Companii

Întoarcerea la tradiţie: producătorii afirmă că mobilierul în „stilul vechi“ este din nou căutat şi pe piaţa locală

Întoarcerea la tradiţie: producătorii afirmă că mobilierul în „stilul vechi“ este din nou căutat şi pe piaţa locală

Compania Sarmex din Satu Mare produce mobilă de lux din lemn masiv de tei, iar 95% din producţie merg la export

Autor: Ioana David

09.10.2012, 00:05 993

"A sosit momentul să vindem ce avem noi mai bun şi ce ştim noi să facem mai bine. (...) Elementele tradiţionale sunt foarte apreciate de ţări precum China şi statele arabe şi să nu uităm de Rusia. Sunt pieţe mari şi trebuie targetate. Revenirea la tradiţii este un semnal internaţional. Foarte mulţi designeri şi-au pus amprenta tradiţiilor lor în noile produse", spune Camelia Şucu, cea care deţine retailerul de mobilă de lux Class Living.

Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 7,17 milioane de lei (1,69 mil. euro) şi pierderi de 5,66 milioane de lei (1,33 mil. euro), potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Camelia Şucu spune că vinde şi mobilă de la pro­ducătorii români, fabrici mici situate la Târgu-Mureş, acestea reprezentând aproximativ 20% din cifra de afaceri. Iar dintre produsele făcute de producătorii români şi vândute în magazinele sale de lux amin­teşte bibliotecile.

"Sunt decisă ca de anul viitor să intru în colaborări cât mai mari cu producătorii români de mobilier pentru poduse custom made (personalizate - n.red.) şi pentru producţia de accesorii, care vor fi foarte atent alese", a mai spus Camelia Şucu.

Cel mai greu an

Până în 2013 însă, testul de rezistenţă pe piaţa mobilei premium se va da în următoarele luni. După primul semestru al anului, Camelia Şucu spune că afacerile Class Living s-au redus cu 40%, ea caracterizând anul 2012 ca fiind cel mai dificil din criză.

"2012 mi se pare cel mai dificil an pentru mobila premium din cauza turbulenţelor politice. Consumatorul face totul emoţional. Dacă nu are siguranţa zilei de mâine, nu cumpără. Puterea de cumpărare scade odată cu scăderea încrederii. În această toamnă am simiţit însă o revenire. Lumea s-a întors din vacanţă cu forţe noi. Am simiţit o dorinţă de muncă. Criza nu are cum să treacă de la sine. Trebuie să facem lucruri care nu s-au făcut în toţi aceşti ani de criză", mai spune Camelia Şucu.

Segmentul premium de mobilă, a cărui clientelă este formată în principal din manageri şi oameni de afaceri, atenţi la detalii, suferă din cauza neîncrederii în viitor. Întrebată dacă se gândeşte să vină cu o ofertă pentru clasa de mijloc, Şucu a spus că nu.

"Nu am făcut studii de management, dar în 20 de ani am învăţat destul de multe în ceea ce priveşte brand-ul. De un brand este bine să nu tragi în direcţii opuse pentru că rişti să-l distrugi. Eforturile trebuie făcute astfel încât să refaci consumul pe segmentul tău", a mai spus Şucu.

Piele neagră pentru americani

Tot despre mobila clasică vorbeşte şi Blidar Marin, unul dintre acţionarii producătorului Sarmex din Satu Mare. Compania produce mobilă de lux, astfel că, spre exemplu, preţul unei biblioteci variază între 6.500 şi 29.900 de lei.

În primele şase luni ale anului, afacerile Sarmex s-au redus cu aproximativ 10% după ce firma a încheiat 2011 cu un rulaj de 1,53 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Compania exportă 95% din producţie în state precum Italia, Anglia, Franţa, Belgia sau Germania. Mobila clasică din lemn masiv produsă de Sarmex ajunge inclusiv în Statele Unite, acolo unde americanii caută mobilă românească îmbrăcată în piele. Pe piaţa din SUA compania a intrat anul acesta, iar comenzile cresc de la o lună la alta. Mobilierul este din lemn masiv de tei.

"Ştiu că ajunge în Chicago, New York, dar şi în alte locuri. Gama respectivă este formată din bufete, vitrine şi mese, produse care nu se vând pe scară largă în Europa. Sertarul se căptuşeşte în afară cu piele, iar înăuntru se vopseşte cu un lac de culoare neagră. Totul este din piele de culoare neagră, maro sau crem. Până acum am vândut peste 1.000 de piese şi comenzile sunt crescătoare. Am început cu 100 de comenzi pe lună şi acum avem 220 de comenzi, iar în decembrie cred că avem 380", mai spune Blidar Marin. El consideră că preţul este bun, iar transportul se face cu vaporul şi este plătit de client.

Cum producătorul este orientat înspre mobila clasică, de lux (din stejar, tei, cireş, nuc, fag, paltin), cea mai bună piaţă a devenit Rusia, urmată de Marea Britanie.

"În primele şase luni suntem sub rezultatele de anul trecut. Criza se manifestă în domeniul imobiliar, apoi se transferă imediat la mobilă. Suntem cu 10% sub nivelul cifrei de afaceri a anului recut. De obicei, partea a doua a anului trecut este mai bună decât prima pentru că se finalizează locuinţe care trebuie mobilate", a mai spus Blidar Marin.

În opinia sa, pentru un producător de mobilă anul acesta obiectivul este să-şi conserve pieţele existente, care s-au dovedit volatile în ultima perioadă. Cele mai dificile au fost Belgia şi Olanda, unde a scăzut volumul comenzilor, iar banii se încasează cu dificultate.

Pe de altă parte, pe piaţa locală, unde sunt realizate doar 5% din vânzări, rezultatele au fost bune datorită românilor care au venit în ţară şi au cumpărat mobilă pentru renovarea locuin­ţelor. "Pe pieţele vestice, în lunile de vară, pe perioada concediilor, se manifestă o scădere a comenzilor. Vânzările se accentuează din lunile octombrie, noiembrie, decembrie. Tradiţional, în Anglia vindem cel mai mult în noiembrie - decembrie", a mai spus Blidar Marin.

Citiţi materialul complet în numărul de octombrie al Business Construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO