Companii

Kraft are sase luni sa gaseasca un cumparator pentru Kandia, iar consultantii au intrat in priza pentru tranzactia anului pe piata dulciurilor

Kraft are sase luni sa gaseasca un cumparator pentru Kandia, iar consultantii au intrat in priza pentru tranzactia anului pe piata dulciurilor
21.02.2010, 23:20 370

Consultantii pe fuziuni si achizitii (M&A) pandesc acumorice miscare a Kraft Foods la nivel local, pentru ca dupaachizitia rivalului Cadbury compania va scoate la vanzare fabricade ciocolata Kandia, unul dintre cele mai mari active de pe piatadulciurilor din Romania. Kraft a anuntat zilele trecute ca dejacauta potentiali cumparatori pentru fabrica.

"Operatiunile care vor fi vandute vor fi conduse si gestionateseparat fata de Kraft Foods Romania, conform cerintei ComisieiEuropene. A fost numit un manager extern (hold-separate manager)care va gestiona businessul ce urmeaza a fi vandut si care se ocupade cautarea potentialilor cumparatori. Exista un termen de 6 lunipentru realizarea acestei tranzactii", a declarat pentru ZF DoinaCavache, Corporate Affairs Manager al Kraft Foods Romania.

Vanzarea fabricii Kandia de catre Kraft Foods ar putea fievenimentul anului 2010 pe piata locala a ciocolatei, iarconsultantii spun ca sunt sanse mari ca tranzactia sa se semneze cuun investitor strategic. Fabrica a fost inaugurata in 2007, in urmaunor investitii de 13 mil. euro, si produce atat ciocolata, cat sibomboane si prajituri. Cadbury Romania a avut in 2008 vanzari de 34mil. euro, potrivit celor mai recente raportari ale companiei.

"Exista deja interes in piata serviciilor de consultanta peM&A (fuziuni si achizitii - n. red.) pentru aceasta tranzactie,dar probabil ca pana la finalizarea achizitiei Cadbury de catreKraft Foods nu vom vedea concretizandu-se vanzarea fabriciiKandia", a declarat Matei Paun, managing partner al BAC InvestmentsBank.

"Cu siguranta ca va fi interes din partea consultantilor peM&A pentru aceasta tranzactie datorita valorii acesteia. Nucred insa ca va dezgheta piata de fuziuni si achizitii, nu vad ocrestere a valorii tranzactiilor in Romania in 2010 fata de anultrecut", a spus la randul sau Ioana Filipescu, managing director alRaiffeisen Investment Romania.

Jucatorii din piata se asteapta ca fabrica de ciocolata sa-sigaseasca un proprietar acceptat de Comisia Europeana pana la fineleacestui an. Chiar daca va fi mandatata o banca de investitii dinvestul Europei pentru aceasta vanzare, tranzactia va fi ooportunitate de business pentru consultantii locali pe M&A,pentru ca de obicei firmele care nu au oameni in Romaniacolaboreaza cu companii de consultanta implantate deja la nivellocal.

"Se stie in piata de aceasta oportunitate. Noi suntem intatonari cu investitori strategici care ar putea fi interesati deachizitia fabricii de ciocolata a Cadbury Romania prin membriiAsociatiei M&A International", a declarat Ciprian Ghetau,directorul departamentului de M&A al Capital Parters.

CE impune Kraft vanzarea fabricii Kandia, pentru ca dejadetine 50% din piata

Kraft va prelua in curand producatorul englez Cadbury,tranzactie conditionata de autoritatile de concurenta de vanzareafabricilor de ciocolata ale Cadbury din Romania si Polonia. Daca arramane proprietarul operatiunilor locale ale Cadbury, Kraft FoodsRomania ar ajunge la o cota de piata de circa 70% pe segmentultabletelor de ciocolata, adica pe o pozitie dominanta in dezacordcu reglementarile de concurenta.

Astfel, fabrica de ciocolata Kandia de pe Soseaua Viilor dinBucuresti va fi scoasa din nou la vanzare, la mai putin de trei anide la achizitia producatorului Kandia-Excelent de catre englezii dela Cadbury intr-un deal de 100 mil. euro.

Criza a adus insa diminuarea multiplilor de evaluare acompaniilor, astfel incat pretul la care se va tranzactiona inacest an fostul producator Kandia-Excelent va fi sensibil mai micdecat in 2007.

"Valoarea tranzactiei va fi probabil semnificativ mai mica decatcea a preluarii Kandia-Excelent de catre Cadbury. Depinde si de cebranduri vor fi vandute", a afirmat Ioana Filipescu. Si JihadJabra, proprietarul producatorului ciocolatei Primola, estimeaza cafabrica de ciocolata a Cadbury din Romania va fi vanduta la un pretmult sub valoarea tranzactiei prin care englezii si-au facutintrarea pe piata in 2007 din cauza diminuarii multiplilor deevaluare a companiilor.

Businessullocal al Cadbury pe segmentul ciocolatei ar putea fi evaluat la50-70 mil. euro, adica la 50-70% din pretul platit de companiepentru Kandia-Excelent. In 2008, primul an operational al Cadburyin Romania, afacerile au ramas la acelasi nivel ca si in 2007, insapierderile companiei s-au triplat, ajungand la 4,8 mil. euro.

Prin achizitia Cadbury la nivel international, Kraft redevinein 2010 proprietarul brandurilor Sugus si Silvana, pe care le-avandut in urma cu patru ani companiei Kandia-Excelent pentru 10mil. euro. Cele doua branduri, precum si liniile de productie aleacestor produse, ar putea fi vandute la pachet cu businessul deciocolata preluat in Romania.

Si Magura e la vanzare

Magura, brandul numarul unu pe segmentul prajiturilor ambalate,va fi vandut la pachet cu tabletele, batoanele si pralinele dinciocolata din portofoliul companiei Cadbury Romania. "Brandurilelocale de ciocolata (Kandia, Laura, ROM, etc.) si de prajituri(Magura) ale Cadbury vor fi vandute catre un alt investitor. Kraftnu a luat inca o decizie legata de brandurile Sugus si Silvana dinportofoliul Cadbury Romania", a precizat Doina Cavache.

Kraft Romania are in acest moment in portofoliu prajitura PoianaDulce, care concureaza cu Magura, insa este la o distanta mare debrandul Cadbury ca si cota de piata.

Cine ar putea intra in cursa?

"Eu cred ca sunt sanse mai mari ca tranzactia sa se incheie cuun investitor strategic. Pentru companiile puternice, bineadministrate si care nu s-au supra-indatorat, achizitiile au fostintotdeauna o optiune", a spus Paun. Directorul BAC Investment nucrede insa ca vor fi antreprenori romani pe lista celor interesatide preluarea fabricii Kandia, pentru ca, spune el, nu au bani sinici experienta necesara pentru a intra intr-un astfel debusiness.

Proprietarul Supreme Chocolat, care are brandul Primola, spuneca vede posibile ambele variante, atat vanzarea fabricii catre unproducator de ciocolata de talie internationala, cat si catre unfond de investitii. In plus, el nu exclude posibilitatea ca incursa pentru portofoliul de produse din ciocolata ale CadburyRomania sa intre si antreprenori locali care detin lichiditati mariin acest moment.

Jabra, singurul antreprenor local aflat in lupta cumultinationalele de pe piata ciocolatei, declara recent ca nu auaparut inca pe piata informatii concrete privind scoaterea lavanzare a fabricii de ciocolata Kandia. El investeste in acest anintr-un proiect de rebranding al tabletelor de ciocolata dinportofoliul Supreme, cu un buget estimat la un milion de euro, ceeace ar putea asigura companiei o rezistenta mai buna in fataintrarii unei noi multinationale pe piata de profil.

Cum se imparte o piata de 250-300 mil. €

Piata, estimata la 250-300 mil. euro, este dominata in prezentde companii multinationale. Pe segmentul tabletelor care reprezintacirca 60% din piata, Kraft Foods, Cadbury si Heidi detin impreunapeste 70% din vanzarile anuale realizate in Romania.

Kraft este cel mai mare jucator, brandurile sale Milka si Poianaavand o cota de piata de aproximativ 50%, conform datelordisponibile. Pe segmentul batoanelor de ciocolata, lupta la varf seda tot intre multinationale in acest moment: Mars (cu Snickers,Twix, Bounty), Nestlé (Lion, Kit Kat), Kraft Foods (Smash, Poiana)si Cadbury (Rom, Kandia).

Cine ar putea fi cu ochii pe Kandia

  • Nestlé detine in Romania o fabrica de napolitane, iar pe piatalocala a ciocolatei este activ doar pe segmentul batoanelor, cubrandurile Lion si Kit Kat. Compania elvetiana a avut afaceri de145 mil. euro in 2008 la nivel local
  • Americanii de la Hersey s-au aratat si ei interesati de otranzactie cu Cadbury. Compania nu activeaza in Romania
  • Mars, care a fuzionat recent cu Wrigley la nivel international,activeaza in Romania pe piata hranei pentru animale de companie sia batoanelor de ciocolata. Compania a avut afaceri de 46 mil. eurola nivel local in 2008 si analizeaza in mod constant posibilitateade a demara productia in Romania
  • Producatorul italian Ferrero, care s-a aratat interesat deachizitia Cadbury la nivel international in acest an, a intrat pepiata romaneasca in 2006, iar in 2008 a raportat vanzari de 38 mil.euro la nivel local, cu produse precum ciocolata Kinder saubomboanele Raffaello aduse de pe pietele externe

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO