Companii

Electrica, un "campion" cu picioare de lut: De ce a rămas cea mai mare companie de utilităţi românească blocată între graniţe şi nediversificată la şase ani de la listare?

Corina Popescu, CEO Electrica: Electrica Furnizare acţionează în prezent conform obiectivului strategic, trasat la nivel de grup, de a deveni un jucător regional, prin extinderea în pieţe considerate atractive. În prezent, implementarea strategiei se află într-un punct în care comunicarea nominală a particularităţilor în abordarea fiecărei pieţe nu este posibilă, însă vă asigurăm că, de îndată ce toate aceste informaţii vor putea deveni publice, vă vom putea comunica toate detaliile necesare completării tabloului dezvoltării regionale a grupului Electrica.

Corina Popescu, CEO Electrica: Electrica Furnizare acţionează în prezent conform obiectivului strategic, trasat la nivel de grup, de a deveni un jucător regional, prin extinderea în pieţe considerate atractive. În prezent, implementarea strategiei se află într-un punct în care comunicarea nominală a particularităţilor în abordarea fiecărei pieţe nu este posibilă, însă vă asigurăm că, de îndată ce toate aceste informaţii vor putea deveni publice, vă vom putea comunica toate detaliile necesare completării tabloului dezvoltării regionale a grupului Electrica.

Autor: Roxana Petrescu

24.12.2020, 10:30 5867

♦ Cu stâlpi de lemn ca infrastructură, Electrica promite pe termen lung sute de MW în producţia de energie şi ieşirea pe plan extern ♦ Însă în şase ani de la listarea la Bursă, care a adus peste 400 de milioane de euro în vistieria companiei, mai importante au fost luptele pentru indemnizaţii decât transfomarea firmei într-un campion adevărat.

Electrica, cel mai mare jucător local din domeniul distribuţiei şi furnizării de energie, încheie anul cu un portofoliu de activităţi aproape nedi­ver­sificat, fiind singura companie locală de profil, dar şi la nivel UE, care nu a reuşit să finalizeze un proiect propriu în domeniul producţiei de energie. Singura investiţie în acest domeniu a fost achiziţia unui proiect solar de câţiva MW în vara acestui an.

„Grupul analizează opţiunile de investiţii în centrale de gaz cu pornire rapidă pentru a putea echilibra producţia de energie din surse regenerabile pe care intenţionăm să o dezvoltăm în viitorul apropiat şi pe termen mediu. Acest obiectiv reprezintă scopul proiectelor de dezvoltare/achiziţie de capacităţi de producţie a energiei din surse regenerabile care se află în derulare în acest moment. Primii MW au fost securizaţi în decursul acestui an, ca prim pas în atingerea ţintei de până la 4-500 MW capacitate instalată din surse fotovoltaice şi eoliene. Considerăm atât achiziţia de capacităţi existente, cât şi dezvoltarea de proiecte greenfield“, spune însă Corina Popescu, cea care se află la cârma companiei de mai bine de doi ani de zile.

Ce au făcut rivalii Electrica

În timp ce Electrica face primii paşi în producţia de energie, rivalii săi au sute de MW deja instalaţi. Italienii de la Enel, de exemplu, au 534 MW montaţi în proiecte eoliene şi solare pe plan local, cehii de la CEZ pleacă din România lăsând în urma lor o investiţie de un miliard de euro în cel mai mare proiect eolian local şi european, pe uscat, iar nemţii de la E.ON montează centrale pentru clienţii lor.

De ce se află însă Electrica în această situaţie unică, la nivel naţional şi european, aceea de a fi o companie de utilităţi de mari dimensiuni care încă nu este diversificată în zona producţiei de energie?

„Acesta reprezintă unul din dezideratele Electrica, la care se lucrează în prezent, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin strategia aprobată pentru orizontul de timp 2019-2023, prin care Electrica doreşte să se exindă în domenii conexe şi să obţină sinergii cu domeniile în care activează. Totodată, reprezintă o oportunitate pentru Electrica de a obţine acest deziderat în armonie cu obiectivele tranziţiei energetice către energie curată şi cu impact redus asupra mediului înconjurător“, mai spune Corina Popescu.

Stâlpii de lemn şi tranziţia energetică

Dar producţia de energie nu este singurul domeniu la care Electrica pare mai degrabă să bată pasul pe loc. Digitalizarea reţelei reprezintă un alt obiectiv viitor.

„Operatorii de distribuţie din cadrul grupului Electrica au început implementarea contorizării inteligente din anul 2015, cu diferite proiecte-pilot. În prezent, există peste 90.000 de contoare inteligente deja instalate şi estimăm că vor fi instalate aproximativ 100.000 până la sfârşitul anului.“

Electrica are la capătul firelor pe care le administrează circa 3,8 milioane de consumatori. Cu 90.000 de contoare inteligente montate, compania nu a acoperit decât 2% din portofoliul de clienţi.

Italienii de la Enel, care au 3 milioane de clienţi pe zona de furnizare a energiei, au anunţat că deja au montat 0,8 milioane de astfel de contoare, adica unul din patru clienţi ai Enel este monitorizat inteligent.

Corina Popescu spune că şi partea de smart meters este un plan pentru viitor, astfel că în 3 ani la nivelul reţelei Electrica ar putea funcţiona 500.000 de astfel de contoare.

Modernizarea reţelei, dincolo de zona de contorizare inteligentă, este un alt plan de viitor.

„În reţelele de distribuţie aeriene, de joasă şi de medie tensiune, din cadrul celor trei companii de distribuţie din cadrul grupului Electrica, există reţele pe stâlpi de lemn în proporţie de circa 5% din totalul reţelor aeriene. Stâlpii de lemn sunt montaţi preponderent în zone de mare altitudine, unde accesul utilajelor de transport la momentul instalării este dificil sau chiar imposibil. În cadrul  lucrărilor de modernizare a reţelelor electrice aeriene se adoptă soluţiile cu stâlpi de beton în zonele accesibile, unde  transportul acestora este posibil, datorită duratei de viaţă mai mari (40 ani) faţă de cea a reţelelor pe stâlpi de lemn (18 ani)“, mai spune CEO-ul Electrica.

 

Analize şi proiecte

Mobilitatea electrică, zonă în care atât Enel, cât şi E.ON au proiecte concrete, este un alt subiect de analiză la nivelul Electrica.

„Dezvoltarea şi punerea în funcţiune a infrastructurii dedicate electromobilităţii în România este un obiectiv strategic al industriei, pe care îl împărtăşim. În acest sens, am dezvoltat deja o serie de proiecte pentru utilizare proprie cât şi proiecte implementate împreună cu partenerii noştri din segmentul business. Vom continua dezvoltarea unei reţele de staţii de încărcare publice si private - pentru partenerii noştri business.“

Iar în timp ce polonezii de la PGNiG au început să facă proiecte experimentale pe zona de hidrogen, Electrica spune că este necesară maturizarea tehnologiei de energie verde pentru a face paşi concreţi în acest domeniu.

„Convingerea noastră este că hidrogenul poate constitui un sprijin real în decarbonizarea economiei, mai ales în toate sectoarele dificil de decarbonizat. La momentul actual este necesar ca tehnologiile pe bază de hidrogen din surse regenerabile să ajungă la maturitate înainte să fie implementate la scară largă.“

Stagnare pe furnizare

Pe partea de furnizare de energie, activitatea de bază a Electrica, firma are aceeaşi cotă de piaţă ca în momentul listării, după cum arată rapoartele publicate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Conducerea companiei explică însă că s-a concentrat pe zona de calitate, nu pe cantitate.

„Electrica Furnizare a inovat constant, iar în 2020, în particular, a creat o serie de produse şi servicii noi, aliniindu-se aşteptărilor unui client din ce în ce mai sofisticat prin prisma dezvoltării serviciilor per total industrii la care este expus zilnic - experienţă în urma căreia consumatorul îşi conturează de fapt percepţiile legate de un standard de calitate în relaţie cu un furnizor de servicii, în cazul nostru, furnizare de energie electrică şi gaze naturale.“

În timp ce pe piaţa locală compania a avut o activitate constantă, la nivel regional Electrica nu a reuşit să-şi pună în vreun fel amprenta. Asta în contextul în care, potrivit site-ului E-nergia.ro, compania energetică de stat a Ungariei, MVM, a lansat primele oferte de vânzare a energiei către clienţii din România.

„Electrica Furnizare acţionează în prezent conform obiectivului strategic, trasat la nivel de grup, de a deveni un jucător regional, prin extinderea în pieţe considerate atractive. În prezent, implementarea strategiei se află într-un punct în care comunicarea nominală a particularităţilor în abordarea fiecărei pieţe nu este posibilă, însă vă asigurăm că, de îndată ce toate aceste informaţii vor putea deveni publice, vă vom putea comunica toate detaliile necesare completării tabloului dezvoltării regionale a grupului Electrica.“

Transformarea Electrica într-un jucător regional ar fi de interes strategic pentru România, mai ales pe zona de gaze, acolo unde gazoductul BRUA este gata iar explorarea din Marea Neagră, la mare adâncime, are şanse reale să înceapă anul viitor.

„Transformarea Electrica într-un jucător regional poate determina o creştere a volumelor de gaz care sunt transportate între ţările din regiune, în condiţiile în care reducerea dependenţei faţă de gazele de import, respectiv creşterea utilizării gazului drept combustibil de tranziţie către o economie cu zero emisii de carbon vor reprezenta tendinţe care să se materializeze în viitorul apropiat.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO