Industria de electro-IT, evaluată la 3,5 mld. euro anul trecut, pare a fi imună la pandemie în contextul în care oamenii nu mai cheltuie bani pe vacanţe, ieşiri în oraş sau haine, ci pe espressoare, aspiratoare ori televizoare. Mai mult, paradoxal, se caută produsele scumpe, care să le facă românilor timpul prelungit petrecut în case cât mai plăcut şi să poată compensa, măcar şi parţial, lipsa normalităţii cunoscute în perioada prepandemie.
Iniţial, pentru 2020, din cauza pandemiei, jucătorii din piaţă estimau un declin al vânzărilor ce pornea de la 12-15% şi urca spre 30-50%, însă acum datele arată creşteri, existând un apetit foarte mare pentru electronice şi electrocasnice.
„În industria noastră toată lumea e optimistă. Vacanţe nu se mai fac, deci banii merg în altceva. Sunt bani rămaşi şi din fashion, chiar dacă e pe plus online-ul, per total nu cred că e pe plus industria. Astfel, banii merg către casă, ceea ce înseamnă că suntem avantajaţi noi, retailerii de electro-IT, şi cei de mobilă“, spune Dragoş Sîrbu, CEO-ul retailerului de electro-IT Flanco, al doilea cel mai mare jucător din această piaţă.
Ragip Balcioglu, CCO-ul Arcelik Group, proprietarul Arctic, spune la rândul său că în 2020, în plină pandemie, România urmăreşte trendul general. Mai exact, anul în ansamblul său a mers foarte bine în toată Europa pentru Arcelik şi brandurile sale.
Martie a adus o scădere 10%, iar în aprilie a fost dezastru pentru toată producţia, în timp ce retailul s-a oprit. Astfel, declinul a variat între 30 şi 50% în funcţie de ţară. De la jumătatea lui mai însă, a avut loc o răsturnare fantastică de situaţie pentru electrocasnice.
Din iunie creşterile au fost 15-20% în Europa, în cazul României ritmul fiind de plus 10-15%. „Acum încercăm să facem faţă cererii, mai ales în economiile dezvoltate, dar şi în ţările emergente“, adaugă executivul turc.
Suprinzător mai este însă un lucru. La precedenta criză, cea din 2009-2010, vânzările nu doar că s-au prăbuşit la jumătate în doar doi ani, dar oamenii cumpărau ce era mai ieftin, căutau mărcile private. Acum e fix pe dos.
„Suntem prea săraci să cumpăram ieftin, aşa că oamenii se uită la gama medie sau cea high, cu produse de 2.000 de lei sau peste. Iar asta în contextul în care coşul mediu e de 800 de lei. Brandul contează, contează şi preţul - mai exact să fie bun (prin comparaţie cu altele - n.red.) şi în ofertă“, adaugă CEO-ul Flanco.