Companii

Industria auto in recesiune: motoarele din Detroit merg la ralanti

27.02.2001, 00:00 30



Apele marilor lacuri americane au devenit tulburi pentru producatorii auto din Detroit. Unul dintre ei lupta pentru supravietuire, altul se afla in mijlocul unui scandal legat de securitatea produselor sale, in timp ce cel mai mare dintre ei pare a merge in gol.



Pierderi imense la Chrysler

Starea de spirit in Detroit numai festiva nu este, in conditiile in care Chrysler, Ford si General Motors se lupta cu intensificarea concurentei, datorate autovehiculelor din import si cu incetinirea cresterii economiei americane, relateaza agentiile internationale de presa.

Toate privirile analistilor au fost atintite saptamana trecuta asupra DaimlerChrysler in conditiile in care conducerea companiei urma sa anunte planul de restructurare al diviziei americane Chrysler, care a inregistrat pierderi semnificative.

Surse din interiorul industriei afirma ca redresarea Chrysler, care a anuntat deja ca va concedia aproximativ 26.000 de angajati, in principal in Statele Unite, va fi extraordinar de dificila, deoarece compania intentioneaza sa stopeze pierderile uriase care numai in ultimul semestru al anului trecut au totalizat 1,8 miliarde de dolari.

Atat grupul germano-american, cat si rivalii sai din orasul Detroit, au avut parte de rezultate financiare foarte slabe, in ultimul timp. Iar vestile proaste din industria auto continua sa erupa precum fumul pe cosurile fabricilor din Motor City.



Anvelope defecte la Ford

Ford Motor Co., al doilea producator mondial de autovehicule, s-a trezit vara trecuta in centrul unui scandal legat de nebunia retragerilor de anvelope Firestone ATX.

Autoritatile americane au considerat ca aproximativ 174 de decese au fost provocate de defectele de fabricatie ale acestor anvelope, in conditiile in care popularul model de SUV (sport utility vehicle - automobil sport de teren) al Ford, Explorer, era echipat cu Firestone.

Conducerea Ford a continuat sa apere recordul de securitate a produsului sau. dar unii oficiali, precum Richard Beattie, seful departamentului de relatii cu investitorii, a admis recent ca problema Firestone a avut "un impact semnificativ asupra imaginii" celui mai bine vandut model de SUV din lume. "Nu exista nici o indoiala privind efectul negativ al acestui scandal" a declarat Beattie saptamana trecuta.

Chiar si Gurminder Bedi, vicepresedintele diviziei de camioane din America de Nord, a recunoscut ca aceasta criza a ridicat destule intrebari nelinistitoare privind insasi compania Ford, cunoscuta de mult timp prin sloganul "Quality is Job No.1" ("Calitatea este porunca numarul unu").

"Problema Firestone s-a petrecut, iar oamenii au inceput sa se intrebe despre implicarea Ford in dezvoltarea calitatii, posibilitatea Ford de a obtine un produs de calitate, competenta Ford in acest domeniu" a declarat Bedi.

"Explorer este un vehicul simbol pentru intreaga generatie 'baby boom', acesta este principalul motiv pentru care criza Firestone ne-a lovit atat de puternic" a adaugat Bedi.

Oficialul Ford a negat faptul ca lansarea noului model de Explorer, modificat total, cu protectie in caz de rasturnare si alte noi optiuni de securitate, a fost amanata de mai multe ori, la solicitarea directorului executiv al consortiului, Jacques Nasser.

Conform agentiilor internationale de presa, acesta ar fi cerut eliminarea tuturor defectelor si a problemelor de securitate inainte de lansarea pe piata.

De asemenea, conducerea companiei a interzis accesul reprezentantilor mass-media la cele doua fabrici in care sunt construite si testate modelele SUV.

Analistii industriei auto afirma ca Ford a suferit o reducere semnificativa a profitului potential, deoarece noua varianta de Explorer trebuia scoasa pe piata spre sfarsitul anului trecut. "Nu este vorba de zeci de milioane, ci de sute de milioane de dolari" a declarat Michael Ward de la Salomon Smith Barney. "Pentru acest nou produs, Ford nu-si poate permite nici un fel de problema legata de securitate" a adaugat Art Spinella de la CNW Marketing/Research din Bandon, Oregon.

Intr-o declaratie publicata saptamana trecuta, compania americana a anuntat ca a primit mai mult de 75.000 de comenzi pentru noul model de Explorer, care au fost distribuite dealerilor firmei. "Vehiculele vor aparea in vitrinele dealerilor nostri in urmatoarele cateva saptamani" se arata in aceasta declaratie.



General Motors nu are noutati

General Motors Corp., care recent a anuntat ca va stopa productia venerabilului, dar neprofitabilului model Oldsmobile, are propriile sale probleme de rezolvat.

Pana nu demult regele corporatiilor americane, GM se bucura de o cota de 44% din piata auto a Statelor Unite in 1980. Dar actiunile sale au scazut cu 28% la sfarsitul anului trecut, datorita unei linii de produse "batranesti" si vanzarilor dezamagitoare a noilor modele Pontiac Aztek si Saturn seria L.

Totusi, General Motors ramane liderul mondial al producatorilor de autovehicule, dar compania are probabil cei mai in varsta clienti din industria auto americana si inregistreaza dificultati in atragerea unor cumparatori mai tineri.

De asemenea, consortiul are stocuri imense de camioane si automobile nevandute, iar, recent, a pierdut pozitia, aparata cu indarjire, de numarul unu intre corporatiile americane, fiind depasita de Exxon-Mobil Corp. si Wal-Mart Stores Inc.

Toate cele trei consortii americane, ale caror ratinguri au fost reduse luna trecuta de bancile de investitii din Statele Unite, au avut de suferit de pe urma a ceea ce analistii industriei numesc "o penetrare tot mai puternica" a pietei de catre producatorii auto straini.

Cresterea cotelor de piata ale firmelor japoneze, in principal, se datoreaza dezvoltarii perceptiei ca masinile asiatice au o calitate sporita la un pret rezonabil.

Comparand industria auto cu un campionat de fotbal, David Bradley, analist la JP Morgan Chase, afirma ca "marii producatori japonezi au o liga proprie, iar cei trei din Detroit se afla intr-o liga inferioara".

Insa toti observatorii acestei industrii considera ca este prea devreme pentru a scrie necrologul producatorilor americani, care impreuna detin 4% din produsul intern brut al SUA si aproximativ 66% din piata americana a autovehiculelor.

Daca cele trei companii nu vor reusi sa isi diversifice gama de produse, pentru a atrage noi cumparatori si sa dezvolte calitatea, industria auto americana ar putea sa urmeze drumul deschis spre declin, la fel ca si industria siderurgica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO