Companii

Efectele posibile ale impunerii globale a unei taxe minime pe profit de 15%: Dacă top 500 multinaţionale ar declara măcar 10% marjă de profit, statul ar încasa triplu la buget, adică 2 mld. euro pe an

Efectele posibile ale impunerii globale a unei taxe...

Autor: Adelina Mihai, Dana Ciriperu

06.12.2021, 00:08 1792

♦ Dacă multinaţionalele nu-şi vor mai duce profiturile la taxare în Cipru, Olanda sau Luxemburg, păstrarea în România a profitului impozabil ar putea tripla încasările statului din această taxă, pentru că optimizarea fiscală nu va mai avea sens ♦ Analiza ZF arată o marjă a profitului la top 500 multinaţionale de 3%, iar statul încasează de la acestea 700 mil. euro impozit pe profit ♦ La 10% marjă declarată local, statul ar încasa 2 mld. euro.

Acordul istoric încheiat între 136 de state ale lumii (in­clu­siv România), care pre­vede un impozit minim de 15% pe profiturile multi­naţio­na­lelor şi o taxare a acestora în statele în care ge­ne­rează profit, aduce în prim-plan un su­biect sensibil, despre care liderii din business, dar şi cei politici, au evitat să vorbească de-a lungul timpului: cum ar fi dacă în România multinaţionalele ar plăti impozit pe profi­tu­rile reale generate aici, fără să trimită banii în Cipru, Olanda sau Luxemburg, pentru opti­mizare fiscală?

Un calcul al ZF care a analizat datele fi­nan­ciare ale celor mai mari 500 de multi­na­ţionale scoate la iveală o anomalie: marja de profit a celor mai puternice sucursale ale multinaţio­nalelor în România este de 3%, pe când în tot sis­temul de companii din Ro­mâ­nia pro­fitabilitatea este de 6%, iar com­paniile antre­prenoriale raportează marje de profit chiar şi de 15% (exemplul retailerului de bricolaj Dedeman, deţinut de fraţii Pavăl).

Dacă marja de profit a companiilor stră­i­ne care fac business în România ar creş­te de la 3% la 10%, această dinamică ar aduce, din start, o creştere semnificativă a în­ca­sărilor la bugetul de stat, de la 700 de mi­lioane de euro în prezent la peste 2 mi­liarde de euro pe an doar din impozitarea pro­fi­turilor primelor 500 de companii multinaţionale.

„Profitul se împarte în două com­po­nente: profitul de rutină („routine profit“) – care provine din activităţile uzuale ale com­paniei – şi profitul „non-routine“, profitul ge­nerat în principal de drepturile de proprietate intelectuală – brand, patente, know-how, inovaţie, negocierea şi vânzarea pe piaţa mondială. De regulă, acest non-routine profit nu se produce şi nu ajunge să fie taxat în România deoarece companiile care realizează aceste funcţii şi deţin astfel de active sunt localizate în alte jurisdicţii“, a explicat Adrian Luca, partener în cadrul companiei de consultanţă fiscală Transfer Pricing Services.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO