Companii

Grupul Kraft Foods nu riscă şi vinde Kandia unui competitor mai mic decât el

Grupul Kraft Foods nu riscă şi vinde Kandia unui competitor mai mic decât el
07.07.2010, 23:33 626

Familia austriacă Meinl revine în acţionariatul producătoruluiKandia printr-un vehicul nou de investiţii, Oryxa Capital, desprecare Kraft Foods a evitat să dea detalii în comunicatul de presăcare a anunţat semnarea tranzacţiei.

Prin această mutare surprinzătoare, familia Meinl revine înacţionariatul producătorului de ciocolată la trei ani după ce aîncasat 100 de milioane de euro din vânzarea acestuia cătregigantul britanic Cadbury.

Reprezentanţii Oryxa Capital au confirmat însă ieri pentru ZFinformaţiile care legau fondul de investiţii de grupul JuliusMeinl, fostul proprietar al Kandia-Execelent în perioada2003-2007.

"Oryxa Capital este un fond privat de investiţii care are caacţionar majoritar familia Meinl din Austria", a precizat NicholasHill, consultantul financiar al cumpărătorului în aceastătranzacţie. El a mai spus că în următoarea perioadă va fi schimbatăo parte din echipa de top management a producătorului Kandia, fărăa da mai multe detalii.

La începutul acestui an, Kraft s-a angajat să vândă operaţiunileCadbury de pe piaţa ciocolatei din Polonia şi din România, acesteafiind condiţiile impuse de Comisia Europeană pentru validareatranzacţiei de preluare a producătorului englez Cadbury la nivelinternaţional.

Kandia, mai ieftină în criză

Revenirea familiei austriece pe piaţa ciocolatei din România arputea fi pusă pe seama reducerii valorii companiei din cauza crizeieconomice.

În urmă cu trei ani, Meinl Bank, acţionarul majoritar alKandia-Excelent, şi-a făcut exit-ul de pe piaţă printr-o tranzacţiede 100 mil. euro care a marcat intrarea gigantului englez Cadburyîn România.

La finele lui 2006, valoarea totală a activelor producătoruluiKandia era estimată la 153,3 milioane lei (aproximativ 43 mil.euro), potrivit unui comunicat al Cadbury din 2007. Tranzacţiaanunţată ieri a fost mai mică de 20 mil. euro, au declarat pentruZF surse din piaţă.

Cadbury a preluat Kandia-Excelent pe pierdere, iar ultimeleraportări ale companiei la Ministerul de Finanţe arată că primul ansub controlul englezilor nu a adus companiei nici creştere devânzări în euro, nici profit. Compania a avut în 2008 o cifră deafaceri de 33 mil. euro şi o pierdere de

4,8 mil. euro. Cel mai important activ al producătorului Kandiaeste fabrica de ciocolată din Bucureşti, inaugurată în 2007 în urmaunor investiţii de circa 13 mil. euro. "Vânzarea include mărcileKandia-Excelent (Rom, Măgura, Kandia, Laura, Sugus, Silvana şialtele) şi unitatea de producţie din Bucureşti. Aproximativ 530 deangajaţi ai Cadbury România lucrează pentru Kandia-Excelent înprezent", se precizează în comunicatul Kraft Foods.

Vânzătorul a fost asistat în această tranzacţie de cătreconsultanţii firmei BNP Paribas şi avocaţii firmei DLA Piper. Departea cumpărătorului s-au aflat avocaţii firmei CMS CameronMcKenna.

Kraft are acum un nou competitor, însă mai mic decât el

Înainte de anunţul semnării tranzacţiei, jucătorii din industriepariau pe intrarea unui producător mai mic decât Kraft sau a unuifond de investiţii pe piaţa ciocolatei prin achiziţia Kandia. "Nuare sens ca cei de la Kraft Foods să aducă pe piaţă un competitorputernic pentru compania lor. Mă aştept să încheie tranzacţia devânzare a fabricii Kandia cu un producător mai mic sau cu un fondde investiţii", a argumentat directorul unei companii din sectorulalimentar.

Pe piaţă au fost vehiculate în acest an nume precum Ulker,Hersey, Nestle sau fondurile de investiţii Advent şi Mid EuropaPartners ca potenţiali cumpărători ai Kandia.

Cine este Julius Meinl

Familia Meinl şi-a clădit averea estimată la 2 mld. euro princomerţul cu cafea încă din vremea Imperiului Habsburgic, pentru cadin 1980 să îşi deschidă propria bancă - Meinl Bank. Aceasta a fostpunctul de plecare pentru un întreg grup financiar din care faceparte şi divizia de investiţii.

Reputaţia familiei Meinl a avut de suferit anul trecut, cândmoştenitorul Julius Meinl al cincilea a fost acuzat şi închispentru o fraudă de 100 mil. euro.

Anterior intrării în businessul Kandia, familia Meinl a fostactivă în România şi pe segmentul imobiliar: la începutul anilor2000 aceasta a cumpărat proiectul Militari Shopping din Bucureştipentru aproximativ 20 de milioane de euro. La acea vreme proiectulcuprindea doar un magazin Praktiker şi unul Domo.

Ulterior, Meinl European Land a fost cumpărată de cătreinvestitori israelieni şi americani, care au continuat dezvoltareaproiectului din Militari.

În prezent, Julius Meinl este cunoscut la nivel local mai alesdatorită notorietăţii brandului său de cafea în restaurante,cafenele şi hoteluri. Importatorul Julius Meinl în România araportat în 2008 afaceri de 4,6 mil. euro, potrivit datelor de laMinisterul de Finanţe.

Prin ce mâini a mai trecut Kandia

Prima tranzacţie de vânzare a Kandia (Timişoara) a avut loc în2003, între fondul de investiţii Rivta Gmbh şi compania Excelentdin Bucureşti (cumpărător) controlată de un vehicul de investiţiial grupului Julius Meinl. Valoarea tranzacţiei a fost de 5,3 mil.euro.

În piaţă au existat informaţii conform cărora cel care acontrolat compania Excelent din Bucureşti - cumpărătorul Kandia în2003 - a fost omul de afaceri Fati Taher, informaţie infirmată însăîn 2005 de către directorul companiei, care a precizat că Taher afost doar reprezentantul acţionarului majoritar în România.

Trei tranzacţii cu Kandia în 7 ani

  • Prima tranzacţie de vânzare a Kandia (Timişoara) a avut loc în2003, între fondul de investiţii Rivta Gmbh şi compania Excelentdin Bucureşti (cumpărător) controlată de un vehicul de investiţiial grupului Julius Meinl; valoarea tranzacţiei a fost de 5,3 mil.euro.
  • Crearea Kandia-Excelent a dus la reorganizarea producţiei,fabrica din Timişoara fiind închisă.
  • Compania şi-a mutat producţia în 2006-2007 într-o clădire nouădin Bucureşti, în urma finalizării unui greenfield de circa 13 mil.euro.
  • Julius Meinl a vândut Kandia-Excelent către Cadbury în 2007,pentru suma de 100 mil. euro, la aproximativ un an de la achiziţiabomboanelor Sugus şi Silvana de la Kraft Foods România (cu 10 mil.euro).
  • Julius Meinl revine acum în acţionariatul producătoruluiKandia, însă printr-o tranzacţie de 5 ori mai mică decât cea princare şi-a făcut exit-ul în 2007, cu o valoare de circa 20 mil.euro, potrivit unor surse din piaţă
  • Activele Kandia-Excelent erau evaluate la finele lui 2006 la153,3 mil. lei (43 mil. euro), potrivit rapoartelor financiare aleCadbury

Cum sta Kandia

  • producătorul Kandia deţine 10-20% din piaţa locală aciocolatei
  • are o cotă de 10-20% pe segmentul tabletelor din ciocolată cubrandurile Kandia şi Laura
  • pe segmentul pralinelor deţine 5-10% din piaţă, iar pe cel albatoanelor din ciocolată are o cotă de 10-20%
  • piaţa ciocolatei din România este estimată la 240 mil. euro,cei mai mari jucători fiind Kraft, Cadbury şi Supreme Chocolat

Sursa: studii Nielsen citate într-un raport al ComisieiEuropene

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO