spectral Company
  • Antreprenor: Alexandru Dobrin
  • Infiintata in 2005, activeaza pe piata mystery shopping din 2008
  • Pretul unei vizite mystery shopping: intre 30 si 60 de euro
  • Investitie initiala: 7.000 de euro
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2008: 53.000- 55.000 de euro
  • Marja de profit estimata: 30%
  • Numar angajati: 5 si peste 3.500 de colaboratori in tara
 
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO