Companii

Friesland pariaza pe laptele cu capsune, miere sau ciocolata

18.04.2003, 00:00 40

Friesland Romania, filiala romaneasca a producatorului olandez de lactate Friesland Dairy & Drinks Group, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 29 milioane euro, in crestere cu 26% fata de 2001. Prezenta pana anul trecut mai mult in Transilvania si Banat, regiunile unde compania isi are amplasate centrele de productie, Friesland s-a extins anul trecut si in alte regiuni unde a construit mai multe depozite pentru distributie. Investitia in extindere si in lansarea de produse noi s-a ridicat la 1,4 milioane euro, a declarat pentru Ziarul Financiar directorul general al companiei Gerbrand de Boer. Pentru acest an, compania si-a propus o cifra de afaceri cu doua-trei milioane de euro mai mare ca in 2002, a seful Friesland Romania.
"Am creat anul trecut cinci de depozite noi, astfel incat am ajuns in prezent la un numar de 20. Pentru anul acesta avem in plan alte doua, la Galati si Pitesti, dupa care putem spune ca avem acoperire nationala."
Compania are in portofoliu marcile Milli si Oke, iar in urma cu aproximativ o luna a lansat pe piata produse lapte cu arome (Milli shake).
"Credem ca laptele cu arome este un segment de piata care va creste in urmatorii ani. Pana acum ceea ce se gasea pe piata la acest capitol erau produse provenite din import, in special din Germania. Intentionam sa avem o atitudine cat se poate de serioasa fata de lapte, deoarece copiilor le place laptele cu ciocolata, iar noi am venit cu o reteta buna, altfel decat erau copiii obisnuiti sa consume," spune Gerbrand de Boer.
Produsele contin trei arome: capsuni, miere si ciocolata. De Boer a adaugat ca desi este deocamdata o nisa de piata, perspectivele de dezvoltare sunt bune.
Pe langa acestea Friesland a mai investit in achizitionarea unor tancuri de racire, frigidere si renovarea uneia dintre fabrici. Tot anul trecut, compania a achizitionat prin oferta publica de cumparare pe piata Rasdaq 40,69% in cadrul producatorului de lactate Napolact, tranzactia fiind estimata la 10 milioane de dolari. Deocamdata Asociatia Salariatilor inca mai detine 39,44% din Napolact, dar reprezentantii Friesland nu exclud posibilitatea majorarii participarii la companie.
Pentru acest an, Friesland Romania si-a propus investitii aproximativ la acelasi nivel cu anul trecut, acestea urmand a fi canalizate catre produse noi, pregatirea fabricilor pentru adoptarea standardelor UE si extinderea acestora.
In acest moment, Friesland este proprietar majoritar al Somesana, Belcar-Deta si SCIL Mures. Friesland a intrat pe piata romaneasca in anul 2000, in urma preluarii operatiunilor pe care Nutricia Dairy and Drinks (NDD) le detinea in Europa Centrala si de Est.
Friesland prelucreaza aproximativ 80 milioane de litri de lapte pe an, lucru care situeaza compania pe unul din primele locuri in tara, la aceasta categorie. Compania produce preponderent pentru piata interna, iar ocazional exporta lapte praf sau unt in Turcia, Lituania si America de Sud, in special vara, cand aceste produse au mai putina cautare pe piata interna.
Potrivit unor estimari, compania detine o cota de piata de 16% pentru laptele proaspat, 8,6% pentru branzeturi, 13,2% la unt si 15,3% pentru lapte praf. Principalii sai competitori sunt Danone, Brenac, Napolact, Prolacta, Covalact, Campina si Meggle.
Friesland Romania are peste 1.200 de angajati, la care se adauga alte cateva sute la punctele de colectare a laptelui.
Friesland Dairy & Drinks Group (FDD), divizie a Friesland Coberco Dairy, mai este prezenta in alte tari din Europa Centrala si de Est ca Ungaria, Slovacia si Cehia. In total, FDD are 5.409 angajati in zona. Anul trecut, aceasta divizie a avut vanzari de 735 milioane de euro. Compania-mama din Olanda, Friesland Coberco Dairy Foods, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 4,7 miliarde euro, in crestere cu 9% fata de 2001. Profitul net al companiei a fost de 84 milioane euro, in crestere cu 6%. Compania are in jur de 16.700 de angajati, din care peste 6.500 in strainatate. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO