Companii

Fourmont, Dacia: Pentru o industrie auto puternica trebuie sa lucrati la infrastructura de transport si la sistemul de invatamant

Fourmont, Dacia: Pentru o industrie auto puternica trebuie sa lucrati la infrastructura de transport si la sistemul de invatamant
26.11.2009, 00:00 92

Fourmont spune insa ca pentru o industrie auto locala puternicanu este nevoie doar de investitiile Dacia si Ford, ci si deconcursul autoritatilor, care vor trebui sa traseze liniile uneiretele de transport functionale si sa reformeze sistemul deinvatamant pentru a putea forma cadre instruite conform necesitatiipietei de munca.

"Pentru o industrie puternica, in opinia mea, mai este nevoie dedoua elemente importante: se poate interveni in infrastructura siinvatamant", a spus Fourmont.

Ela explicat ca pe langa necesitatea autostrazilor, administratiatrebuie sa lucreze si la atractivitatea comerciala a portuluiConstanta, care nu reprezinta un reper important pentru naveletransportoare de containere. Din aceasta cauza livrarile decomponente catre uzina ce asambleaza modelul Logan in Brazilia serealizeaza prin portul din Hamburg si nu prin cel din Constanta."In al doilea rand, operatorii din portul Constanta, nu au tarifecompetitive, iar acest lucru este o problema."

Automobile Dacia utilizeaza serviciile de transport ale portuluimaritim pentru a livra lunar aproximativ 5.000 de automobile catreItalia, Franta sau Algeria, modelele fiind transportate pana laConstanta pe cale feroviara de catre Gefco.

De la agonie la extaz

Pentru Dacia, 2009 a inceput cu o perioada in care activitateafabricii si locurile de munca pentru aproape 4.000 de angajati erauincerte, iar conducerea companiei a recurs la mai multe etape deoprire a productiei, pentru a se adapta la cererea pietei si areduce stocurile.

In luna martie insa comenzile au escaladat din partea tarilorvest-europene unde s-au aplicat programele "Rabla", iar 2009 adevenit un an de productie record, cu o estimare de 300.000 deunitati din partea directorului general. Este insa 2009 si cel maibun an din punct de vedere al rezultatelor financiare?

"Cred ca cel mai bun an a fost 2007. In 2009 vom produce maimult, dar a trebuit sa facem eforturi mai importante. Daca facem uncalcul procentual si nu ca valoare absoluta, probabil ca 2009 estecel mai bun an referitor la profit", a spus Fourmont. In 2007, canda produs mai mult de 222.000 de automobile, Dacia a inregistrat celmai mare profit al companiei, de 132,5 milioane de euro. In 2009,chiar daca productia va atinge 300.000 de unitati, reprezentantiiDacia spun ca profitabilitatea ar putea sa fie mai redusa deoareces-au realizat imbunatatiri la nivelul de echipare fara crestereapreturilor si a fost derulata si campania Dacia-Avantaj prin careclientul care cumpara un automobil prin sistemul "Rabla" primea oreducere echivalenta cu cea a primei de casare, de aproximativ 900de euro. La toate acestea se adauga si pierderile din lunile de lainceputul anului cand productia a fost sistata.

Anul trecut, Automobile Dacia a inregistrat o cifra de afaceride peste 2 miliarde de euro si un profit net de 60 de milioane deeuro. In ceea ce priveste investitiile Fourmont spune ca ritmulultimilor ani va continua, iar 200 de milioane de euro vor merge infiecare an spre centrul tehnic din Titu si spre uzinele de peplatforma Dacia.

Sute de ore de formare pentru ingineriiromani

Fourmont a explicat ca in Romania, a doua tara dupa Franta inprivinta dezvoltarii activitatilor de productie, inginerie sidesign ale grupului Renault, grupul francez deruleaza aproximativun milion de ore de formare a cadrelor in fiecare an. "Pentru aface o comparatie, in Romania este nevoie de sute de ore deformare, in timp ce in Franta pentru aceeasi functie, pentru unabsolvent universitar angajat, este nevoie doar de cateva zeci deore."

Din totalul programului de instruire al angajatilor, circa500.000 - 600.000 de ore de formare sunt realizate in uzinele de peplatforma de la Mioveni, 200.000 pentru inginerii de la RenaultTehnologie Roumanie si 200.000 pentru reteaua comerciala nationala.Pe parcursul ultimelor 12 luni Renault a angajat pentru centrul detehnologie circa 2.000 de ingineri, atat la Titu, cat si laBucuresti si Pitesti.

Amintind de angajati, Fourmont explica si ceea ce considera ca afost una dintre strategiile gresite in mandatul sau: "Nu as schimbanimic din strategia de intreprindere. Am avut insa un conflictsocial in 2008 si am concluzionat ca prinsi cu dezvoltareagrupului, nu am acordat suficienta atentie la asteptarile oamenilor(circa 18.000 de angajati in Romania - n.red.). Daca ar fi odecizie pe care as schimba-o, as acorda mai multa atentie acestuilucru", a spus Fourmont.

Romania a ajuns din urma Turcia

Investitiile Dacia si ale producatorilor de componente autolocali sau instalati pe plan local au propulsat Romania pana la unnivel tehnic egal cu al fabricilor din industria auto din Turcia, otara cu o bogata istorie auto si in care sunt prezenti producatoriprecum Renault, Ford, Mercedes, Isuzu sau Hyundai.

"Uzina Dacia a evoluat foarte rapid. In ultimii 10 ani a parcursaceeasi evolutie pe care a avut-o uzina din Turcia in 40 de ani.Romanii au o capacitate de adaptare foarte mare si toti cei dincadrul Renault care ne viziteaza sunt surprinsi ca nu existadiferente fata de alte uzine", a spus Fourmont.

Investitiile realizate in industria auto turca depasesc insanivelul celor din Romania, unde ani la rand producatoriiinternationali au adus miliarde de euro pentru constructia sidezvoltarea fabricilor. In acest an numai Dacia a investit 100 demilioane de euro pentru industrializarea modelului Duster, SUV-ulDacia care va fi lansat comercial in primavara anului viitor.

"In domeniul automobilului Romania este mai competitiva decatTurcia, dar Turcia are avantajul ca are o retea de furnizori maidezvoltata, cu maturitate industriala. Exista insa furnizori turcicare isi consolideaza afacerile aici", a declarat Fourmont.

Un exemplu este producatorul Rulmenti Barlad, detinut de grupulturc Kombassan, care are planuri de investitii in tehnologie de 8milioane de euro.

La nivel national, potrivit Agentiei Romane pentru InvestitiiStraine, in primele opt luni ale anului au fost atrase investitiistraine in valoare de 3,1 miliarde de euro, la jumatate fata denivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut.

Ford nu ar fi venit daca nu exista Dacia

In cei zce ani de cand detine Dacia, investitiile Renault de 1,5miliarde de euro au fost directionate in primul rand catreprocesele de fabricatie, apoi pentru formarea activitatilor deinginerie, design, logistica sau vanzare. "Cred ca Ford nu ar fipreluat niciodata uzina de la Craiova daca nu ar fi vazut ce arealizat Dacia", a adaugat Fourmont.

Ce spune Francois Fourmont despre

Pregatirea absolventilor romani: In cea mai mare partea cazurilor studentii cu pregatire tehnica nu au pus piciorul inviata lor intr-o fabrica, in timp ce in Franta, in momentul candies de pe bancile facultatii, au petrecut deja 2 ani intr-ouzina.

Cel mai bun an al Dacia: Cred ca cel mai bun an a fost2007. In 2009 vom produce mai mult, dar a trebuit sa facem eforturimai importante. Daca facem un calcul procentual si nu ca valoareabsoluta, probabil ca 2009 este cel mai bun an referitor laprofit.

Venirea Ford: Cred ca Ford nu ar fi preluat niciodatauzina de la Craiova daca nu ar fi vazut ce a realizat Dacia.

Industria auto: Uzina Dacia a evoluat foarte rapid. Inultimii 10 ani a parcurs aceeasi evolutie pe care a avut-o uzinadin Turcia in 40 de ani. Romanii au o capacitate de adaptare foartemare si toti cei din cadrul Renault care ne viziteaza suntsurprinsi ca nu exista diferente fata de alte uzine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO