Companii

Impactul tichetelor de vacanta: sub 2% din veniturile hotelierilor de la mare, 6-7 camere ocupate in pensiunile montane si doar 20% din unitati afliate

Impactul tichetelor de vacanta: sub 2% din veniturile hotelierilor de la mare, 6-7 camere ocupate in pensiunile montane si doar 20% din unitati afliate

Romanii au continuat sa-si plateasca vacantele cu banii jos, proiectul tichetelor fiind considerat de multi antreprenori din domeniu un esec

09.09.2009, 17:00 479

Primele efecte ale tichetelor de vacanta asupra turismuluiromanesc arata ca proprietarii de hoteluri au facut in acest sezondoar 2% din veniturile totale cu ajutorul sejururilor vandute petichete de vacanta, in timp ce la proprietarii de pensiuni aportula fost de pana la 5% la incasarile din acest sezon. Mai mult, dinaproape 8.000 de agentii de turism, hoteluri, pensiuni si alteunitati de cazare autorizate si care pot intra in acest proiect,cel mult 20% accepta plata cu tichetele de vacanta introduse deMinisterul Turismului anul acesta.

Daca initial Guvernul estima ca peste 100.000 de angajati arputea beneficia de tichete de vacanta anul acesta, in realitatenumarul acesta va ramane doar o cifra optimista. MinisterulTurismului nu a oferit date legate de cati angajati au primittichete de vacanta pana acum si cati dintre ei au mers invacanta.

"Ma asteptam sa vina mai multi turisti cu tichete de vacanta, safie pensiunea plina cu turisti. Insa au fost doar vreo sase, saptepersoane care au platit cu aceste tichete, adica am incasat aporape1.500 de lei (360 de euro) din aceste sejururi", a declarat DorinPopa, proprietarul pensiunii Heidi, din Vartop- Arieseni, careopereaza 19 locuri de cazare. El a mai completat ca in zonaArieseni nu sunt prea multe pensiuni care accepta plata cu tichetede vacanta. "Turistii care au platit servicii de cazare cu tichetede vacanta au adus doar 5% din veniturile totale ale pensiunii dinacest sezon. M-am gandit ca cei care au tichete de vacanta vor venila pensiunea mea macar in numar dublu, fata de cati au fost panaacum".

Un alt proprietar de pensiune, Cristi Prismareanu, care detineunitatea de cazare de doua margarete Argesu din Sinaia, cu 34 delocuri in 13 camere, spune ca in sezonul de vara au fost ocupatesapte camere duble de catre turistii care au platit cu tichete devacanta pentru sejururi de pana la sase zile.

"Acesti turisti au dat 50 de lei pe camera si nu 60 sau 80 delei cat costa in mod normal, datorita reducerii pe care am facut-o.Nu imi ramane prea mult profit de pe urma acestor turisti, datfiind faptul ca platesc un comision de 10% catre firma emitenta detichete", a declarat el.

Nici proprietarii hotelurilor de la mare nu o duc prea bine candvine vorba de sejururile vandute pe tichete de vacanta. Cele sasehoteluri deschise pe litoralul romanesc de omul de afaceri JosefGoschy au incasat din tichete de vacanta aproape 119.000 lei(28.000 de euro), adica sejururile pe aceste tichete au adus doar1,8% din incasarile totale. Astfel, cele trei hoteluri din Mamaia-Comandor, Amiral si Orfeu, au avut venituri de 34.000 de lei (8.000de euro) din vacantele turistilor care au platit cu tichete devacanta, in timp ce hotelurile din Olimp (Amfiteatru si Belvedere)au facut 66.000 de lei (15.900 de euro) iar cele doua unitati dinCap Aurora (Onix si Aurora) au obtinut 4.400 de euro.

"Tichetele de vacanta sunt un aport in realizarea targetuluianual, insa cred ca abia la anul vom vedea o crestere a acestora.Deocamdata am facut doar situatia incasarilor din aceste tichete sinu avem o situatie a numarului de turisti care au platit cutichete", a declarat Tiberiu Dima, directorul comercial al grupuluiUnita Turism, controlat de Goschy.

Nicolae Bucovala, proprietarul hotelului Tomis si presedinteleAsociatiei Patronale Mamaia, spune ca la inceput companiileemitente de tichete de vacanta au cerut comsioane de 16%, motivpentru care nu a acceptat sa incheie un contract. "Sunt cativahotelieri care s-au pacalit si au incheiat intelegeri pe comisioaneuriase. Eu insa am negociat si am ajuns la comisioane de 3,5% sichiar de 1,5% cu emitenti mai mici".

El mai spune ca in sezonul acesta nu a primit niciun turist cutichete de vacanta, dat fiind faptul ca oamenii isi facuserarezevari la mare cu mult inainte ca aceste tichete sa fieemise.

Mai mult, el sustine ca proiectul nu a fost gandit bine "peundeva", avand in vedere modul de decontare greoi si comisioanelelimitate doar pentru unii jucatori, respectiv agentiile deturism.

Multe pensiuni nu intra in sistem din cauzacomisioanelor cerute de emitenti

In sistemul tichetelor de vacanta pot intra structurile deprimire turistica si agentiile de turism care functioneaza inlegalitate, adica au autorizatie de functionare de la MinisterulTurismului.

In prezent, sunt autorizate 5.364 de structuri de primireturistica si 3.056 de agentii de turism. Insa, cele mai maricompanii emitente de tichete de vacanta au reusit sa afilieze intre1.200 si 1.600 de unitati. Ce spun reprezentantii unitatilor decazare care nu au vrut sa intre in acest sistem?

Marcel Dawed, proprietarul pensiunii de trei margarete CasaArmenia din Predeal, care opereaza 18 locuri in sapte camere,sustine ca nu a dorit sa intre in proiectul tichetelor de vacantapentru ca se percep comisioane prea mari din partea emitentilor detichete. "Cand eu nu castig nimic si castiga altii de pe urma mea,nu are niciun sens sa ma implic. Doar cei care emit tichete devacanta si agentiile de turism au de castigat. Cu comisioane depeste 10% nu ma intereseaza sa primesc turisti cu tichete devacanta", a spus el.

De aceeasi parere este si Geroge Atanasoaie, proprietarulpensiunii Vila Constanta din Predeal, care are 30 de locuri in 15camere clasificate la trei stele.

"Nu am incheiat contract cu nicio firma emitenta de tichete devacanta, pentru ca ni s-au cerut si comisioane de 19% din valoareatichetului primit, in conditiile in care adaosul nostru comercialpe camera nu depaseste 20%. Practic, acest lucru inseama caprofitul nostru sa fie aproape de zero", spune el.

In prezent, cel de-al doilea jucator emitent de tichete, SodexoRomania, are afiliate cel putin 1.600 de unitati care acceptatichetele de vacanta. "Suntem optimisti ca pana la inceputulsezonului de iarna vom avea incheiate parteneriate cu toatestructurile autorizate de Ministerul Turismului".

Si Cheque Dejeuner a afiliat pana in prezent cel putin 1.200unitati turistice, din care 300 de agentii de turism si restulunitati de cazare (pensiuni, hoteluri, unitati de tratamentbalnear), din care 200 la mare.

Ce spun emitentii de tichete de vacanta

Pana la sfarsitul lunii august compania emitenta de tichetevalorice Cheque Dejeuner, una dintre cele mai mari de pe piata, aemis 76.000 de tichete de vacanta, in valoare totala de 470.000 deeuro. "Acest lucru inseamna ca au beneficiat de tichete de vacanta6.500 de persoane, care au mers sau urmeaza sa plece in vacanta", aspus Ana Maria Iacob, responsabil departament de marketing alcompaniei.

Ea a mai precizat ca din tichetele emise s-au intors spredecontare 70%. "Volumul de tichete de vacanta emise pana in prezenteste direct proportional cu situatia economica actuala". Companiileemitente de tichete de vacanta isi construiesc un portofoliu cupensiuni, hoteluri si agentii de turism (unitati turistice). Dupace realizeaza parteneriate cu aceste unitati turistice merg lacompaniile clienti cu lista celor afiliati, scopul fiind atragereacat mai multor clienti companii pentru emiterea unui volum cat maimare de tichete de vacanta.

Un salariat poate sa primeasca mai multe tichete a cate 10, 20,30, 40, respectiv 50 lei fiecare. Valorile nominale cel maifrecvent comandate de catre angajatori au fost de 10 lei/tichet sau50/tichet, sustin reprezentantii Cheque Dejeuner. Companiile vorputea oferi angajatilor tichete de vacanta de maximum 3.600 de leipe an pentru fiecare persoana.

O alta companie de pe piata de profil, Sodexo Romania, a emis inpatru luni de la lansarea sistemului tichete de vacanta in valoarede 2 milioane de euro.

"Este un inceput incurajator avand in vedere contextul economicin care ne aflam. Credem ca aceasta contributie la activitatileturismului romanesc este foarte bine perceputa de actoriieconomici", a declarat Adina Popa, marketing&developmentdirector la Sodexo. Ea a mai spus ca in acest moment companiaprimeste tichete rambursate din toate colturile Romaniei, volumelecele mai mari venind din zona litoralului. "Asteptam inzilele urmatoare intoarceri masive de tichete datorita finalizariiconcediilor de vara".

Compania Accor Services a emis tichete de vacanta in valoare depeste 1,5 milioane de euro, potrivit reprezentantilor sai.

Unele agentii de turism nu au incheiat contracte cuemitenti

"Noi am renuntat de 5 ani sa incheiem contracte directe cuhotelurile de pe litoral (probleme multe, raport pret/calitate).Din acest motiv nu am incheiat inca niciun contract cu companiileemitente de tichete", a declarat Mircea Vladu, proprietarulagentiei de turism Prestige Tours. El a mai spus ca exista aspecteprecum incasarea intarziata a banilor, limitarea comisioaneloragentiilor, ceea ce duce la refuzul de-a intra in acestproiect.

Cu toate acestea, una dintre cele mai mari agentiitouroperatoare, Eximtur din Cluj, a vandut pachete turistice invaloare de aproape 280.000 de euro pana la inceputul lunii august,adica pentru aproape 900 de familii, care au plecat in special pelitoralul romanesc, potrivit reprezentantilor companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO