Companii

Hervis vede jumătatea plină a paharului: Revenirea consumului la normal aduce creştere sănătoasă

Cătălin Pozdarie, director general al Hervis Sport Romånia: Nu vom mai atinge nivelul din 2008 decåt peste cinci ani pentru că am asistat la o supraîncălzire.

Cătălin Pozdarie, director general al Hervis Sport Romånia: Nu vom mai atinge nivelul din 2008 decåt peste cinci ani pentru că am asistat la o supraîncălzire.

10.06.2010, 00:00 473

Cătălin Pozdarie, responsabil cu administrarea reţelei Hervis,divizia de retail sportiv a grupului Spar, spune că strategiacompaniei pentru perioada următoare ia în calcul şi măsurile deausteritate luate de Guvern. Este conştient că se raportează la oputere de cumpărare vizibil mai mică decât în urmă cu doi ani şianunţă un ritm de dezvoltare mai încet decât ar fi făcut-o în 2007,influenţat şi de numărul mic de spaţii comerciale livrate dedezvoltatori.

Dacă pentru 2009, Pozdarie poate vorbi de o creştere de până la10% în lei (scădere de 5% în euro) faţă de anul anterior când aatins nivelul cifrei de afaceri de 28,7 mil. lei (7,8 mil. euro),pentru acest an evoluţia a fost sigură doar până în aceastălună.

"Măsurile luate în 2009 de companii s-au resimţit asupraveniturilor angajaţilor din mediul privat, însă ele nu au fostluate toate odată, ci pe parcursul unui an întreg. Nu a fost odecizie care să anunţe că brusc toate companiile private trebuie săreducă salariile sau să dea afară 15% din angajaţi. Influenţa afost diluată pe parcursul întregului an. În schimb astăzi guvernultrebuie să ia măsuri rapide, care influenţează cel puţin 9 milioanede persoane", este de părere Pozdarie, care administrează înprezent nouă magazine.

El nu poate spune însă unde vor ajunge afacerile Hervis lafinalul lui 2010, mai ales că situaţia s-ar putea schimba radicaldacă pe lângă tăierile de salariu în mediul bugetar, autorităţilear mai ridica şi taxele. "Asta va influenţa toţi consumatorii",declară Pozdarie.

În perioada octombrie 2008- octombrie 2009 peste 360.000 desalariaţi români au dispărut din statistici, cele mai multedisponibilizări având loc în sectorul privat. Doar în contrucţii şiindustrie au fost daţi afară 296.000 de persoane. Anul acesta,circa nouă milioane de oameni, bugetari, şomeri sau pensionari vorfi afectaţi de scăderea salariilor şi a pensiilor.

Care este însă scenariul de la care porneşte şefulHervis?

"Dacă m-aş lua după ceea ce s-a întâmplat în ultimii 20 de aniîn România aş spune că da, vom avea taxe mărite la finalul anului.Mediul politic nu a reuşit de-a lungul timpului să impună măsuricare să ducă la o stabilizare reală, la valori reale ale economiei.Dacă vor avea tăria (guvernanţii-n.red) să ducă până la capătmăsurile propuse în acest moment, probabil că în octombrie nu vomvorbi de mărirea taxelor, dar dacă însă va exista o cât mai micăezitare, cum deja începem să vedem prin găsirea unor portiţe, mi-eteamă că în octombrie vom contribui toţi", spune Pozdarie.

Previziunile făcute în ianuarie de către retaileri nu mai încapîn acelaşi şablon cu cele de acum, mai ales că nimeni nu se aşteptala începutul anului la măsuri importante de reducere a salariilorşi pensiilor, dar chiar şi aşa pentru jucătorul austriac tabloulpieţei nu este lucrat în tuşe foarte închise. "Mai bine tai, rupiacum, după care poţi creşte de la zero, decât să întinzi lucrurileatâta timp, cum s-a întâmplat în ultimii doi ani."

Care este însă partea bună a acestei situaţii de criză?Consumul revine la normal, chiar dacă asta înseamnă revenireaputerii de cumpărare la anii 2004-2005, potrivit lui Pozdarie. Dupătrei ani în care majoritatea retailerii s-au extins fără să ţinăcont de costuri, de piaţă, de puterea de cumpărare sau deconcurenţă, 2010 este anul unei "aşezări", în care jucătorii careau făcut greşeli vor ceda sau vor suporta consecinţele uneistrategii greşit adaptate la piaţa locală.

"Nu vom mai atinge nivelul din 2008 decât peste cinci ani pentrucă am asistat la o supraîncălzire. Revenim la un nivel normal alconsumului pe baza cătuia se pot face creşteri reale şi corecte.Creştere sănătoasă, este o sintagmă pe care nu o mai ştie nimeni înRomânia. În momentul în care ai o creştere sănătoasă nu mai vorbimde majorări salariale de 30%, ci de 3%-5% pe an, care însă permitşi omului să crească consumul. În vestul Europei nu auzi niciodatăde creştere salarială peste nivelul inflaţiei. Nu ai cum să susţi oastfel de creşetere, când compania a crescut doar cu 15%. Aceastăcorelare s-a pierdut la noi", afirmă Cătălin Pozdarie.

Capitala, cea mai afectată zonă dinBucureşti

Hervis continuă să ajusteze costurile, stratgie începută din2009 prin rediscutarea nivelului chiriei, aplicarea unor promoţiispeciale sau chiar diminuarea personalului. Anul acesta compania aajuns la 150 de angajaţi, în condiţiile în care din 2009 până înprezent a deschis trei noi unităţi în Bucureşti şi Arad, înMilitari, în centrul comercial Sun Plaza şi în Atrium Center.Într-o unitate Hervis, care se întinde pe o suprafaţă de 800 pânăla 1.500 metri pătraţi, lucrează aproximativ 15 angajaţi.

Ritmul de expansiune a fost clar încetinit, în condiţiile încare pentru 2009 retailerul îşi planificase cel puţin patrudeschideri. Expansiunea a fost mutată pentru 2010, Pozdarieanunţând că intenţionează să deschidă alte două unităţi, înBucureşti şi provincie. În prezent, Capitala contribuie cu 30% laafacerile totale ale companiei, dar luate separat, magazinele dinBucureşti nu aduc venituri mult mai mari decât cele deschide înoraşe precum Cluj, Târgu-Mureş, Sibiu sau Brăila.

"Bucureştiul este în prezent cel mai afectat de criza financiarăpentru că are un număr foarte mare de locuitori, un număr foartemare de bugetari, aici a fost supraîncălzirea cea mai mare dinpunct de vedere imobiliar, aici au existat cele mai mari dezvoltăride retail, de maşini, electrocasnice. Retailerii trebuie să-şiîmpartă acum clienţii. În plus, prezenţa în provincie nu e un risc,ci o oportunitate", crede directorul general al Hervis.

Hervis în cifre:

1,5 mil. euro este bugetul maxim de investiţie într-un magazinHervis

2 noi unităţi au fost programate pentru acest an, după ce Hervisa mai deschis două în prima jumătate a anului

800-1.500 de metri pătraţi este suprafaţa unui magazin deschisde austrieci

150 de angajaţi lucrează în prezent la Hervis

7,5 milioane de euro reprezintă afacerile Hervis în România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO