Companii

Harta zborurilor interne: Constanţa este pariul transportatorilor în lunile de vară. Compania românească Blue Air este cel mai activ jucător pe segmentul zborurilor interne, având nouă rute între cele mai importante oraşe din ţară

Harta zborurilor interne: Constanţa este pariul...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

28.04.2017, 00:07 3848

Peste 15 rute interne sunt acoperite în această vară de companiile ae­riene de pe plan local, iar cele mai multe unesc Bu­cureştiul cu cele mai importante oraşe din ţară, precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Satu Mare, Suceava şi Oradea.

Dacă până în urmă cu doi ani compania de stat Tarom avea monopol pe segmentul rutelor interne, acum sunt alte trei companii aeriene care operează zboruri pe plan intern.

Dacă Tarom şi operatorii low-cost Wizz Air şi Ryanair au pariat pe rutele cu plecare din Bucureşti, compania low-cost Blue Air a pariat şi pe zboruri pe rute precum Iaşi - Timişoara sau Iaşi - Cluj-Napoca, iar pe perioada sezonului estival are zboruri şi din Cluj, Timişoara, Iaşi şi Oradea către Constanţa.

Distanţele dintre oraşele din vestul ţării spre litoral se parcurg în mai multe de zece ore cu maşina sau cu trenul, în timp ce cu avionul acestea se parcurg în mai puţin de două ore. De exemplu, doar pentru a trece de centura Capitalei la orele de vârf este nevoie de mai mult de o oră. Astfel, sunt locuitori din vestul ţării care preferă să meargă pe litoralul grecesc sau cel din Croaţia, pentru că ajung mult mai repede.

După ce compania românească Blue Air a intrat pe nişa zborurilor interne cu zboruri pe ruta Bucureşti - Iaşi în toamna anului 2015, şi Ryanair şi Wizz Air au simţit potenţialul acestei pieţe şi au anunţat că intră cu zboruri pe rutele Bucureşti - Timişoara, respectiv Bucureşti - Cluj-Napoca.

Acestea sunt în prezent singurele rute interne operate de aceşti doi jucători, în timp ce Blue Air a apăsat pedala de acceleraţie şi a introdus zboruri de la Bucureşti spre marea majoritate a aeroporturilor unde operează compania de stat Tarom.

Brandul Blue Air a fost preluat în 2013 de Blue Air - Airline Management Solutions, controlată de Teodor Cristian Rada, de Marius Mihail Puiu, de Tudor-Zamfir Constantinescu şi de Luciana Păunescu. De atunci, compania a început să se dezvolte puternic, realizând în 2016 afaceri de 300 mil. euro, conform informaţiilor furnizate de companie.

Astfel, Tarom a rămas singurul jucător doar pe rutele Bucureşti - Suceava şi Bucureşti - Satu Mare, iar acest statut ar putea să fie afectat dacă ceilalţi jucători vor fi interesaţi de aceste rute.

Conform estimărilor ZF, pe rutele interne sunt transportate anual 700.000-800.000 de persoane, iar acest segment ar putea creşte în anii următori având în vedere că jucători puternici pe plan european aşa cum sunt Ryanair şi Wizz Air operează doar pe câte o rută internă şi anume Bucureşti - Timişoara - Bucureşti, respectiv Bucureşti - Cluj - Bucureşti. De asemenea, traficul aerian este a avut o creştere continuă în ultimii ani şi se aşteaptă ca trendul să se păstreze şi în anii următori, având în vedere că există o tendinţă asemănătoare la nivel global.

Traficul de pe cele 17 aeroporturi din ţară a crescut anul trecut cu peste 23% şi a ajuns la 16,4 milioane de pasageri, conform datelor Asociaţiei Aeroporturilor din România.

Astfel, traficul aerian ajunge la un nou nivel record şi continuă şirul creşterilor început în anul 2012. Aeroportul Internaţional Henri Coandă (Otopeni) îşi păstrează primul loc în topul celor mai tranzitate aeroporturi din ţară, cu aproape 11 milioane de pasageri anul trecut. Creşterea traficului pe aeroporturile din ţară s-a datorat în principal expansiunii companiilor low-cost, care au lansat curse interne sau internaţionale de pe aeroporturi precum cele din Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO