Companii

Interviu Gândul: Ştefan Roşeanu, director general CFR Călători: Aproape 10 milioane de români "merg în fiecare an cu naşul"

Interviu Gândul: Ştefan Roşeanu, director general CFR Călători: Aproape 10 milioane de români "merg în fiecare an cu naşul"

Foto: Octav Ganea

Autor: Gândul

26.08.2012, 12:52 483

"Mersul cu naşul" înseamnă pierderi anuale între 30 şi 40 de milioane de lei pentru CFR Călători, în condiţiile în care peste 15% dintre clienţi aleg să călătorească fără bilet, a declarat Ştefan Roşeanu, director general CFR Călători, într-un interviu acordat gândul.

Anul trecut, CFR Călători a avut peste 53,4 milioane de clienţi, ceea ce înseamnă că peste 1,3 milioane de călători nu şi-au cumpărat o legitimaţie, preferând să cadă la înţelegere cu conductorul sau şeful de tren.

"Noi estimăm că undeva între 15 şi 20% din numărul actual de călători aleg să meargă cu naşul, ceea ce înseamnă undeva între şapte şi zece milioane de călători care nu plătesc bilet. Sunt venituri, dacă faceţi o socoteală, probabil între 30-40 de milioane de lei pe care CFR Călători le pierde anual", ne-a precizat Roşeanu. Pentru a pune capăt acestui fenomen, reprezentanţii CFR Călători susţin că vor intensifica acţiunile de control în trenuri, dar şi că vor acorda o atenţie sporită modului în care îşi fac treaba însoţitorii de tren.

Câţi călători au fost prinşi fără bilet în prima parte a anului

În primele cinci luni ale anului, echipele de control ale transportatorului de stat au depistat peste 220.000 de persoane care călătoreau fără legitimaţie şi cărora li s-au eliberat bilete în valoare de peste 2,9 milioane de lei, reiese din datele comunicate de companie pentru gândul.

În ceea ce priveşte numărul conductorilor concediaţi pentru că nu şi-ar fi îndeplinit obligaţiile de serviciu, directorul CFR Călători susţine că "sunt dosare în care solicităm aplicarea maximă a sancţiunii inclusiv desfacerea contractului de muncă". Cu toate acestea, niciun angajat nu a fost dat afară până acum pentru că ar fi acceptat bani de la călătorii care nu şi-au cumpărat bilet.

Cu toate că fenomenul "mersului cu naşul" aduce pierderi considerabile pentru CFR Călători, şeful companiei susţine că principala problemă cu care se confruntă compania rămâne apetitul scăzut al românilor pentru mersul cu trenul astfel încât principalul obiectiv asumat pe termen lung este revigorarea traficului de călători.

Numărul călătorilor a scăzut cu circa 40% în ultimii cinci ani

În ultimii cinci ani, numărul călătorilor a scăzut cu circa 37,6%, de la 85 de milioane de călători în 2007, la 53,4 de milioane anul trecut. În primele cinci luni ale acestui an, operatorul de stat a avut puţin peste 20 de milioane de clienţi. Dacă ritmul se menţine, până la sfârşitul lui 2012 numărul mediu de călători va coborâ la 48,2 milioane de persoane. Numărul mediu de călători se referă la persoanele care şi-au cumpărat bilet.

"Scăderea numărului de călători s-a produs pe fondul unei reorganizări a economiei şi a societăţii româneşti. Este o naştere a întreprinderilor mici şi mijlocii care implică un alt impuls în nevoia de mobilitate. E vorba de fragmentarea de-a lungul zilei a orelor de plecare şi de sosire şi atunci CFR Călători trebuie să se reorganizeze. Mersul trenurilor oferit trebuie să se reorganizeze în jurul ideii de mers cadenţat. Cadenţa trebuie să varieze de la jumătate de oră până la 2-3 ore, patru maxim pentru rutele foarte lungi", susţine Roşeanu.

Citiţi mai multe detalii pe www.gandul.info

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO