Companii

Eric Kish, unul dintre oamenii-cheie ai Rompetrol: Avem blocate 10% din flotele de clienti pentru neplata

Eric Kish, unul dintre oamenii-cheie ai Rompetrol: Avem blocate 10% din flotele de clienti pentru neplata
25.03.2009, 14:02 71

 
„De la inceputul anului am pierdut si am blocat clienti pentru neplata. Avem blocate astfel cam 10% din flotele clienti. Nu avem ce sa facem. Cum as putea eu ca si companie sa-i ajut? Sa ma transform in banca? Ori au situatia la zi, ori nu le mai dam carburanti", spune reprezentantul Rompetrol, companie care detine o retea de 450 de benzinarii.
Kish, 44 de ani, se afla la final de mandat pe segmenul de retail, urmand sa preia de la 1 aprilie functia de vicepresedinte pentru companiile de servicii si functiuni suport. El este unul dintre oamenii de baza din Rompetrol, cu o experienta de peste zece ani in interiorul grupului. Intre 2001 si 2005, Kish a fost directorul general al rafinariei Petromidia, perioada in care s-au realizat importante investitii si s-au reorganizat atat de activitatile de rafinare, cat si cele petrochimice prin crearea Rompetrol Petrochemicals.
„De la 1 aprilie ma voi ocupa de reorganizarea si dezvoltarea serviciilor industriale ale Rompetrol, servicii care au acum mare cautare in afara Romaniei, in special in Kazahstan", spune Kish. Una dintre afacerile care se vor dezvolta in Kazahstan, tara noului actionar al Rompetrol, compania de stat KazMunaiGaz, este Rominserv, contractorul general al Rompetrol.
La momentul venirii lui Kish in cadrul Rompetrol, segmentul de distributie era aproape inexistent, produsele rafinariei fiind vandute doar prin 11 statii.
La sfarsit de mandat, Kish lasa retailul cu 450 de statii in Romania si cu o prezenta internationala. Rompetrol este al doilea jucator de pe piata locala, in functie de volumele vandute, care a avut afaceri de 2,5 mld. dolari anul trecut si o cota de piata de 25%.
Potrivit acestuia, o treime din totalul vanzarilor Rompetrol vin din segmentul de retail, o treime din wholesale catre companii de dimensiuni mari, iar restul prin intermediul wholesale-ului de dimensiuni mici.
Kish crede ca piata va scadea anul acesta in volume cu circa 20% si nu vede deocamdata nicio posibilitate de imbunatatire a situatiei.
„Estimarea mea pentru acest an este ca piata se va reduce in volum cu circa 20%. Scaderea vanzarilor noastre se situeaza in primele doua luni sub acest prag. Cea mai mare scadere se vede pe flotele de transport si in constructii. Pur si simplu companiile de transport nu mai au ce sa transporte, iar unii isi dau inapoi masinile companiilor de leasing", mai spune Kish.
Nici segmentul de retail nu sta foarte bine, potrivit reprezentantului Rompetrol scaderea in volumele vandute fiind de circa 16%. Singurul segment de vanzari care nu a scazut este cel deservit prin intermediul statiilor mobile Rompetrol Express, adica zona rurala, care oricum reprezinta foarte putin din volumele lunare comercializate de companie, adica 3-4%.
Tinand cont de aceasta situatie, bugetul de investitii pentru anul acesta in retail va fi semnificativ redus, iar in ceea ce priveste dezvoltarea pe plan international planurile vor intra intr-o perioada de conservare.
„Pentru anul acesta vom avea un buget de investitii semnificativ mai mic comparativ cu anul trecut. Majoritatea se va duce in modernizarea rafinariei, iar restul pentru dezvoltarea retelei in Romania. Vom fi conservatori in ceea ce priveste investitiile pe celelalte piete pe care suntem prezenti", spune Kish.
Anul acesta, Rompetrol va mai deschide in Romania circa 15 benzinarii noi, mai putin fata de anul trecut cand au fost deschise circa 20 de unitati. Investitia intr-o benzinarie ar trebui sa fie la jumatatea nivelului de anul trecut pe fondul ieftinirii materialelor de constructii si a terenurilor, dar deocamdata se pare ca aceste ieftiniri anuntate nu se vad si in realitate. In contextul in care vanzarile scad, o importanta din ce in ce mai mare o capata segmentul comercializarii produselor non-oil.
„Devine extraordinar de important segmentul non-oil. Cel putin 30% din marja bruta vine din aceasta parte, iar anul trecut fata de 2007 cresterea a fost de 30%. Daca vorbim de marja bruta, aceasta nu a scazut foarte mult, dar volumele pe care am ajuns sa le vindem nu ne mai acopera cheltuielile fixe. Daca nu ai volum in aceasta afacere, pierzi", mai spune Kish.
Anul trecut, divizia de retail a Rompetrol a raportat pierderi de peste 6 mil. dolari.
In acest context, marele avantaj al Rompetrol este faptul ca marea parte a restructurarii a fost facuta inainte de criza. Potrivit acestuia, nu vor exista reduceri de personal la nivel operational.
„Reducerile de personal au fost facute in head office unde am taiat 550 de posturi suport, dar am angajat noi oameni in benzinarii. Toata lumea eligibila pentru suspendarea salariului cu 20% s-a inscris in mod voluntar, adica vreo 65% din cei 2.600 de angajati pe care-i avem pe aceasta divizie", spune Kish.
In ceea ce priveste un posibil efect asupra pietei al majorarii accizelor la carburanti, solutie de completare a veniturilor la bugetul de stat avuta in vedere de actualul guvern, Kish spune ca aceasta nu va face altceva decat sa incurajeze piata neagra.
„Decizia de a majora accizele nu reprezinta altceva decat lipsa de imaginatie a acestui guvern. Acesta este cel mai simplu lucru pe care poate sa il faca, fara sa isi atinga insa scopul, acela de a colecta mai multi bani de la buget. Nu vor face decat sa incurajeze piata neagra, si vor lovi exact in baza de impozitare, care va trebui sa suporte costuri de baza in conditiile crizei actuale. Nici nu se pune problema sa acoperim eventuala majorare din profitul nostru pentru ca nu avem asa ceva. Orice este posibil, inclusiv scaderea in continuare a consumului", este de parere Kish. In ceea ce priveste pietele externe pe care Rompetrol este prezent in afara de Romania, adica Franta, Bulgaria, Georgia si Moldova, Kish spune ca grupul nu va renunta la niciuna din aceste piete, dar ca operatiunile vor fi conservate la nivelul actual. Totodata, ritmul de scadere al pietei din Romania, de 20%, este valabil si pentru toate celelalte piete pe care Rompetrol este prezent.
Kish nu se asteapta la miracole anul acesta si spune ca nici macar venirea primaverii, moment care echivaleaza de obicei cu cresterea vanzarilor de carburanti, nu a avut un impact pozitiv. „Nu vedem inca nicio imbunatatire in ceea ce priveste vanzarile datorita incalzirii vremii. O importanta majora o va avea modul in care va merge agricultura. Dar tinand cont de criza de cash existenta acum, de faptul ca statul nu da drumul la plati, care pana la urma sunt garantate tot de stat, cred ca vor fi mari probleme", este de parere Kish, care nu ia in calcul un scenariu optimist pentru anul acesta.
„Doi ani cred ca putem s-o ducem in ritmul acesta de scadere. Ne-am asteptat si ne-am organizat inainte de venirea acestei crize", a conchis Kish.
 
Ce spune Kish despre
  • Majorarea accizelor la carburanti: Nu reprezinta altceva decat lipsa de imaginatie a acestui guvern. Acesta este cel mai simplu lucru pe care pot sa il faca, fara sa isi atinga insa scopul, acela de a colecta mai multi bani de la buget.
  • Reducerile de personal: Au fost facute in head office unde am taiat 550 de posturi suport, dar am angajat noi oameni in benzinarii. Toata lumea eligibila pentru suspendarea salariului cu 20% s-a inscris in mod voluntar, adica vreo 65% din cei 2.600 de angajati pe care-i avem pe aceasta divizie.
  • Bugetul de investitii: vom avea un buget semnificativ mai mic comparativ cu anul trecut. Majoritatea se va duce in modernizarea rafinariei, iar restul pentru dezvoltarea retelei in Romania.
  • Evolutia pietei: Estimarea mea pentru acest an este ca piata se va reduce in volum cu circa 20%. Cea mai mare scadere se vede pe flotele de trasport si in constructii. Pur si simplu companiile de transport nu mai au ce sa transporte, iar unii dau inapoi masinile companiilor de leasing.
 
De zece ani in Rompetrol
  • In 1998 este cooptat de Dinu Patriciu in echipa de conducere a Rompetrol
  • Intre 2001 si 2005 este directorul rafinariei Petromidia
  • In mandatul sau la Petromidia au loc cele mai severe modificari in companie
  • In cariera sa la Rompetrol a restructurat 5 companii pe care le-a dus pe profit.
  • La momentul preluarii, Petromidia avea 11 benzinarii.
  • La finalul mandatului sau, Kish lasa Rompetrol cu 450 de benzinarii si pe locul doi pe piata, dupa Petrom.
  • Din noua functie se va ocupa de reorganizarea serviciilor industriale ale Rompetrol.
  • Cele mai cunoscute afaceri in care Kish este implicat, in afara de Rompetrol, sunt Brandient si Smartree.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO