Companii

Învinse de criză: brandurile care au părăsit piaţa de fashion

Învinse de criză: brandurile care au părăsit în ultimii ani piaţa de fashion

Autor: Cristina Rosca

22.01.2012, 16:02 2555

Cu peste 700 de magazine, peste 15.000 de angajaţi şi cu afaceri de peste 3 miliarde de euro în toată lumea,Esprit este unul dintre cele mai populare branduri mass-market pe pieţe precum Franţa sau Italia. În România povestea acestui brand are un final mai puţin fericit. Cu o istorie de cinci ani pe piaţa locală, brandul Esprit a ieşit din România la finalul anului trecut.

Omul de afaceri Vicenţiu Zorzolan, fostul partener pe zona de fashion al lui Octavian Radu, anunţa în 2008 că va ajunge la un total de 70 de magazine până în 2011 cu cele cinci branduri de modă pentru care deţinea franciză, respectiv Esprit, Springfield, Women'Secret, Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, el ţintea afaceri de 100 de milioane de euro.

După trei ani de criză, Zorzolan a închis toate cele trei magazine Esprit şi mai deţine patru magazine Springfield, potrivit paginii web a brandului spaniol. În ceea ce priveşte businessul de lenjerie intimă Women'Secret, pe site-ul propriu al brandului nu mai apare nicio unitate în România. Situaţia se repetă şi în cazul brandurilor Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, afacerile nu mai ajung nici la 2 milioane de euro, faţă de cele 11 milioane de euro din 2008. Zorzolan nu oferă însă informaţii despre businessul pe care îl mai deţine.

Într-o situaţie similară sunt şi brandurile Etam şi Celio, aduse în franciză de omul de afaceri Răzvan Petrovici prin intermediul companiei ETP Trading. Pe site-ul francezilor de la Celio în România apar totuşi patru magazine, toate în capitală. Magazinele sunt însă toate închise, potrivit reprezentanţilor centrelor comerciale unde acestea se aflau, respectiv Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni, Plaza România şi Bucureşti Mall. Unii dintre aceştia mai scapă şi "magazinele sunt închise definitiv". În aceeaşi situaţie sunt şi magazinele Etam din aceste centre comerciale.

Cele trei branduri - Esprit, Etam şi Celio - au ieşit de pe piaţa din România anul trecut, după aproape trei ani de scădere a consumului. Criza financiară, tăierile salariale, eliminarea primelor şi bineînţeles pierderea locurilor de muncă sunt doar câteva dintre motivele care i-au determinat pe români să tragă fermoarul buzunarelor şi să îşi raţionalizeze achiziţiile de haine. Acest comportament precaut a determinat ieşirea de pe piaţă a acestor branduri. Înaintea lor au fost însă altele care au urmat această cale, cum ar fi Mandarina Duck sau Olsen, amândouă aduse în franciză de Octavian Radu. Citiţi mai mult despre brandurile învinse de criză în revista Business Magazin.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO