Companii

In Polonia nu este oficial recesiune. Dar companiile o simt

16.10.2002, 00:00 26

Recesiunea este in mod oficial definita ca fiind o perioada de trei luni consecutive in care se inregistreaza o valoare negativa a cresterii PIB. Insa, proprietarii de magazine, agentiile de publicitate, proprietarii de hoteluri si de restaurante si multi directori executivi ai companiilor din Polonia nu au nevoie de acesti termeni tehnici pentru a-si da seama ca tara se confrunta cu o scadere economica.
Polonia nu a mai inregistrat o perioada de recesiune declarata oficial de cand s-a confruntat cu o perioada de doi ani in care nu a existat crestere economica, la inceputul implementarii reformelor economice din 1990.
Pentru zonele turistice, care se bazeaza pe cheltuielile vizitatorilor inregistrate in primavara si vara pentru impulsionarea industriei si comertului, sosirea toamnei nu face decat sa agraveze situatia.
"Am crezut ca anul acesta va fi mai bine," a spus Magdalena Prazuch, directorul de vanzari si marketing al Holliday Inn Gdansk. "Acum vremea este foarte racoroasa". Camerele de hotel si salile de conferinta duc lipsa de vizitatori. Insa situatia economica si vremea ii tin pe acestia departe, a spus Prazuch.
"Cei care vin in orasul nostru vor fi surprinsi de cat de linistit este," a spus ea.
Majoritatea companiilor poloneze anticipasera ca scaderea economica provocata de evenimentele din 11 septembrie se va opri. In  cele din urma s-a dovedit ca aceasta scadere are de fapt cauze mai multe si mai profunde, care contrazic previziunile optimiste.
"Am estimat ca activitatea economica va fi mai intensa," a spus Prazuch. Peste tot, valorile vanzarilor si ale veniturilor sunt scazute si fiecare oras isi are propria poveste.
"Acesta este cel mai prost an pe care l-a inregistrat compania in ultimii 10 ani," a spus Ursula Wielobob, proprietara a Orient Tourist, o agentie de turism cu sediul la Lublin. Volumul vanzarilor inregistrat de companie a scazut cu pana la 30% in comparatie cu anul trecut.
In vest, in orasul Wroclaw, companiile resimt de asemenea efectele scaderii economice. Ryszard Bilinski, directorul de marketing al Wroclaw-Partynice Horse Racing Grounds, a declarat ca afacerea sa este afectata de recesiune.
"Simtim efectele recesiunii atunci cand vorbim de sponsori," a spus acesta.
"Conform estimarilor mele, am incheiat cu 25-30% mai putine contracte de sponsorizare", a spus acesta. "De exemplu, producatorii de automobile s-au retras complet din activitatile de sponsorizare, iar bancile si-au redus la randul lor participarea".
EMPiK, un retailer din sectorul media ofera o imagine corecta a efectelor recesiunii asupra cheltuielilor tinerei generatii a Poloniei, cea mai activa generatie din punct de vedere al volumului de cumparaturi. Cu cinci sau sase ani in urma, EMPiK a inregistrat un nivel ridicat al cresterii veniturilor, nivel care nu a mai fost inregistrat de atunci, a spus Eyal Lahav, vicepresedintele firmei, care supravegheaza operatiunile comerciale.
"Recesiunea a afectat magazinele in diferite grade, in functie de zona in care sunt amplasate acestea," a spus acesta. Nivelul crescut al salariilor in Varsovia a mentinut nivelul vanzarilor constant in cele sapte magazine ale EMPiK din capitala. Insa, in provincie, unde rata somajului are cea mai mare valoare, situatia este diferita datorita nivelului scazut al veniturilor rezervate pentru cumparaturi de acest gen.
"Venitul magazinelor din orasele mai mici a scazut cu 4-6% fata de anul trecut," a spus Lahav, adaugand ca o astfel de scadere este destul de semnificativa pentru magazinele EMPiK.
Industria globala aeronautica a avut cel mai mult de suferit in urma atacurilor teroriste din 11 septembrie. Operatorul national al Poloniei, LOT, crede ca se bucura de o pozitie destul de solida pentru a putea face fata factorilor negativi, multumita reducerii costurilor, cresterii eficientei, unei strategii imbunatatite de marketing si a reducerilor de personal.
Leszek Chorzewki, purtatorul de cuvant al companiei, a declarat ca LOT a redus cu aproape 800 numarul locurilor de munca. Insa, totusi, compania a fost afectata de scaderea inregistrata de industria aeronautica.
"Evenimentele din 11 septembrie ne-au dat complet planurile peste cap," a spus Chorzewski. "Ne-am confruntat cu multe probleme, insa, multumita programului de restructurare, situatia s-a imbunatatit considerabil".
Veniturile Lufthansa sunt constante, insa mai mici decat anul trecut, a declarat Christopher Zimmer, reprezentantul companiei pentru Polonia.
"Bineinteles, simtim efectele stagnarii economice," a spus Zimmer.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO