Companii

Jidvei vrea mai multi bani in 2002, chiar si cu o recolta mai slaba

24.10.2002, 00:00 32

Producatorul de vinuri albe Jidvei estimeaza o cifra de afaceri de circa 13 milioane de dolari in acest an, in crestere cu 8% fata de anul trecut, in conditiile in care recolta de struguri din podgoriile Tarnave este mai mica decat in 2001.
"Anul trecut am avut un record in ultimii 50 de ani la recolta diin Tarnave: 8.250 de kilograme pe hectar, in timp ce anul acesta am obtinut in jur de 6.000 de kilograme la hectar", a declarat pentru Ziarul Financiar presedintele Jidvei, Claudiu Necsulescu.
La nivel national, productia estimata de struguri din acest an este mai mica cu aproximativ 6% comparativ cu anul trecut, adica aproximativ 895.0000 tone, fata de 953.981 tone anul trecut, media la hectar prognozata fiind de 4.046 de kilograme, fata de o medie de 6.000 de kilograme in 2001.
Complexul viticol de la Jidvei a fost primul care a intrat in proprietate privata dupa Revolutie, fiind cumparat in 1998 de omul de afaceri din Constanta Claudiu Necsulescu.
"Am investit peste 2,5 milioane de dolari in Jidvei pana in prezent. Pana la sfarsitul anului vom finaliza investitiile pentru retehnologizarea completa a instalatiilor de vinificatie", spune Necsulescu.
El considera ca pe viitor tinta investitiilor vor fi plantatiile de struguri, care au o vechime de 29 de ani. "Pana acum am avut ceva probleme cu situatia juridica a terenurilor, dar acest lucru se va rezolva in acest an", a adaugat proprietarul Jidvei.
Necsulescu a mai spus ca in acest an vor fi infiintate 70 de hectare de plantatii noi, in conditiile in care la nivel national suprafata de culturi noi de struguri nu depaseste 300-400 de hectare.
"Desfiintarea culturilor cu hibrizi si plantarea de vita nobila va avantaja producatorii de vinuri, pentru ca va reduce consumul casnic si va duce la cresterea vanzarilor", spune Necsulescu.
El crede ca statul roman ar trebui macar sa ii lase pe producatorii din domeniu sa se dezvolte prin forte proprii, in conditiile in care subventiile sunt derizorii.
"Am de gand sa refuz subventia propusa de Ministerul Agriculturii, de 225 de lei pe kilogram la hectar. Ce sa fac cu banii astia, cand pe mine ma costa 2.000 de dolari un ciclu de productie?", afirma proprietarul Jidvei.
In plus, el spune ca daca statul nu are bani de subventii, "atunci sa ne lase in pace, sa nu ne mai faulteze", referindu-se la taxa de sanatate care ar putea fi introdusa in cazul producatorilor de vin si care s-ar situa la 2% din cifra de afaceri.
Potrivit oficiailor Jidvei, compania este lider de piata pe segmentul de vinuri albe seci si demiseci. Printre marcile vandute de Jidvei se afla Riesling, Dry Riesling, Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Feteasca Alba, Muscat Ottonel.
Referindu-se la razboiul etichetelor dintre Jidvei si Vie Vin Murfatlar, Necsulescu a spus ca acesta continua in justitie si ca asteapta decizia instantei in acest caz.
Acum cateva saptamani, Vie Vin Murfatlar a avertizat mai multi comercianti de vin sa retraga o serie de produse care aveau etichete asemanatoare cu cele ale sale, printre sticlele vizate fiind si cele produse de Jidvei. Obiectul disputei sunt etichetele Premiat si cele din colectia Galerie Roumaine - Fata culcata in iarba.
Necsulescu a spus ca actiunea Vie Vin Murfatlar i-a cauzat pierderi de cateva miliarde de lei si ca Jidvei detine dreptul de a vinde sub cele doua marci, avand licenta in acest sens de la Vinexport.
In ceea ce priveste exporturile, compania estimeaza ca in jur de 15% din productie va fi orientata catre pietele externe. "Suntem prezenti mai ales in Japonia si SUA, dar am intrat si pe alte piete, cum ar fi Irlanda, Norvegia, Belgia, Olanda. Testam si Germania, Elvetia si Italia", a declarat pentru ZF directorul de marketing al Jidvei, Cristian Fuga. La nivel national, exporturile de vin s-au cifrat la peste 20 de milioane de dolari.
Principalii competitori ai Jidvei sunt Vincon Vrancea si Vie Vin Murfatlar. In Romania, circa trei sferturi din consum il reprezinta vinurile albe, restul fiind acoperit de cele rosii. Consumul de vin pe cap de locuitor este de circa 19 litri anual. Piata interna a vinului, care exclude autoconsumul din gospodarii, este evaluata la peste 150 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO