Energie

Francesco Starace, CEO Enel: Creşterile abrupte de preţuri la electricitate arată un dezechilibru între cerere şi ofertă. Aceasta a fost situaţia şi în România la începutul anului

Francesco Starace, CEO Enel: Creşterile abrupte de...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

21.11.2017, 16:37 171

Piaţa de electricitate din România înregistrează dezechilibre între cerere şi ofertă, iar pentru aceasta, trebuie să se acorde atenţie jucătorilor care activează în domeniu, pentru a putea evita situaţii precum cea de la începutul acestui an, când preţul energiei pe bursa Opcom, platforma de tranzacţionare a energiei, a înregistrat creşteri exagerate, este de părere Francesco Starace, CEO şi general manager al grupului italian Enel.

„Vârfurile de preţuri pe pieţele en-gros de electricitate nu înseamnă că piaţa nu funcţionează corect. Mai degrabă este o chestiune de cerere şi ofertă care sunt în dezechilibru şi cred că cel mai probabil aceasta a fost situaţia şi în România. Întrebarea nu este dacă piaţa funcţionează sau nu, ci care este echilibrul între cerere şi ofertă şi cum este administrat. Aceste creşteri abrupte, volatilitatea, arată o problemă de dezechilibru între cerere şi ofertă, o combinaţie de factori pe un termen scurt. Vrem să ştim de ce această situaţie s-a întâmplat, pentru a putea preveni să se repete pe viitor”, a spus Francesco Starace, la evenimentul Capital Markets Day, desfăşurat la Londra.

Declaraţia lui Starace vine în contextul în care românii se pregătesc să înceapă iarna, iar preţurile la electricitate se află pe un trend de creştere. În plus, atât furnizorii, cât şi consumatorii sunt mai precauţi, după ce, în februarie, România a trecut printr-o perioadă în care preţurile pe Opcom (platforma de tranzacţionare a energiei în România) au stat timp de o săptămână la preţul de 100 de euro/MWh, în condiţiile în care media normală era de circa 30 de euro/MWh.

Grupul italian de utilităţi Enel va investi circa 400 de milioane de euro în digitalizarea reţelelor şi a proceselor din activitatea de distribuţie din România de la începutul anului viitor până în 2020, după cum au anunţat oficialii companiei. Digitalizarea presupune, în principal, folosirea tehnologiei în staţiile de transformare şi posturile de transfomare.

Până la sfârşitul acestui an, companiile E-Distribuţie din cadrul Enel (din Muntenia, Dobrogea şi Banat) vor ajunge la un număr de aproximativ 300.000 de smart metere (contoare inteligente) instalate la clienţii din România, iar până în 2020 vor să ajungă la 2,1 milioane de astfel de dispozitive.

Costul mediu al unui smart meter este de circa 60 de euro, potrivit unor date furnizate în trecut de foşti oficiali din ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei), bani în care intră atât costul de achiziţie, cât şi instalarea.

Până în 2020, Enel are alocat pentru activitatea de distribuţie din România un buget de investiţii de 329 de milioane de euro în creşterea activităţii, iar pentru mentenanţă are în plan să investească peste 200 de milioane de euro, după cum reiese din datele prezentate.

Planul de investiţii al grupului Enel pentru 2018-2020 prevede un buget total de 24,6 miliarde de euro, cu 500 de milioane de euro mai mult decât în planul anterior, 2017-2019. Din total, 14,6 miliarde de euro se vor îndrepta către mentenanţă, 6,7 miliarde de euro pentru dezvoltare şi 3,3 miliarde de euro pentru noi conexiuni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO