Companii

H&M intră în lupta pentru cei 7,5 €/lună cheltuiţi de fiecare român pe îmbrăcăminte

H&M intră în lupta pentru cei 7,5 €/lună cheltuiţi de fiecare român pe îmbrăcăminte

Magazinul din centrul comercial AFI Cotroceni se va deschide pe 25 martie

Autor: Cristina Rosca

03.02.2011, 23:56 89

Cu preţuri de 5 euro pentru un tricou, 9 euro pentru o rochiesau 19 euro pentru o jachetă, retailerul suedez va încerca să-şifacă loc pe o piaţă în care magazine precum Lee Cooper, Cavaliere,Ipekyol sau Mandarina Duck au intrat în insolvenţă, în timp ceZara, C&A sau New Yorker au continuat extinderea, miza fiind unbuget lunar de 7,5 euro pe lună per capita.

H&M va deschide primul magazin de pe piaţa locală pe 25martie în AFI Palace Cotroceni, potrivit oficialilor centruluicomercial din vestul capitalei, care nu oferă însă mai multedetalii.

Amplasat pe două etaje, magazinul va fi primul dintre cele cincice urmează a fi deschise la sfârşitul lunii martie-începutul luniiaprilie, potrivit unor surse din piaţă.

Reprezentanţii H&M nu au răspuns solicitării ZF privinddatele de deschidere ale primelor magazine şi poziţionareaacestora, însă au afirmat că în primăvara lui 2011 vor fi deschiseşase magazine. Suedezii au spus anterior pentru ZF că au deja 100de angajaţi şi vor mai recruta 300 de oameni.

Până în prezent compania a semnat contracte pentru magazine înAFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Plaza România,Bucureşti Mall, cele două magazine Unirea Shopping Center dinBucureşti şi Braşov, Iulius Mall din Timişoara şi Cluj, în zonacomercială a proiectului Palas din Iaşi, în Galleria Arad din Aradşi în Maritimo din Constanţa.

Potrivit informaţiilor din piaţă, compania poartă discuţii şi cualte centre comerciale, precum Electroputere Shopping City dinCraiova.

Retailul de îmbrăcăminte este evaluat de compania de cercetarede piaţă Euromonitor Internaţional la 1,9 mld. euro anul trecut,respectiv 7,5 euro pe lună per capita potrivit calculelor ZF.Românii vor chetui tot mai mult pe haine, astfel încât piaţa vaajunge la 2,9 mld. euro în 2015 şi la 4,2 mld. euro în 2020,potrivit aceleiaşi surse.

Ce spun rezultatele competitorilor

Intrarea H&M a fost anunţată şi aşteptată încă din 2005,când pe piaţa locală încă nu îşi făcuseră curaj să intre nici altenume internaţionale precum Zara, principalul competitor alsuedezilor, sau C&A.

H&M a aşteptat însă până anul trecut să facă pasul decisivşi să semneze contracte pentru magazine. Retailerul îşi faceintrarea în forţă, urmând a deschide mai multe magazine într-operioadă scurtă de timp, deoarece are exemplul competitorului săuprincipal, care, în pofida situaţiei economice dificile şi ascăderii consumului, a consemnat afaceri în creştere.

Afacerile Zara, retailer prezent pe piaţa locală în franciză din2004 şi direct de la finalul lui 2007, au crescut exponenţial.

Astfel, dacă în 2007 Zara avea o cifră de afaceri de 2,9 mil.lei (870.000 de euro), în anul următor aceasta a urcat la 120,3mil. lei (32 de milioane de euro), iar în 2009 spaniolii au ajunsla 194,1 mil. lei (46 mil. euro). Mai mult, compania a intrat peprofit încă din al doilea an de prezenţă de piaţă, 2007, fiindsingurul an în care compania a înregistrat pierderi, însă intrareape piaţă s-a făcut spre finalul anului. În 2009 profitul Zara înRomânia a ajuns la aproape 46 de milioane de lei (9 mil. euro).Spaniolii de la Inditex, care deţin Zara şi alte branduri precumBershka, Pull&Bear, Stradivarius şi Oysho pe piaţa locală, aucontinuat expansiunea şi în 2010. Astfel, în prezent în Româniaexistă 13 magazine Zara faţă de nouă la finalul lui 2009.

Investiţiile se recuperează mai greu în retailulalimentar

Dacă în cazul retailerilor de îmbrăcăminte, precum Zara,Bershka, Pull&Bear sau C&A profitul apare încă din anuldoi, în cazul restaurantelor sau al jucătorilor din zona de foodperioada până la intrarea pe profit este mai lungă.

Monica Eftimie, directorul de marketing al restaurantelor BurgerKing România, cu afaceri de circa 3 milioane de euro şi pierderi decirca 1,1 mil. euro în 2010, afirma că pentru acest gen debusiness, pe o piaţă dezvoltată şi care nu este afectată de criză,abia în anul patru se poate vorbi despre profit. În România, datfiind că piaţa nu îndeplineşte aceste condiţii, perioada necesarăeste mai mare. Un alt exemplu în acest sens sunt germanii de lareal,- Hypermarket, care au intrat pe piaţă în 2005 şi de atuncipână în 2009, ultimul an pentru care sunt publice datele peMinisterul de Finanţe, compania a fost pe pierderi. Astfel, în 2009afacerile companiei au fost de 3,2 mld. lei (756 mil. euro), iarpierderile de 245 mil. lei (58 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO