Companii

Electro-IT-ul, o industrie unde cererea e alimentată de pandemie. Banii rămaşi necheltuiţi pe vacanţe sau pe haine noi merg acum pe televizoare şi espressoare. „Suntem prea săraci să cumpărăm ieftin, aşa că oamenii se uită la gama medie sau cea high, cu produse de 2.000 lei sau peste, în condiţiile în care coşul mediu e de 800 lei.“

Electro-IT-ul, o industrie unde cererea e alimentată de...

Autor: Cristina Roşca

11.11.2020, 00:08 613

Industria de electro-IT, evaluată la 3,5 mld. euro anul trecut, pa­re a fi imună la pandemie în con­textul în care oamenii nu mai cheltuie bani pe vacanţe, ieşiri în oraş sau haine, ci pe espres­soare, aspiratoare ori televizoare. Mai mult, paradoxal, se caută produsele scumpe, care să le facă românilor tim­pul prelungit petrecut în case cât mai plăcut şi să poată compensa, măcar şi parţial, lipsa normalităţii cunoscute în perioada prepandemie.

Iniţial, pentru 2020, din cauza pandemiei, jucătorii din piaţă estimau un declin al vânzărilor ce pornea de la 12-15% şi urca spre 30-50%, însă acum datele arată creşteri, existând un apetit foarte mare pentru electronice şi electrocasnice.

„În industria noastră toată lumea e op­timistă. Vacanţe nu se mai fac, deci ba­nii merg în altceva. Sunt bani rămaşi şi din fashion, chiar dacă e pe plus on­line-ul, per total nu cred că e pe plus in­dus­tria. Astfel, banii merg către casă, ceea ce înseamnă că suntem avantajaţi noi, retailerii de electro-IT, şi cei de mo­bilă“, spune Dragoş Sîrbu, CEO-ul re­tailerului de electro-IT Flanco, al doi­lea cel mai mare jucător din această piaţă.

Ragip Balcioglu, CCO-ul Arcelik Group, proprietarul Arctic, spune la rândul său că în 2020, în plină pan­de­mie, România urmăreşte trendul ge­ne­ral. Mai exact, anul în ansamblul său a mers foarte bine în toată Europa pen­tru Arcelik şi brandurile sale.

Martie a adus o scădere 10%, iar în apri­lie a fost dezastru pentru toată pro­duc­ţia, în timp ce retailul s-a oprit. Astfel, declinul a variat între 30 şi 50% în funcţie de ţară. De la jumătatea lui mai însă, a avut loc o răsturnare fantas­tică de situaţie pentru electrocasnice.

Din iunie creşterile au fost 15-20% în Europa, în cazul României ritmul fiind de plus 10-15%. „Acum încercăm să facem faţă cererii, mai ales în eco­no­mi­ile dezvoltate, dar şi în ţările emer­gente“, adaugă executivul turc.

Suprinzător mai este însă un lucru. La precedenta criză, cea din 2009-2010, vân­zările nu doar că s-au prăbuşit la ju­mă­tate în doar doi ani, dar oamenii cum­părau ce era mai ieftin, căutau măr­cile private. Acum e fix pe dos.

„Suntem prea săraci să cumpăram ieftin, aşa că oamenii se uită la gama me­die sau cea high, cu produse de 2.000 de lei sau peste. Iar asta în contextul în care co­şul mediu e de 800 de lei. Brandul con­tează, contează şi preţul - mai exact să fie bun (prin comparaţie cu altele - n.red.) şi în ofertă“, adaugă CEO-ul Flanco.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO