Odată cu expansiunea lanţurilor de hipermarketuri, supermarketuri şi reţele de discount, retailerii încep să parieze pe o nouă regiune, respectiv Moldova.
Penny Market a fost primul retailer care a deschis un depozit în Moldova. Compania a construit un depozit de 1,9 hectare la Bacău, depozit care a intrat în operare în februarie 2017. Un astfel de depozit a necesitat o investiţie de circa 20 mil. euro, fiind în proprietate. Penny Market, spre deosebire de lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri, acoperă în mod egal toată ţara pentru că este discounter şi deci se adresează şi clienţilor cu venituri medii şi mici. Astfel, puterea de cumpărare mică din zona Moldovei poate reprezenta un avantaj competitiv pentru grupul german Penny Market, care atrage clienţii prin politica preţurilor mici.
Planurile Penny Market nu se opresc însă aici, compania vrea să extindă celelalte două depozite, cele din Turda şi Ştefăneşti. Aici urmează a fi extinsă zona de temperatură controlată, în contextul în care şi în magazine retailerul pariază tot mai mult pe produsele fresh. Mai mult, compania a anunţat planuri pentru continuarea expansiunii cu 20-25 de magazine pe an, ţinta fiind dublarea reţelei la 400 de magazine în următorii ani.
Expansiunea este de altfel cea care dictează investiţiile în logistică, de aceea şi Profi vrea să deschidă un depozit în Roman, conform datelor comunicate recent de companie. Compania este de câţiva ani campioana expansiunii în România, doar pentru 2017 având în plan 200 de magazine noi. Dacă va merge mai departe cu aceste planuri, Profi urmează a ajunge cel mai extins retailer din România. Lanţul Profi a fost cumpărat în urmă cu câteva luni de fondul de investiţii Mid Europa Partners de la un alt investitor financiar.
În ceea ce priveşte segmentul logistic, în comerţul modern local jucătorii au două strategii diferite. Astfel, de regulă, jucătorii germani preferă să îşi cumpere terenurile şi să îşi dezvolte singuri depozitele. Acesta este şi modelul belgienilor de la Mega Image. La polul opus, francezii preferă să lucreze cu companii specializate de logistică unde închiriază suprafeţe generoase. Acesta este şi modelul Profi şi cel al Selgros. Oficialii retailerilor au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sortimentaţie sau marketing. Investiţiile într-un depozit propriu de 2-3 hectare sunt de circa 20 de milioane de euro, potrivit datelor oferite de jucătorii din piaţă.
Jucătorii din comerţul modern au ajuns să deţină în total 80 de hectare de depozite logistice. Din totalul suprafeţei, circa 50 de hectare sunt deţinute de retaileri, restul fiind închiriate. Primele poziţii în topul retailerilor cu cele mai mari depozite logistice sunt deţinute de reţelele surori Kaufland şi Lidl, cu 18,5 hectare şi respectiv 16,5 hectare, toate în proprietate. Acesta este de altfel modelul nemţilor şi la magazinele pe care şi le construiesc pe terenuri în proprietate. Poziţia a treia este controlată de Carrefour cu circa 12,5 hectare închiriate.
Citiţi analize despre cum s-a dezvoltat sectorul logistic în ediţia din acest an a anuarului ZF Logistică & Transporturi 2017
Podiumul nu urmează să se schimbe dat fiind că următorii clasaţi sunt departe de lideri. Mai mult, liderul detaşat, grupul german Kaufland, are chiar planuri de expansiune. Lanţul de hipermarketuri vrea la rândul său să construiască un depozit în zona Moldovei ca urmare a expansiuni companiei în această zonă pe de-o parte şi a lansării operaţiunilor în Republica Moldova pe de alta. Acest depozit ar urma să alimenteze magazinele de pe ambele maluri ale Prutului, mai ales că toate operaţiunile vor fi administrate de la Bucureşti.
Astfel, planurile retailerilor nu se opresc aici, expansiunea viitoare cu până la 300 de magazine noi an de an, determinându-i pe unii jucători să continue să investească în logistică. Printre aceştia se numără atât liderul comerţului local, grupul german Kaufland, dar şi discounterul Penny Market şi lanţul de supermarketuri Profi. Auchan se uită la rândul său la oportunităţi în domeniu, dar nu oferă detalii.
Jucătorii din comerţul modern local au ajuns să deţină în proprietate sau în chirie echivalentul a 80 de terenuri de fotbal de depozite logistice de unde zilnic pleacă peste 1.000 de camioane pentru a alimenta reţelele de magazine. Suprafaţa logistică a marilor retaileri a crescut constant odată cu dezvoltarea reţelelor de magazine, comerţul modern ajungând să numere aproape 2.000 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount sau cash & carry.
cristina.roca@zf.ro