♦ Antreprenorii care au marcat unele dintre cele mai importante 10 vânzări din businessul local sunt mai bogaţi cu 1 mld. euro, potrivit calculelor ZF ♦ Sumele încasate variază de la câteva zeci de milioane de euro la peste 200 de milioane de euro ♦ Deşi primele astfel de tranzacţii ce au la vânzare antreprenori români au început să se parafeze în urmă cu aproape 15 ani, afacerile construite în capitalism au început să devină tot mai atrăgătoare pentru investitorii străini (dar nu numai) în special în ultimii cinci ani, când businessurile ajunseseră la maturitate sau pe poziţii cheie în industriile lor ♦ Banii încasaţi s-au întors, cel puţin parţial, în economie l Oamenii de afaceri au investit în domenii legate de propriile pasiuni, în sectoare legate de studiile lor sau de experienţa anterioară, dar şi în imobiliare.
ÃŽngheÅ£ata Betty Ice, farmaciile Help Net ÅŸi proÂducătorul de lactate Albalact sunt doar câteva dintre numele româneÅŸti create de antreÂprenori locali, dar care în urma unor tranÂzacÂÅ£ii de zeci sau chiar sute de milioane de euro au ajuns în portofoliul unor giganÅ£i străini.
România are o istorie scurtă în capitalism, moÂtiv pentru care nu există cultura businesÂsurilor de faÂmilie transmise din generaÅ£ie în generaÅ£ie. Ba mai mult, mai mulÅ£i antreprenori locali au creat afaÂceri, le-au dezvoltat, le-au vândut ÅŸi au luat-o apoi iarăşi de la zero ghidaÅ£i de ambiÅ£ia de a creÅŸte din nou.
„Am investit o parte din banii încasaÅ£i în doÂmeÂniul imobiliar, dar o parte s-au îndreptat către doÂmeniul alimentar, pe care îl cunosc. Nu am inÂvestit pe bursă, ci direct în afacerile unor antreÂpreÂnori pe care vreau să îi susÅ£in astfel în dezvoltare“, spuÂne Vasile Armenean, antrepreÂnoÂrul care în 2017 a vândut producătorul de îngheÅ£ată Betty Ice din Suceava gigantului anglo-olanÂdez Unilever. El a încasat atunci circa 100 mil. euro.