Companii

JTI Romania: vanzari cu 38% mai mari, dar profitul mai asteapta

22.12.2003, 00:00 65



Filiala romaneasca a producatorului de tigarete japonez JT International estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de aproximativ 5.200 miliarde lei (136,8 milioane de euro), in crestere, in euro cu 38% fata de 2002.



"2003 a fost pentru JTI Romania un an mai bun decat precedentul. Lansarea propriului sistem de distributie si inaugurarea unei noi sectii de procesare au reprezentat pasi importanti pentru companie, presupunand un efort financiar semnificativ. Dupa o perioada de adaptare la noul sistem si de rodare a fortei de vanzare, rezultatele sunt insa incurajatoare. Dupa pierderile inregistrate de companie in ultimii ani, exista premise certe ca, in viitorul apropiat, vom reincepe sa avem profit," a declarat directorul corporate affairs al companiei, Gilda Lazar.



In 2002, cifra de afaceri a companiei a fost de 98,6 milioane de euro, iar pierderile s-au ridicat la 1,7 milioane de euro, conform Ministerului de Finante.



JTI este reprezentata in Romania de doua companii, JTI Manufacturing SA si JTI Processing SA. Compania produce pe plan local marci ca Winston Camel, Monte Carlo si Winchester.



Compania a inceput sa produca in RomSnia, in urma cu aproape zece ani, dupa ce a investit, in zona Pipera, cateva zece de milioane de dolari intr-o fabrica.



Dupa numeroase intalniri si discutii cu reprezentantii ministerului de Finante si al Integrarii, industria tutunului a ajuns la o intelegere comuna cu acestia privind eliminarea contributiilor la fondurile speciale extrabugetare si a costului timbrelor.



"Desi cresterile anuale ale accizei pana in 2010 vor fi dramatice, in premiera de la introducerea sistemului de accizare in Romania, industria tutunului va putea prognoza modificarea taxelor si, in consecinta, va putea planifica afacerea in mod realist," a mai spus Gilda Lazar, adaugand ca industria a fost in acest an afectata de cresterea euro, dat fiind faptul ca acciza este exprimata in aceasta moneda.



De asemenea, in vederea procesului integrarii, autoritatile au trecut la armonizarea legislatiei interne cu cea europeana, armonizare uneori "excesiva", in opinia sa.



"Un aspect pozitiv al acestui proces este cresterea predictabilitatii (exemplul accizei), iar unul negativ este tendinta de legiferare excesiva din dorinta de a demonstra un angajament clar al Romaniei fata de UE. Ca de obicei, procesul nostru legislativ tinde sa complice lucrurile. Datorita acestei volatilitati legislative nu e de mirare ca realitatile pietei romanesti sunt uneori ignorate, iar unele pretinse eforturi de hiperarmonizare ascund de fapt interese obscure," a spus reprezentanta JTI.



Si in acest an, lider de piata din punct de vedere al vtnzariolor de tigarete a ramas British American Tobacco (BAT), Philip Morris, urmate de JTI, Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR) si Papastratos. Piata tutunului este estimata la un miliard de dolari.



Anul care se incheie nu a mai fost atat de dominat de jocul pretului, cum a fost in 2002, cand jucatorii de pe aceasta piata au incercat sa castige cote de piata prin scaderi si majorari succesive de pret.



"Industria tutunului ramane un domeniu cu restrictionari crescande. In eforturile de aliniere la UE, pozitia investitorilor si realitatile pietei trebuie luate in considerare pentru o dezvoltare sanatoasa a societatii, iar procesul de tranzitie trebuie controlat cu grija, respectandu-se climatul de afaceri," a conchis Lazar.



Japan Tobacco Inc (JT) a fost intemeiata in 1985, ca urmare a privatizarii Corporatiei japoneze publice a tutunului si sarii. In 1999, JTI a achizitionat divizia internationala a RJ Reynolds Nabisco Inc., prezenta pe piata romaneasca din 1993.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO