Companii

Fotografia: de la pasiune la afaceri de 100.000 de euro cu imagini profesionale realizate pentru companii

05.03.2008, 17:05 605

Radu Grozescu a infiintat compania de fotografie Photos Net 2001 in urma cu sapte ani, ca in cazul majoritatii fotografilor profesionisti, transformand pasiunea intr-o afacere.
"La momentul infiintarii companiei aveam 37 de ani si practicam deja fotografia comerciala din 1994 sub diverse forme", a spus fondatorul companiei.
El a ocupat diferite posturi de fotograf pana la infiintarea propriei companii. "Trecerea de la statutul de fotograf amator la cel de fotograf comercial este in principiu usoara, dar nu in mod necesar incununata de succes. Investitia initiala a constat in echipamentele de fotografiere, pe care Radu Grozescu le detinea deja ca fotograf autorizat. "Echipamentul a trebuit completat cu aparate digitale, ceea ce a generat cheltuieli semnificative", a explicat el.
Serviciile pe care le presteaza compania sunt fotografii profesionale pentru companii, adica realizarea de imagini, fotografii pentru diferite prezentari ale companiilor, de la portrete de manageri la fotografie de arhitectura, imagini industriale, tehnologie, fotografie de produs si fotografie de eveniment.
"Pe langa imaginile realizate pentru companii, mai avem si colaborari cu revistele ce solicita portrete, imagini de actiune, deco, shopping, fashion sau beauty", a mentionat el.
Clientii au fost gasiti prin recomandarile persoanelor care beneficiasera de serviciile lui Radu Grozescu, inainte de infiintarea companiei.
"Clientii romani sunt suficient de receptivi, dar piata fotografiei din Romania nu s-a maturizat suficient, poate si din cauza perceptiei eronate ca oricine poate face fotografii. In general, acest lucru este valabil pana in momentul in care trebuie sa se realizeze o brosura sau un catalog de prezentare, proiecte care solicita profesionalism", a spus el.
Costurile pentru o sedinta foto incep de la 100 de euro pentru doua ore si aproximativ 10 imagini comandate, ceea ce se aplica, de exemplu, pentru o sedinta portret cu managerii unei firme. "Revistele beneficiaza de un pret fix pe sedinta foto deoarece deadline-urile sunt permanente", a mai mentionat el.
Afacerea a fost demarata cu un singur angajat, in prezent ea devenind o afacere de familie, in care activeaza doi fotografi.
"Particularitatea fotografiei comerciale de calitate este ca se bazeaza pe persoane si ca nu poate fi extinsa ca o afacere obisnuita bazata pe servicii, clientul dorind sa lucreze cu un anumit fotograf si nu obligatoriu cu o firma", a explicat Grozescu. Concurenta pe piata fotografiei este foarte puternica, situatie determinata in principal de trecerea la fotografia digitala. "Acum oricine are un aparat digital de fotografiat este un fotograf profesionist si incearca sa-si vanda serviciile pe piata", a spus el.
Cifra de afaceri inregistrata de companie in 2007 a fost de 38.000 de euro, fata de anul anterior cand s-a inregistrat o cifra de 50.000 de euro, potrivit site-ului Ministerului Finantelor. Marja de profit inregistrata a fost de 10%.
O alta companie, Photos, care ofera clientilor servicii fotografice prin magazine proprii a fost infiintata de Rica Dragu in 1994. "Am infiintat primul magazin in statiunea Mamaia pentru ca ne stabilisem ca target turistii de pe litoral. A fost o activitate sezoniera, serviciile noastre fiind foarte cautate de cei veniti in vacanta", a precizat ea.
In toamna aceluiasi an a fost deschis primul magazin din Constanta, locatia de baza, in care se desfasoara activitatea si astazi. "La 19 ani am devenit asociat minoritar al acestui magazin de fotografie din Constanta, care era dotat cu un minilaborator de fotografie complet automat si un utilaj second hand adus din Norvegia", a explicat ea.
Experienta in domeniu se reduce la activitatile de fotografiere si de prelucrare manuala a fotografiilor pe care le derulase in perioada liceului. Photos a aparut in urma divizarii magazinului din Constanta in 1993 si asocierii Ricai Dragu cu o alta persoana.
"Serviciile oferite de noi s-au completat de la an la an. S-a adaugat serviciul de fotografiere pentru acte de identitate, pasaport, permis conducere, culminand cu trecerea la fotografia digitala in decembrie 2003. A trebuit sa facem acest pas, cu un efort financiar foarte mare", a precizat ea. De asemenea, compania comercializeaza in magazine aparate de fotografiat, albume, rame, baterii si filme de aparat foto.
In urma solicitarii facute, compania a intrat in reteaua Kodak Express, o retea internationala ce prevede standarde foarte stricte privind calitatea serviciilor oferite. Photos are in momentul de fata noua angajati.
Investitia initiala in acest business a fost de 50.000 de dolari pentru echipamente si amenajarea magazinului.
"In 1998 a mai fost deschis un minilaborator, o investitie de 33.000 de euro, iar in 2003 un alt minilaborator digital care a necesitat costuri de peste 66.000 de euro", a precizat ea. "Am mai investit in statii grafice, calculatoare, amenajari magazine, insa sume mult mai mici decat cele pentru utilaje", a mentionat ea.
Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 130.000 de euro, in scadere au aproximativ 27% fata de cifra de afaceri pe care a avut-o anul anterior. "Activitatea nostra este in scadere din cauza aparitiei ofertelor de imprimante digitale care ofera posibilitatea printarii acasa a fotografiilor si din cauza faptului ca aparatele digitale faciliteaza vizualizarea pozelor pe propriul calculator. In acest context numarul fotografiilor printate in laboratoarele noastre a scazut, inegistrandu-se insa o crestere a fotografiilor prelucrate digital, la care am obtinut o marja de profit mai mare", a explicat ea. Marja de profit obtinuta anul trecut s-a ridicat la 8,5% fata de 1,5 % in 2006.
Concurenta pe aceasta piata era aproape inexistenta cand au fost deschise magazinele, pana in anul 2000 cand pe piata au aparut 40 de magazine cu aceleasi servicii. "Aproximativ 30% din concurentii nostri au putere financiara foarte mare si au investit mult in achizitionarea de utilaje", a spus ea.


Photo Net 2001

Servicii oferite: realizarea de fotografii profesionale pentru companii
Clientii firmei sunt companii, reviste si, mai rar, persoane fizice care solicita fotografii de nunta
Costurile pentru o sedinta foto pleaca de la aproximativ 100 de euro cu TVA pentru doua ore si in jur de 10 imagini comandate
Revistele beneficiaza de un pret fix pe sedinta foto
Numarul angajatilor a ajuns la patru, din care doi fotografi
Majoritatea cheltuielilor unui fotograf comercial sunt cele indirecte: aparatura trebuie reinnoita, taxele si impozitele, facturile de la furnizori
In 2007 cifra de afaceri a fost de 38.000 de euro


Photos

Firma ofera servicii fotografice, comercializare aparate digitale, filme, accesorii prin magazine proprii
Clientii tinta sunt amatorii, cei ce doresc sa aiba printate pe hartie fotografiile lor
Investitia initiala a fost de 50.000 dolari in 1994, in echipamente necesare unui minilaborator de fotografie complet automat
In 2003 s-au mai investit 105.000 euro intr-un minilaborator digital
Preturile incep de la 0,45 lei -0,99 lei pentru o fotografie normala si urca pana la 50 de lei pentru prelucrari digitale deosebite
Firma are 9 angajati pentru cele doua magazine, pe care ii instruieste la locul de munca
In 2007 cifra de afaceri a fost de 130.000 de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO