Războiul pentru client este mai dur ca niciodată, mai ales în condiţiile în care evoluţia preţurilor şi a consumului nu anunţă nimic spectaculos.
Tinmar Ind, companie ale cărei afaceri ar putea atinge pragul de 700 de milioane de euro în 2015 din comerţul cu energie, gaze şi produse petroliere, spune că una dintre principalele direcţii de dezvoltare pentru anul acesta este intrarea pe segmentul clienţilor casnici de energie.
Tinmar Ind, companie controlată de omul de afaceri Augustin Oancea, este pregătită astfel să acceseze un teritoriu controlat cu autoritate în acest moment de marile companii de distribuţie şi furnizare a energiei Electrica, Enel, CEZ şi E.ON.
Potrivit datelor din rapoartele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), în România sunt mai bine de 8,5 milioane de puncte de consum în domeniul casnic, comparativ cu cele aproape 322.000 de puncte de consum din segmentul comercial.
Antreprenor vs. gigant
Deşi piaţa pentru consumatorii casnici este teoretic liberă, adică în orice moment un client poate să-şi schimbe furnizorul de energie pentru o ofertă de preţ mai bună, în realitate până acum nu au fost mişcări notabile, fie din lipsa unor oferte mai bune, dar şi dintr-o relativă lipsă de mobilitate a consumatorilor. Mai mult, nici marii furnziori de energie nu se simt foarte confortabil cu această nouă libertate a consumatorului. Recent, Enel Energie Muntenia, compania care furnizează energie către majoritatea consumatorilor din Bucureşti, a fost amendată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu 13.000 de lei pentru că le impunea consumatorilor care doreau să denunţe unilateral contractul de furnizare a energiei să plătească 400 de lei pentru fiecare lună pentru care operează denunţarea. Aceste clauze erau incluse doar în contractele destinate clienţilor rezidenţiali pe piaţa liberă. Italienii au încasat amenda după ce o asociaţie de proprietari din Voluntari s-a plâns de clauzele din contractul standard de furnizare a energiei electrice: în cazul în care consumatorii doreau să denunţe anticipat contractele, aceştia trebuia să notifice cu 30 de zile înainte şi să plătească celeilalte părţi suma de 400 de lei pentru fiecare lună pentru care operează denunţarea contractului, potrivit ANPC.
„Printre cele mai importante proiecte începute de companie anul trecut se numără şi demararea procedurii de intrare în piaţa consumatorilor casnici de energie electrică în România. În 2016, unul dintre cele mai importante proiecte este implementarea logisticii necesare furnizării energiei electrice la consumatorii casnici din România“, spun reprezentanţii companiei.
Oancea devine astfel al doilea antreprenor local care încearcă să „spargă“ monopolul din acest sector, în contextul în care anul trecut operatorul de telecom RCS&RDS, controlat de omul de afaceri Zoltan Teszari, a declarat că vrea să realizeze o reţea paralelă de distribuţie a electricităţii în municipiul Oradea şi în vecinătatea Timişoarei, proiect care, susţin reprezentanţii companiei, ar duce la facturi cu 10% mai mici pentru consumatorii din regiune.
Dincolo de intrarea pe piaţa consumatorilor casnici de energie, reprezentanţii Tinmar spun că un alt obiectiv al companiei este extinderea pe pieţele externe. Astfel, compania a obţinut anul trecut licenţa de furnizare de energie electrică în Serbia, Turcia şi Bulgaria.
„Pentru 2016 ne dorim dezvoltarea portofoliului de clienţi finali în România, Ungaria, Serbia, Turcia şi Bulgaria, dar şi licenţierea în vederea furnizării energiei electrice în noi teritorii europene: Polonia, Slovenia, Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda şi Italia.“ În acest moment, Tinmar este prezent pe pieţele din România, Ungaria, Austria, Germania, Bulgaria, Serbia, Cehia, Grecia , Slovacia, Croaţia, Turcia.
„La finele anului 2015, portofoliu Tinmar număra peste 1.250 de clienţi“, au mai spus reprezentanţii companiei. Deşi nu au dat nume, potrivit celor mai recente informaţii disponibile, Tinmar avea pe lista de clienţi companii precum combinatul siderurgic COS Târgovişte, Automobile Dacia, TMK-Reşiţa, Lukoil, Doosan IMGB, Lidl, Arctic, Petrosantander, Metro Cash & Carry sau Nepi Invest.
Compania Tinmar a trecut recent printr-un amplu proces de reorganizare cerut mai ales de dimensiunea considerabilă la care a ajuns firma. În urma acestui proces de divizare au rezultat trei companii distincte, toate controlate de Oancea. Astfel, Tinmar Ind va avea ca principal obiect de activitate comercializarea combustibililor, Tinmar Energy va fi furnizor de energie, iar Tinmar Gas va activa pe piaţa furnizării de gaze naturale. În acest moment, cea mai mare parte a încasărilor Tinmar vine din comerţul cu energie. Atât Tinmar Energy, cât şi Tinmar Gas sunt companii deja active.