Companii

Fitch: Retragerea Shell din Romania, inscrisa intr-un context regional

25.02.2005, 00:00 215

Retragerea gigantului anglo - olandez Shell de pe piata petroliera romaneasca este urmata de anuntul ExxonMobil, cea mai mare companie din lume din punctul de vedere al capitalizarii bursiere, din Polonia, respectiv cea a British Petroleum din Cehia.
"Multiplele retrageri anuntate de companiile internationale din sectorul carburantilor din Europa Centrala si de Est va conduce foarte probabil la castigarea de cote de piata de catre companiile petroliere nationale", afirma analistii agentiei internationale de rating Fitch.
Acestia afirma ca gigantii petrolieri au intrat rapid pe majoritatea acestor piete regionale la inceputul anilor '90 mizand pe liberalizarea acestora, dar acum isi reconsidera strategiile si se retrag de aici. Principalele motive care stau la baza deciziei de a-si vinde retelele din aceste tari sunt, pe de o parte, lipsa unei mase critice necesare pentru a atinge rezultate financiare multumitoare, dar si dificultatile operationale si legale la care operatorii locali s-au adaptat mai bine.
In plus, companiile petroliere nationale si-au concentrat in ultimii ani atentia pe restructurarea retelelor proprii.
Shell a intrat pe piata carburantilor din Romania in 1992 si a investit in jur de 100 milioane de dolari (circa 77 milioane euro) in dezvoltarea unei retele proprii. Ani la rand, Shell Romania SRL a fost al doilea jucator de pe piata interna, dupa Petrom, avand o retea de 81 de statii.
Pierderile cauzate insa de dificultatile din mediul local s-au tinut lant in cazul companiei Shell Romania SRL, ca si in cazul altor companii internationale.
La inceputul anului 2003, Shell a inceput discutiile pentru vanzarea unui lot de statii din Romania, semnand la Budapesta in vara acelui an contractul pentru vanzarea a 23 de statii catre MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, fiind estimata de surse apropiate afacerii la 22 - 23 milioane dolari (circa 20 milioane euro).
Pasul decisiv a fost facut in luna noiembrie a anului trecut, cand Shell a vandut integral compania Shell Romania SRL, care mai avea in portofoliu 59 de statii.
Valoarea afacerii este estimata la circa 70 milioane de dolari (circa 53 milioane euro).
Vanzarea Shell a afacerii cu benzinarii de pe piata romaneasca a mai recuperat din pierderile inregistrate aici.
Preluarea statiilor Shell de catre MOL a dublat cota de piata a MOL Romania, sustin oficialii grupului ungar.
Shell mai activeaza in Romania in prezent pe piata de gaz petrolier lichefiat (GPL) prin intermediul societatii mixte Shell Gas Romania, din care detine circa 56% din actiuni, restul fiind detinute de catre Petrom.
Reprezentantii Shell au anuntat ca o decizie privind viitorul acestei companii va fi luata pana la vara, cand se preconizeaza finalizarea analizei la care sunt supuse toate operatiunile Shell in domeniul GPL din intreaga lume, inclusiv din Romania.
Pe piata carburantilor din Romania, Petrom detine practic o treime din numarul de statii de pe piata, estimat la aproximativ 2.000 de benzinarii.
Petrom a fost achizitionata in vara anului trecut de catre grupul austriac OMV in urma unei tranzactii totale de 1,5 miliarde euro.
Cele doua tranzactii au concentrat piata corporatista de la sapte jucatori la cinci jucatori - OMV (cu Petrom in portofoliu), MOL (cu Shell Romania in portofoliu), Rompetrol, Lukoil si Agip Romania.
Agip Romania, filiala locala a grupului petrolier italian Eni, a fost de asemenea in ultima vreme intr-o perioada de expectativa, concentrandu-se pe reducerea costurilor pentru a scapa de pierderi.
Oficialii Agip Romania afirma ca operatorul italian ramane pe piata si nu intentioneaza sa-si vanda afacerea, ci sa se extinda.
ExxonMobil a anuntat luna aceasta ca isi vinde reteaua formata din 39 de statii Esso din Polonia, de care se intereseaza deja compania poloneza PKN Orlen.
De asemenea, BP va vinde reteaua de 69 de statii Aral din Cehia, retragandu-se a doua oara de pe aceasta piata. Dupa retragerea brandului BP, gigantul britanic a reintrat in Cehia in 2001 prin achizitia Veba Oil, care avea in portofoliul sau brandul Aral. BP a retras brandul Aral din 2003 de pe pietele din Slovacia si Ungaria. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO