Energie

Radu Caprau, noul retail manager al OMV: Focusul nostru sunt marile aglomerari urbane si autostrazile

Radu Caprau, noul retail manager al OMV: Focusul nostru sunt marile aglomerari urbane si autostrazile

Radu Caprau, retail manager al OMV Romania: Ne aflam pe un trend pozitiv de crestere al vanzarilor in volume si am reusit sa ne pastram acest ritm chiar si in perioadele in care au crescut preturile la pompa. Comparativ cu alte tari, in Romania avem o structura foarte sanatoasa a vanzarilor, caracterizata printr-o pondere mare a clientilor corporate, clienti care iti asigura pana la urma stabilitatea vanzarilor.

12.09.2008, 21:56 1235

Caprau, 33 ani, l-a inlocuit in functie din luna mai pe Vlad Seitan care a preluat functia de head of international marketing in cadrul grupului petrolier austriac OMV. "Ne concentram pe dezvoltarea serviciilor, in contextul in care benzinariile nu mai sunt doar simple statii de alimentare cu carburanti, ci au devenit centre multifunctionale de servicii", spune Caprau, care pana la 1 septembrie a coordonat si activitatile pe retail ale OMV in Bulgaria. Operatiunile grupului petrolier austriac de pe pietele din Romania, Serbia si Bulgaria au fost preluate in 2006 de catre Petrom, cea mai mare companie locala, care la randul sau se afla in portofoliul OMV.
Caprau spune ca serviciile non-oil (care nu au legatura cu partea de distributie a carburantilor) au ajuns sa asigure aproximativ un sfert din afacerile de jumatate de miliard de euro pe care OMV Romania
le-a inregistrat anul trecut.
"Aproximativ 25% din afacerile noastre sunt generate de segmentul non-oil si sunt sigur ca acest procentaj va creste in anii urmatori", afirma noul retail manager al OMV Romania.
In afara de functia ocupata in Romania, Caprau este si head of Avanti International, un alt brand de benzinarii prin care OMV este prezent in sase tari, introducerea acestuia pe piata locala nefiind deocamdata o prioritate.
"Focusul nostru va fi pe marile orase, aglomerari urbane de peste 300.000 de locuitori si autostrazi. Anul viitor, cele doua benzinarii castigate pe Autostrada Soarelui vor deveni functionale", spune Caprau. OMV mai are o benzinarie si pe autostrada Bucuresti - Pitesti, iar dezvoltarea unor puncte de alimentare pe astfel de rute intens circulate are sens, in contextul in care volumele vandute intr-o unitate aflata pe autostrada sunt cu 30% mai mari decat cele comercializate intr-o benzinarie cu vanzari medii.
"Vanzarile intr-o benzinarie localizata pe autostrada sunt cu 30% mai ridicate decat cele inregistrate intr-o benzinarie cu vanzari medii", spune Caprau.
Bugetul in extinderea retelei pentru acest an este de aproximativ 10 de milioane de euro. De la inceputul anului, OMV a mai deschis trei noi benzinarii si urmeaza in scurt timp inaugurarea unui nou punct de alimentare. Valoarea totala a investitiilor OMV in reteaua locala se ridica la 90 de milioane de euro.
Reprezentantul OMV Romania spune ca nu exista insa un obiectiv concret in ceea ce priveste numarul de benzinarii deschise anual. Potrivit acestuia, amortizarea unei benzinarii se realizeaza in 10 ani, durata extrem de mare fiind explicata de Caprau prin politica firmei de
a-si face planuri mai degraba pe termen lung. Compania are in prezent pe piata locala 75 de benzinarii.
"Nu putem sa avem o dezvoltare accelerata in contextul unei piete extrem de dinamice, caracterizata prin prezenta multor jucatori care detin la randul lor lanturi importante de benzinarii. Ne dorim o crestere calitativa a statiilor de alimentare, pe parte cantitativa neexistand un target", explica reprezentantul OMV Romania.
Compania detine in prezent o cota de piata de aproximativ 10%, ocupand cu acest nivel locul 5 in topul celor mai importanti jucatori de pe piata petroliera locala. Desi sunt doar 3 puncte procentuale care despart OMV Romania de urmatorul clasat, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, reprezentantul OMV spune ca nu este un scop in sine castigarea unei pozitii in clasament. OMV Romania a inregistrat anul trecut afaceri de 500 de milioane de euro, in crestere cu 16% comparativ cu 2006, si un profit net de 16,3 milioane de euro, de 2,4 ori mai mare decat castigul raportat in 2006. "Ne aflam pe un trend pozitiv de crestere al vanzarilor in volume si am reusit sa ne pastram acest ritm chiar si in perioadele in care au crescut preturile la pompa. Comparativ cu alte tari, in Romania avem o structura foarte sanatoasa a vanzarilor, caracterizata printr-o pondere mare a clientilor corporate, clienti care iti asigura pana la urma stabilitatea vanzarilor. Avem aceasta structura in Romania prin faptul ca ne-am dezvoltat foarte bine businessul cu carduri de la bun inceput, in timp ce in Bulgaria, de exemplu, acest lucru nu s-a intamplat", afirma Caprau.
In prima parte a acestui an s-au inregistrat preturi record ale barilului de petrol pe pietele internationale, pana la o valoare de 147 de dolari, ceea ce implicit a dus la scumpirea accentuata a preturilor la pompa. In momentele de varf, combustibilii ajunsesera sa fie cu 20% mai scumpi fata de nivelul afisat la inceputul anului. In ultimele luni, scaderea pretului barilului a adus insa primele reduceri de pret pe acest an.
Unii jucatori au declarat ca reactia consumatorului roman a fost imediata, in perioadele de scumpire cererea pentru produse petroliere scazand cu pana la 10%, in timp ce odata cu primele ieftiniri cererea a crescut cu aproape 7%.
Retail managerul OMV Romania crede ca anul viitor cresterea pietei in volume va fi de aproximativ 4-6%, in conditiile in care estimarile de crestere ale principalilor jucatori avansate pentru vanzarile de anul acesta vizeaza atingerea unui nivel de pana la 10%.
"Cred ca anul viitor se va inregistra un ritm de crestere al vanzarilor de aproximativ 4-6%, mai scazut in comparatie cu alti ani, ritm care va urma sa scada si in anii urmatori. Oricum, pana cand va ajunge si piata locala la gradul de maturitate inregistrat de piata din Austria, de exemplu, unde nu se mai inregistreaza cresteri in ceea ce priveste volumele anuale, vor mai trece ani", a mai precizat Caprau.
Cei mai importanti jucatori de pe piata produselor petroliere sunt Petrom, compania aflata in portofoliul OMV care controleaza peste 30% din piata, avand cea mai extinsa retea de benzinarii locala, Lukoil Romania, care prin cele 300 de benzinarii detinute acopera 25 de procente din piata de profil, Rompetrol, grup care este controlat de compania de stat kazaha KazMunaiGaz, care detine o cota de aproximativ 25%, MOL Romania care controleaza 13% din piata si Agip Romania care are o cota de 2%, potrivit celor mai recente informatii. Desi majoritatea jucatorilor spun ca jocurile pe piata locala sunt deja facute, intrarea unui nou jucator fiind putin probabila, Caprau sustine ca sunt multe scenarii in care pot aparea noi jucatori, in timp ce altii ar putea renunta la prezenta lor.
"Piata locala este una dinamica in care orice este posibil", a conchis reprezentantul OMV Romania.

OMV Romania in cifre
Cifra de afaceri 2007: 500,5 mil. euro
Profit net 2007: 16,3 mil. euro
Cifra de afaceri 2006: 432,9 mil. euro
Profit net 2006: 6,7 mil. euro
Numar de angajati 2007: 87
Numar de benzinarii: 75
Buget de investitii 2008: 10 mil. euro pentru 5 benzinarii

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO