Companii

Infrastructura atrage investiţii, sau investiţiile atrag infrastructura?

LOGISTICA

Infrastructura atrage investiţii, sau investiţiile...

Autor: Bogdan Alecu

14.06.2021, 11:58 226

Investiţiile în infrastructură atrag atenţia dezvoltatorilor de industrial care caută noi locaţii pentru a investi, fie că este vorba de o nouă autostradă, un drum expres sau un nou pod. De partea cealaltă, infrastructura se dezvoltă unde există o economie. Şi dezvoltatorii de retail spre exemplu, merg unde există infrastructură, populaţie şi un anumit nivel de trai, însă mulţi dintre oameni pleacă din anumite zone tocmai pentru că în acea zonă nu există retail modern.

Podul de la Brăila peste Dunăre, care va oferi un acces mai rapid spre Tulcea, a atras atenţia celor de la Element Industrial pentru a analiza o investiţie acolo. La fel, o oportunitate pentru investitori reprezintă construcţia drumului expres Craiova Piteşti, în timp ce la Bacău, noua centură ocolitoare în regim de autostradă atrage atenţia investitorilor.

Muler Onofrei, business development director, CBRE România, declara în cadrul unui eveniment faptul că orice nouă investiţie în infrastructură atrage atenţia investitorilor. Astfel, Bacău şi Târgu-Mureş sunt deja pe radarul investitorilor, iar lucrările care accelerează de la A0, noua centură a Capitalei, dar şi discuţiile pentru un posibil nou drum rapid între Bucureşti şi Alexandria de asemenea au atras atenţia investitorilor.

Dacă în cazul drumului expres Piteşti-Craiova jumătate din acesta va fi gata în 2021, cu aproape un an înaintea termenului oficial, Ministerul Transporturilor a readus în discuţie construcţia unui drum de mare viteză, expres sau autostradă între Bucureşti şi Alexandria  pe fondul nivelului de trafic foarte ridicat, similar cu cel de pe DN1.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat în luna mai din 2021 licitaţia pentru drumul de mare viteză care va lega Bucureştiul de Alexandria. De o autostradă sau drum expres care să lege Alexandria de Bucureşti se discută din 2004 iar proiectul a fost promis de mai multe guvernări, însă abia acum se fac primii paşi în această direcţie.

Consultantul CBRE a subliniat că dincolo de Bucureşti, există interes tot mai mare pentru investiţii în centre logistice şi industriale la nivel naţional.

Numai în primul trimestru s-au dezvoltat 61.000 mp de centre logistice, iar trei sferturi din suprafaţă este livrată în Timişoara şi Cluj.

Stocul spaţiilor industriale din România a depăşit pragul de 5 mil. mp în 2020, ajungând la 5,1 mil. mp după ce anul trecut au fost livraţi 574.000 mp, potrivit datelor CBRE, aproximativ jumătate stoc fiind deţinut de trei proprietari, CTP, WDP şi P3.

Deşi plaja investitorilor s-a diversificat în ultimii ani, inclusiv prin dezvoltarea unor jucători locali, precum Element Industrial, Global Vision sau Transilvania Construcţii, în prezent investitorii locali deţin doar 5% din totalul stocului existent.

România a avut  în ultimii cinci ani un ritm rapid de dezvoltare al pieţei industriale, stocul dublându-se în această perioadă. Cu toate acestea, cu doar 260 mp de spaţii industriale per mia de locuitori,  ţara noastră se situează sub media regională. Spre comparaţie, Polonia are o medie de  510 mp per mia de locuitori iar Cehia, 840 mp per mia de locuitori.

În următorii 5 ani, calculele CBRE indică o creştere a stocului de spaţii industriale cu peste 50%, până la 8 mil. mp, în acest moment, dezvoltatorii având aproape 400.000 mp de spaţii industriale în construcţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO