Transportul feroviar ar putea înlocui unele dintre rutele aeriene din Europa, având în vedere că reprezintă o modalitate de reducere a emisiilor de carbon. România însă nu se poate încadra în această perspectivă în contextul în care trenurile circulă cu o medie de 55 km pe oră, pe când viteza medie la nivel european de 123 km pe oră, conform unui raport al OBC Transeuropa realizat pentru Greenpeace.
Studiul analizează 150 de rute, iar o concluzie a acestuia este faptul că pentru 34% dintre cele mai aglomerate 150 de rute aeriene din Uniunea Europeană există o rută feroviară care durează mai puţin de şase ore.
Pe 85 de rute din cele 150, trenul circulă cu o viteză sub media UE de 123 km pe oră. Însă e nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii feroviare astfel încât trenurile să poată circula cu 123 km pe oră, viteză care ar reduce timpul de călătorie cu 25% pentru 24 de rute. Dacă trenul dintre Bucureşti şi Viena sau Roma ar avea o viteză constantă de 123 km pe oră, timpul călătoriei s-ar reduce la jumătate.