Un român a cheltuit 60 de euro în medie anul trecut pe produse electronice, electrocasnice şi IT, de zece ori mai puţin decât un neamţ, de şase ori mai puţin decât un austriac şi de peste patru ori mai puţin decât un ceh, potrivit datelor retailerului Flanco. Acest decalaj reprezintă principalul avantaj al României pe viitor, reprezentând practic o sursă de creştere.
"Suntem încă departe de statele vestice şi chiar de unele state din regiune şi acest lucru poate fi un avantaj pentru România", spune Violeta Luca, directorul de marketing al reţelei Flanco.
Piaţa de profil a fost printre cele mai afectate de criza financiară şi de scăderea consumului, românii renunţând mai uşor la produsele care nu erau de strictă necesitate.
Astfel piaţa a scăzut la jumătate, respectiv la un miliard de euro, în perioada 2008-2010, acesta din urmă fiind cel mai slab pentru jucătorii de electronice, electrocasnice şi IT din România.
Primele semne de revenire au apărut anul trecut când piaţa a urcat cu 10%, la 1,1 mld. euro. Trendul ascendent va continua şi în anii care vor urma, potrivit estimărilor Flanco.
"Noi estimăm că piaţa va ajunge la 1,25 mld. euro în 2012, urmând trendul pozitiv din 2011", a spus Violeta Luca.
Din totalul pieţei cea mai bună evoluţie a avut segmentul de produse IT, care a crescut cu 20%, până la 300 milioane de euro. Pe creştere, deşi mai puţin substanţială, s-au situat şi segmentele electronice (11,5%) şi electrocasnice (6%). La polul opus, segmentul telecom a stagnat la 150 de milioane de euro.
Al doilea an foarte bun
Tot pe un trend ascendent s-au situat şi afacerile Flanco. În 2011 acestea au ajuns la 110 milioane de euro, în creştere cu 37,5% faţă de anul anterior. Businessul retailerului a crescut şi comparativ cu 2008, ultimul an de boom economic şi al doilea cel mai bun al companiei, când afacerile se situau la 109 milioane de euro.
După aceea, businessul a scăzut puternic, astfel încât la finalul lui 2009 cifra de afaceri scăzuse la aproape jumătate. În acelaşi an, în decembrie, retailerul a intrat în insolvenţă după ce a acumulat datorii de 60 mil. euro.
În 2010, anul în care compania a fost preluată în proporţie de 60% de grupul Asesoft, deţinut de Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu, businessul a revenit pe un trend ascendent.
Băncile creditoare ING, UniCredit Ţiriac Bank şi BRD, care au păstrat la momentul respectiv un pachet de 40%, au căutat un investitor care să poată aduce cel puţin 14 milioane de euro în companie pentru a stinge datoriile garantate ale reţelei şi pentru a-i susţine creşterea vânzărilor.
Anul trecut Asesoft Web şi-a majorat participaţia la Flanco la 99,9% din acţiuni, un pachet de sub 1% aflându-se în posesia lui Adrian Olteanu, directorul executiv al retailerului.
Şi pentru anul curent Flanco şi-a bugetat afaceri în creştere, cu aproape 30% comparativ cu 2011. "Estimările noastre pentru acest an sunt de 140 de milioane de euro cifră de afaceri", a mai spus Violeta Luca.
Dacă estimările Flanco se adeveresc, 2012 va deveni cel mai bun an din istoria companiei, în condiţiile în care până acum, în cel mai bun an, 2003, compania a obţinut afaceri de 117 mil. euro, potrivit unor informaţii mai vechi furnizate de reprezentanţii Flanco.
Retailerul a anunţat de asemenea că estimează un profit operaţional de 4,7 mil. euro, în creştere de la 3,5 mil. euro în 2011. Violeta Luca nu oferă date despre nivelul profitului operaţional în 2010, însă spune că a fost foarte mic. Avansul atât al vânzărilor, cât şi al profitului se va datora, în parte, deschiderii de noi unităţi.
"Pentru moment avem sigure cinci deschideri pentru 2012, în oraşe precum Sibiu şi Cluj. Primul magazin din acest an l-am deschis deja la Bistriţa."
Costul de amenajare al unui magazin variază între 200 şi 500 de euro pe metru pătrat. Suma totală a investiţiilor planificate de Flanco în acest an se ridică la 3,5 mil. euro. Banii vor fi folosiţi pentru deschideri şi pentru remodelarea unor magazine mai vechi.
Noile deschideri vor fi compensate de închiderea unor unităţi în oraşe precum Sinaia. Recent a fost închis şi un magazin Flanco din Bucureşti.
"Închidem magazine dacă au o suprafaţă prea mică, dacă au o poziţie nepotrivită sau dacă indicatorii de vânzări şi profit nu sunt satisfăcători."
Suprafaţa medie a unui magazin Flanco este de 700 de metri pătraţi, însă poate varia cu 200 mp în funcţie de spaţiu şi oportunităţi. Mai mult, magazinele sunt aşteptate să ajungă pe profit în şase luni, însă în funcţie de importanţa strategică a acestora se poate aştepta şi un an de zile până să se stabilească închiderea unei unităţi.
În 2011 retailerul a închis şapte magazine, în special din cauza poziţiei sau a suprafeţei prea mici. Tot anul trecut compania a deschis 14 magazine şi are în prezent 77 de unităţi.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels