Companii

Inca un an slab: petrolistii asteapta vanzari mai mici cu 10%, dupa trei luni in care doar cresterile de pret au mentinut afacerile

Inca un an slab: petrolistii asteapta vanzari mai mici cu 10%, dupa trei luni in care doar cresterile de pret au mentinut afacerile
27.05.2010, 23:39 65

Desi majoritatea companiilor se bazau pe o redresare a vanzarilor in a doua jumatate din 2010, masurile de austeritate impusede Guvern anuleaza aceasta estimare, piata carburantilorindreptandu-se spre al doilea an de scaderi consecutive dupa ce in2009 cererea s-a redus cu 6%.

In ciuda scaderii volumelor vandute, petrolistii au avut un atucare a facut ca acest picaj sa nu se resimta foarte tare inafaceri: cresterea accelerata a cotatiilor internationale labenzina si motorina concomitent cu deprecierea puternica a leuluiin raport cu dolarul american.

De la inceputul anului si pana in prezent, la Petrom, benzinas-a scumpit cu 8,5%, in timp ce pretul motorinei a crescut cu10,7%.

"Vanzarile segmentului de rafinare si marketing au crescut cu 4%fata de primul trimestru al anului trecut in principal datoritamajorarii preturilor", spun reprezentantii Petrom, cel mai marejucator din piata de profil.

Compania a raportat vanzari de 2,85 de miliarde de lei (678 demilioane de euro) pe partea de rafinare si marketing, in cresterecu 4% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cel mai bunrezultat a venit insa pe partea de profit operational, unde Petroma raportat dupa multi ani un rezultat pozitiv ca urmare a vanzariiunor activitati neprofitabile cum a fost partea de petrochimie dincadrul Arpechim, una dintre cele doua rafinarii operate decompanie.

"In primul trimestru al anului 2010 comparativ cu aceeasiperioada a anului 2009, s-a inregistrat o crestere a cifrei deafaceri ca urmare a majorarii preturilor de vanzare ale produselorpetroliere, principalele cauze ale acestei majorari fiind crestereacotatiilor internationale cu 71% la benzina si cu 46% la motorinain primul trimestru din 2010 comparativ cu aceeasi perioada aanului 2009", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea marejucator din piata petroliera locala.

Porivit datelor companiei aferente sectorului de distributie,care printre altele include si afacerea de comercializare a gazuluipetrolier lichefiat, afacerile Rompetrol s-au ridicat la 324 demilioane de euro in primul trimestru al anului, in crestere cu 22%comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Potrivit datelor Petrom, care este practic compania care datonul in ceea ce priveste scumpirea sau ieftinirea carburantilor,la sfarsitul primului trimestru din 2010, benzina era mai scumpa cu28%, iar motorina cu 24%, comparativ cu primele trei luni din2009.

Cum a scazut fiecare

Potrivit datelor Petrom, compania s-a confruntat in primele treiluni ale anului cu o scadere a vanzarilor totale in volume de 22%,cel mai puternic impact venind de pe partea comerciala, undecompania nu a mai beneficiat de vanzarile mari de pacurainregistrate anul trecut.

"Vanzarile totale in marketing la nivel de grup au scazut cu 22%comparativ cu primul trimestru din 2009, cauzate in principal descaderea abrupta a vanzarilor comerciale interne. In primultrimestru din 2009 vanzarile comerciale au crescut semnificativdatorita vanzarilor mai mari de pacura ca efect al crizeiruso-ucrainene pe piata gazelor naturale, ce a constrans centraleleelectrice sa functioneze pe pacura ca substitut pentru gaze",explica reprezentantii Petrom.

In ceea ce priveste vanzarile cu amanuntul, adica cele pe parteade retail, scaderea a fost de 9% in primul trimestru al anului fatade perioada similara a anului trecut.

"In Romania, investitiile axate pe optimizarea retelei statiilorde distributie ne-au permis sa evaluam mai bine decat piata,vanzarile Petrom cu amanuntul reducandu-se cu 9% comparativ cuprimul trimestru din 2009, in timp ce cererea pietei cu amanuntul ascazut cu 12%", spun reprezentantii Petrom.

Rompetrol, principalul rival al Petrom, sustine ca vanzarile pepartea de retail i-au scazut cu 8%, dar ca a reusit sa compensezeacest regres prin vanzari comerciale mai mari.

"Pe fondul recesiunii economice, precum si din cauza conditiilormeteo severe, vanzarile de carburanti ale Rompetrol au inregistrato reducere cumulata de aproximativ 2% in primul trimestru al anului2010 comparativ cu primul trimestru din 2009. Trendul descendent alvanzarilor este determinat de scaderea volumelor vandute in zona deretail cu 8%, compensata de o crestere de 6% in zona de wholesale",spun reprezentantii Rompetrol.

Protrivit acestora, scaderea din zona de retail a fostdeterminata de restrangerea activitatii din zonatransporturilor.

"Situatia economica actuala este reflectata si in rapoarteleAsociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto care au raportat oscadere cu 54,2% a vanzarilor de autovehicule in primele doua luniale anului 2010 fata de aceeasi perioada a anului 2009", explicareprezentantii Rompetrol.

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, ainregistrat in primele trei luni ale anului o scadere de 4,5% avanzarilor totale de carburanti, strict pe partea de retail picajulfiind de 4% fata de perioada similara a anului trecut."In afara demediul economic care a continuat sa fie nefavorabil, cererea maimica a fost influentata si de preturile record cauzate de cotatiilemai mari la motorina si benzina, cresterea accizelor, dar si deiarna extrem de friguroasa din primele doua luni ale anului", auspus reprezentantii grupului MOL.

Ce urmeaza

Majoritatea companiilor petroliere se asteptau ca anul acesta saaduca redresarea vanzarilor de carburanti dupa ce anul trecutacestea au scazut cu circa 6%. Odata insa cu anuntarea masurilor detaiere a cheltuielor din aparatul de stat prin reducerea salariilorbugetarilor cu 25%, a pensiilor si a ajutorului de somaj cu 15%,estimarile de revenire s-au evaporat, petrolistii spunand ca celputin pe partea de retail scaderea vanzarilor ar putea ajunge panala circa 10%, mai mare decat cea de anul trecut.

"Din cauza masurilor luate de Guvern, nu vad niciun motiv decrestere. Anul trecut credeam ca piata se va contracta anul acestacu 5%, dar in primele trei luni vanzarile in retail au fost cu10-12% mai mici fata de aceeasi perioada din 2009. Credeam ca nevom reveni in a doua jumatate a anului, dar tinand cont de situatiecred ca piata va scadea cu circa 10% anul acesta fata de 2009", aspus recent Rainer Schlang, membru al directoratului Petrom,responsabil pentru activitatea de marketing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO