Companii

Jose Medran, P&G: Asteptam "punctul de declansare" pentru produsele sofisticate

Jose Medran, P&G: Asteptam "punctul de declansare" pentru produsele sofisticate

Jose Medran, director general al P&G Romania: Piata este extrem de competitiva si toti jucatorii internationali importanti sunt deja prezenti. Insa intr-o economie in crestere, toate categoriile sunt inca in dezvoltare.

20.02.2007, 16:43 125

Jose Medran, directorul general al Procter & Gamble Romania, cel mai important jucator pe piata produselor de igiena personala, crede ca odata ajunse in punctul optim de "declansare", toate categoriile de produse din portofoliu vor raporta cresteri ale volumelor vandute.
"Exista ceea ce se numeste epunct de declansaree in dezvoltarea unei piete. Pe masura ce produsul intern brut pe cap de locuitor si ceilalti indicatori de bunastare economica cresc, cresc si categoriile. Exista o secventa de categorii, care vor creste una dupa cealalta, de la cele de baza pana la cele mai sofisticate", spune Medran.
In ceea ce priveste evolutia actuala a diferitelor segmente de pe piata produselor de ingrijire personala si a locuintei, directorul general al Procter & Gamble este de parere ca piata se afla momentan in stadiul de dezvoltare a produselor de baza, cum sunt sampoanele si colorantii penstru par, dar a atins un punct minim in ceea ce priveste produsele de ingrijire a tenului, de exemplu.
"Piata este extrem de competitiva si toti jucatorii internationali importanti sunt deja prezenti. Insa intr-o economie in crestere, toate categoriile sunt inca in dezvoltare. Asa ca toti pestii care inoata in lacul din SUA sau Marea Britanie inoata aici intr-un lac mult mai mic. De ce? Pentru ca ne asteptam ca lacul sa creasca", spune Medran.
Produsele din portofoliul P&G au inregistrat anul trecut rate de crestere intre 7% si 15% pe piata locala, cu o evolutie neasteptata pe segmentul produselor de igiena intima feminina. Vanzarile absorbantelor Always si Discreet s-au majorat anul trecut cu 12%, in volum, ocupand o cota de piata de 60%, potrivit datelor companiei.
"Cel mai dinamic segment a fost cel al igienei intime feminine, impulsionat de subcategorii (absorbantele zilnice Discreet - n.red.). Efortul nostru nu se indreapta spre a face o marca anume mai dinamica, ci spre a face categoria mai dinamica si mai cuprinzatoare", spune Medran.
Pentru anul acesta, reprezentantii companiei asteapta o crestere accentuata a diviziei Gillette, cu care P&G a fuzionat la nivel local la mijlocul anului trecut.
"Din moment ce Gillette reprezinta un segment destul de mic, el va creste probabil mai repede decat alte categorii", estimeaza directorul companiei.
Unul dintre cei mai activi angajatori de pe piata, cu circa 100 de oameni angajati anul trecut, P&G prefigureaza o reducere a numarului de angajari pentru anul acesta pana la 50 de persoane.
"Numarul a scazut fata de anul trecut, fiindca e nevoie sa dezvoltam baza pe care am cooptat-o in ultimii ani", explica Jose Medran.
Dintre noii angajati, 25-30 de persoane vor ocupa pozitii in cadrul companiei P&G Romania, in timp ce alte 20 de persoane vor fi angajate la centrul de achizitii si logistica, deschis anul trecut la Bucuresti si care apartine de P&G Balkans.
"Momentan, aici lucreaza 30 de persoane, care deservesc diferite fabrici din Europa, insa numarul angajatilor ar putea creste in continuare, pentru ca fabricile care lucreaza cu centrul le achizitii de la Bucuresti sunt foarte multumite de serviciile prestate", a adaugat Medran.
Procter & Gamble se numara printre primele multinationale care au decis sa investeasca in Romania, intrand pe piata in 1994, prin achizitionarea fabricii de detergenti de la Timisoara. Compania produce in prezent la Timisoara peste 100.000 de tone de detergent pe an (Ariel, Bonux, Tide) si 30.000 de tone de inalbitor pe an (Ace).
Reprezentantii P&G spun ca circa 50% din productia anuala a fabricii de la Timisoara este destinata exportului, spre tari ca Moldova, Ucraina, Bulgaria, Macedonia si Bosnia.
"Productia de la Timisoara ar putea acoperi necesarul pietei locale, insa uneori exportam si alteori importam, pentru ca nivelul de cerere fluctueaza in functie de numerosi factori, precum perioada anului sau derularea unei campanii de promovare", explica Medran.
In 2005, filiala din Romania a companiei Procter & Gamble a derulat afaceri de 215,5 mil. euro, potrivit Ministerului de Finante. Categoria produselor de hartie, in care se incadreaza absorbantele Always si Discreet si scutecele Pampers au un aport de 40% la cifra de afaceri a companiei, produsele de curatenie (detergent, balsam de rufe, inalbitori) contribuie cu alte 40%, in timp ce produsele de infrumusetare reprezinta 20% din afacerile companiei.
Procter & Gamble a fost si anul trecut cel mai mare investitor in publicitate din industria cosmetica. Potrivit companiei, P&G a investit anul trecut 270 mil. euro brut la rate-card (fara calcularea discount-urilor) pe toate mediile publicitare (televiziune, presa scrisa etc.).
Potrivit estimarilor P&G, sumele investite in publicitate se vor stabiliza la acest nivel in urmatorii ani, dupa care vor cunoaste o usoara scadere, ca urmare a cresterii factorului de notorietate al produselor pe piata.
Este de asteptat ca tot mai multi jucatori sa isi concentreze eforturile pe piata autohtona, care ofera cifre de crestere mult mai mari decat pe alte piete din restul Europei. Pe piata locala de cosmetice mai activeaza companii precum Avon, LeOreal, Beiersdorf, Oriflame, Henkel sau Unilever.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO