Companii

Grupul german Metro încearcă mai întâi o restructurare a operaţiunilor imobiliare din România în încercarea de a vedea care este viitorul formatului cash & carry

Grupul german Metro Cash&Carry este cel care a deschis porţile comerţului modern din România în 1996, când a inaugurat primul magazin.

Grupul german Metro Cash&Carry este cel care a deschis porţile comerţului modern din România în 1996, când a inaugurat primul magazin.

Autor: Cristina Roşca

05.05.2017, 00:08 3134

Grupul german Metro, unul dintre cei mai mari jucători din comerţul mondial, începe un proces de evaluare a opera­ţiunilor din România ca parte a ceea ce se întâmplă la nivelul sediului central, unde există un amplu proces de restructurare, urmând a fi separate divizia de comerţ alimentar de cea de electro-IT.

Conform unor surse din piaţă, Metro ar dori ca un prim pas pentru România să analizeze mai întâi portofoliul imobiliar, pe care să-l includă într-o divizie la nivelul Europei Centrale şi de Est, căreia să i se găsească un viitor.

Următorul pas ar fi analiza spaţiului imobiliar al fiecărui magazin din România pentru a vedea dacă nu se poate ca operaţiunile de cash & carry să se desfăşoare pe o suprafaţă mai mică, iar ce rămâne să fie subînchiriat.

În România nemţii au 30 de magazine de tip cash & carry, cu o suprafaţă totală construită estimată de ZF la 200.000 mp. Businessul Metro Cash & Carry este de circa 1 mld. euro anual în România.

Businessul nemţilor a scăzut cu circa 70% faţă de anii de boom, deşi numărul de magazine a crescut. Tradiţional, pe pieţele pe care operează, Metro Cash & Carry este împărţit în două companii, una care se ocupă de operaţiuni şi o alta care administrează proprietăţile imobiliare ale germanilor. O eventuală vânzare se poate face fie indepen­dent, fie împreună. Local, Metro deţine cele mai multe terenuri pe care şi-a amplasat magazinele, conform datelor din piaţă.

Una dintre soluţiile pe termen scurt ale grupului german ar fi însă divizarea magazinelor, astfel încât să micşoreze spaţiul propriu destinat vânzării. Suprafaţa rămasă ar urma să fie închiriată, un model deja practicat de lanţurile de hipermarketuri care au galerii comerciale în jurul magazinelor. Oficialii Metro Cash & Carry România nu oferă detalii privind planurile locale. Ei spun doar „Metro AG este în plin proces de a crea două companii independente, una specializată în comerţul alimentar şi o alta de electro-IT. În ceea ce priveşte divizia de food, suntem convinşi că există potenţial de creştere în România.“

Ei mai spun că în primul trimestru al anului financiar 2016-2017 (octombrie - decembrie 2016), Metro Cash & Carry şi-a dezvoltat în mod pozitiv activitatea.

Pentru a stopa scăderea busi­nessului germanii au avut o serie de iniţiative, precum lansarea vânzărilor online pentru o serie de produse, deschiderea de magazine Metro Punct sau lansarea în primăvara lui 2012 a programului de franciză LaDoiPaşi, care a ajuns la circa 400 de magazine în prezent faţă de circa 700 în cel mai bun moment. Totuşi, acest program nu a avut încă efectul scontat. Nemţii chiar au adus-o pe Violeta Luca, un executiv cu experienţă în piaţă, care a lucrat pentru companii precum eMag, Flanco sau Microsoft, să aducă un suflu nou acestui business.

Aceste magazine nu sunt deţinute de Metro, ci de comercianţii parteneri. Totuşi, ele ar putea prezenta interes în cazul unei eventuale vânzări, un cumpărător fiind de regulă interesat de un model multiformat prin care să acopere cât mai mult din piaţă.

Comerţul local este dominat de zece jucători internaţionali, însă există interes şi din partea unor jucători din afară să intre în lupta pentru cele 20 mld. euro pe care românii le cheltuie în comerţul cu dominantă alimentară. Recent, în procesul de preluare a Profi, cea mai mare tranzacţie locală din domeniu, în valoare de 533 mil. euro, şi-au manifestat interesul fonduri de investiţii gigantice şi jucători strategici care ar putea intra în cursa pentru Metro Cash & Carry. O vânzare individuală a jucătorului local ar putea da în piaţă o nouă tranzacţie de câteva sute de milioane de euro, potrivit estimărilor existente.

Comerciantul german Metro a anunţat oficial în toamna anului trecut că urmează a diviza segmentul de comerţ alimentar de cel de electro IT. Primul  ar urma să păstreze numele de Metro, pe când divizia de electro IT, construită în jurul brandurilor Media Market şi Saturn, să poarte numele de Ceconomy, scrie cotidianul britanic Financial Times.

Informaţia privind divizarea grupului a apărut însă anterior şi este văzută ca o măsură de ultimă instanţă pentru ca nemţii să revină în zodia creşterilor sănătoase. Aceasta este de altfel văzută la nivel internaţional ca o măsură a lui Olaf Koch, CEO al Metro, care din 2012 încearcă să readucă businessul pe un trend ascendent.

Cotidianul britanic mai scrie că decizia de a împărţi compania în două entităţi diferite a fost aprobată în februarie cu o majoritate covârşitoare, de 99,95%.

„El a vândut businessuri, inclusiv divizia de magazine de tip department store Galeria Kaufhof, a ieşit de pe anumite pieţe, a redus datoria şi a încercat să pună pe piaţă noi formate pentru divizia de retail.“

De altfel, una dintre mutările strategice ale lui Koch a implicat şi piaţa locală, mai exact nemţii au vândut hipermarketurile Real de pe mai multe pieţe printre care şi România. Cumpărătorul, grupul francez Auchan, a preluat 20 dintre hipermarketurile locale alături de alte câteva zeci de pe alte pieţe. Apoi, ultimele patru magazine rămase în portofoliul nemţilor au fost vândute către un grup de profesionişti din comerţ.Acum, local nemţii mai au doar o reţea de 30 de magazine de tip cash & carry cu afaceri anuale de circa 1 mld. euro. Businessul este însă departe de anii de boom, deşi reţeaua numără mai multe magazine. Businessul comerciantului german a intrat pe o pantă descendentă afectat atât de criza financiară izbucnită în 2009, cât şi de expansiunea agresivă a retailerilor moderni.

În urmă cu aproape 20 de ani, retailul românesc era disputat exclusiv de peste 150.000 de chioşcuri şi alimentare, dar drumul comerţului modern, deschis chiar de Metro Cash & Carry în 1996, a înghiţit multe din afacerile mici. Astfel, în prezent cele circa 54.000 de magazine din comerţul tradiţional mai controlează circa 40% din totalul comerţului alimentar local evaluat la aproape 20 mld. euro. În cei circa 20 ani de prezenţă a retailerilor internaţional din comerţul tradiţional au dispărut circa două treimi dintre magazine, acestea fiind clienţii Metro Cash&Carry. Spre deosebire de reţelele de hipermarketuri, supermarketuri şi discount care se adresează clientului final, reţelele cash&carry se adresează în principal micilor comercianţi şi jucătorilor din HoReCa, mai exact persoanelor juridice.

Grupul german Metro Cash&Carry este cel care a deschis porţile comerţului modern din România în 1996 când a inaugurat primul magazin. Metro Cash&Carry a fost adus pe piaţa locală de grupul german în parteneriat cu omul de afaceri Ion Ţiriac, care controla 15% din companie prin firma Zareba Holdings Limited. În urmă cu mai puţin de doi ani antreprenorul a vândut germanilor participaţia în schimbul a 80-85 mil. euro, conform datelor din piaţă de la momentul acela.

 

Unul dintre acţionarii Metro se opune planului de divizare a companiei şi dă în judecată retailerul

Patru procese au fost intentate împotriva grupului german Metro din momentul în care în toamna anului trecut retailerul a anunţat planul de a-şi diviza operaţiunile - în zona de food şi electro IT. Unul dintre cele patru procese a fost intentat de Convergenta, vehiculul de investiţii al miliardarului Erich Kellerhals, care încă deţine 21,6% din Media-Saturn, divizia de electro IT a grupului, divizie pe care de altfel el a fondat-o. De-a lungul anilor el a avut mai multe conflicte cu managementul Metro. În ceea ce priveşte acest proces, precum şi celelalte intentate, Olaf Koch, CEO al Metro, spune că nu sunt „eligibile“, scrie Financial Times. De aceea el nu are pregătit un plan B în cazul în care grupul va pierde procesul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO