Companii

George Trantea, casa de avocatură Filip & Company: Noi măsuri de digitalizare şi simplificare în codul de procedură fiscală

George Trantea, counsel Filip & Company

George Trantea, counsel Filip & Company

02.09.2021, 11:16 194

Starea de alertă continuă în care ne regăsim de un an şi jumătate conduce la modificări pe care altfel nu le-am fi sperat curând. Cel puţin din perspectivă procedural-fiscală, nu ne-am fi aşteptat la verificarea documentară instituită ca regulă, la controlul ulterior pentru rambursări TVA sau la simplificarea procedurilor de obţinere a unor eşalonări pentru plata principalului şi/ sau anularea unor dobânzi.

Proaspăt aprobată Ordonanţă 11/2021 pentru modificarea Codului de procedură fiscală ridică la rang de ”Cod” măsuri provizorii regăsite de-a lungul anilor 2020 – 2021. Ceea ce înseamnă pe de-o parte că soluţiile provizorii s-au dovedit eficiente şi, pe de altă parte, că la baza acestor modificări este o realitate care nu s-a modificat încă, din păcate.

Modificările din sfera procedural-fiscală sunt cele care reflectă pe deplin cele două principii care stau la baza evoluţiei fiscale: digitalizare şi simplificare. Chiar dacă majoritatea prevederilor importante au termene de aplicare în 2022, fiecare dintre noi trebuie să se pregătească din timp pentru implementarea şi bugetarea lor. Bugetul societăţilor comerciale pentru anul 2022 va ţine cont de termene mai scurte de rambursare a TVA dar şi de posibilitatea de a solicita eşalonări simplificate a sumelor datorate în ultimul an.

În sfera digitalizării principalele măsuri adoptate ţin de SAF-T şi de obligativitatea utilizării SPV de către persoane fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent.

SAF-T (Standard Audit File for Tax - fişierul standard de control fiscal) este recunoscut ca ”declaraţie informativă” ce va conţine elemente din evidenţa contabilă şi fiscală. Nedepunerea şi depunerea incorectă (şi necorectată în termen) se vor sancţiona cu amenzi de la 500 la 5000 lei. Până la 1 ianuarie 2022 când aceste prevederi vor intra în vigoare, preşedintele ANAF are treabă: trebuie să stabilească prin ordine detalii privind natura informaţiilor pe care le conţine SAF-T, termenul şi procedura de depunere. Indicaţii cu privire la conţinutul acestor viitoare ordine se regăsesc deja aici - Programe si strategii (anaf.ro) - , ghidul implementării SAF-T fiind actualizat la 9 august 2021. Din 01.09.2021 este programată demararea testării acestor fişiere la nivelul contribuabililor voluntari şi este de aşteptat ca ordinele preşedintelui ANAF să preia observaţiile celor care le testează.

Între timp, dată fiind complexitatea structurii datelor ce vor trebui integrate în aceste fişiere de către majoritatea contribuabililor din 2023, este indicată identificarea unor specialişti IT care să sprijine departamentele de contabilitate cu verificările pe care aceste fişiere standard le vor impune.

Utilizarea serviciilor SPV de către persoanele fizice independente/ liberale/ autorizate va deveni obligatorie din martie 2022. Codul nu stabileşte dacă SPV-ul persoanei fizice autorizate se va suprapune cu cel al persoanei fizice titulare şi nici care va fi autoritatea fiscală competentă (cea de la domiciliul persoanei fizice sau cea de la sediul entităţii utilizate de aceasta). Se specifică însă că va exista un singur interlocutor fiscal pentru contribuabilul persoană fizică, şi acesta, mai mult digital.

Simplificarea este sfera în care măsurile instituite sunt dintre cele surprinzătoare. Nu pentru caracterul de noutate (fuseseră deja adoptate de-a lungul anului 2020 - 2021), ci pentru permanentizarea mecanismelor. Cele mai importante, din perspectiva noastră sunt eşalonarea simplificată şi regula controlului ulterior pentru rambursarea TVA.

În esenţă, eşalonarea simplificată permite oricărui contribuabil să amâne plata obligaţiilor fiscale pentru 12 luni dacă aceste obligaţii nu sunt mai vechi de 12 luni. Condiţia vechimii maxime a obligaţiilor fiscale reprezintă elementul de noutate. Cum se determină această vechime în situaţia deciziilor de impunere emise în ultimele 12 luni dar care stabilesc obligaţii fiscale pentru o perioadă anterioară? Noile prevederi nu detaliază, dar este posibil să obţinem date suplimentare din ordinul prin care preşedintele ANAF va trebui să implementeze măsura. Este important de notat că eşalonarea nu se va acorda în situaţia în care există obligaţii fiscale principale sau accesorii nestinse mai vechi de 12 luni. Prin urmare, dacă suntem la zi cel puţin la nivelul de acum 12 luni, beneficiem de eşalonare simplificată. Dacă există restanţe, ele blochează facilitatea.

În materie de TVA se instituie regula controlului ulterior pentru deconturile cu sumă negativă de TVA pentru care s-a solicitat rambursarea. Adică, teoretic, banii din TVA se vor obţine mai repede. Excepţiile cele mai notabile sunt primul decont după înregistrarea în scopuri de TVA sau dacă soldul provine din perioade de raportare mai vechi de 12 luni. Inspecţia se va decide în baza unei analize de risc.

Ceea ce transmit noile prevederi este “conformare”. Dacă eşti la zi cu declaraţiile şi plăţile, prevederile se vor aplica automat şi vei putea obţine rambursarea sumelor blocate în TVA sau, pentru perioadele mai dificile, eşalonarea plăţilor. Aceeaşi idee este integrată şi în articolele II şi III ale Ordonanţei 11/2021 care permit anularea accesoriilor integrate în deciziile de impunere emise până la 31.02.2021 sau dacă este vorba de verificări documentare, până la 31.01.2022.

Dacă ţinem cont şi de mulţimea obligaţiilor de raportare, de integrarea sistemelor care permit schimbul de informaţii în timp real, putem concluziona că ne aflăm în mijlocul unor transformări fiscale care pe de-o parte sunt menite să conducă la o supraveghere intensă (DAC6 urmăreşte să supravegheze şi urma intenţiei unui comportament cu posibile efecte fiscale) şi, pe de altă parte, sprijină contribuabilul atunci când plata obligaţiilor fiscale devine împovărătoare.

Situaţia poate fi sintetizată astfel: te conformezi şi informezi, eşti liber! Informaţia devine mai importantă, pentru autorităţile fiscale, decât plata. Să sperăm că nu e numai o umbră ceea ce pare a fi un sprijin.

 

Material redactat de George Trantea, counsel Filip & Company

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO