Companii

Friesland, crestere de 10% in acest an pana la 32 de milioane de euro

09.12.2003, 00:00 15

Producatorul de lactate Friesland Romania, filiala a companiei olandeze cu acelasi nume, estimeaza o crestere a vanzarilor de 10% in acest an, astfel incat sa atinga aproximativ 31,9 milioane de euro. Dupa ce in ultimii trei ani s-a concentrat pe productie si extindere, compania intentioneaza ca de la anul sa inceapa sa lucreze si la imagine, capitol la care reprezentantii sai spun ca stau mai rau decat competitia.
"Aceste rezultate sunt conforme cu asteptarile noastre, dar de la anul intentionam sa fim mai agresivi pe partea de promovare, deoarece de cand am venit in Romania, in urma cu trei ani, ne-am concentrat pe marirea capacitatilor existente, pe depozitare, pe distributie, dar mai putin pe  imagine," a declarat Gerbrand de Boer, directorul general al companiei. "Este timpul sa acordam mai multa atentie brandurilor pe care le avem in portofoliu, capitol la care competitorii nostri stau mult mai bine," a adaugat el, fara a preciza insa care este bugetul pe care compania il va aloca pentru promovarea imaginii.
Friesland a intrat pe piata romaneasca in 2000, prin preluarea, la nivel international, a operatiunilor pe o alta companie olandeza, Nutricia Dairy and Drinks, le detinea in Europa Centrala si de Est. Compania are trei fabrici pentru productia de lapte si produse derivate- Somesana, Belcar si SCIL Mures. De asemenea, Friesland Romania este actionar si in cadrul producatorului de lactate si inghetata Napolact, unde detine circa 40% din actiuni. Acestea au fost achizitionate anul trecut, prin oferta publica de cumparare pe piata Rasdaq, tranzactia ridicandu-se la 10 milioane de dolari. Asociatia Salariatilor (PAS) de la Napolact detine un procentaj aproximativ egal cu Friesland. Friesland este asteptata sa-si majoreze participarea printr-o noua oferta publica. Intre timp, Napolact si-a rascumparat 3-4% din actiuni, care urmeaza sa fie anulate, iar cotele Friesland si PAS vor creste.
Friesland are pe piata romaneasca doua marci, Milli si Oke. Conform unor estimari, circa 20% din volumul vanzarilor companiei il reprezinta iaurtul, aproximativ aceleasi procente ocupandu-le branza si laptele. Compania mai produce smantana, inghetata si lapte praf. In acest an, investitiile companiei s-au ridicat la circa trei milioane de euro si au fost orientate in special catre renovarea fabricilor, tehnologie si tancuri de racire. "Anul care vine este un an plin de incertitudini. Nu stim ce se va intampla cu salariile minime, nu stim cum va evolua moneda nationala, plus ca preturile la energie au crescut. Asadar, din punct de vedere al costurilor, suntem oarecum ingrijorati," a mai spus de Boer.
"In plus, competitia a devenit foarte puternica pe aceasta piata, astfel incat este din ce in ce mai greu sa maresti preturile, acest lucru datorandu-se lanturilor internationale care se dezvolta permanent si care au din ce in ce mai mare putere de negociere. Piata de retail este extrem de fragmentata in acest moment, ceea ce face ca penetrarea pe piata a noilor jucatori sa fie destul de dificila, dar odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana vor fi atrasi tot mai multi producatori occidentali," a adaugat seful Friesland.  In acelasi timp, el crede ca alegerile de la anul nu vor avea prea mare influenta in privinta vanzarilor de lactate.
"Este adevarat ca laptele este un produs de baza si depinde foarte mult de venituri, dar nu stiu in ce masura industria va fi influentata de alegeri", a spus de Boer. Principalii competitori ai Friesland sunt Danone, Brenac, Prolacta, Covalact, Campina, Dorna si Meggle. Friesland Dairy & Drinks Group (FDD), din care face parte si Friesland Romania, mai este prezenta in alte tari din Europa Centrala si de Est ca Ungaria, Slovacia si Cehia. Anul trecut, aceasta divizie a avut vanzari de 735 milioane de euro.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO