Companii

Ediţie specială - Supliment ZF - Logistică şi Vehicule comerciale. Cum evoluează piaţa de transport şi logistică în 2021? România trebuie să accelereze lucrările de infrastructură pentru a conecta regiunile istorice, altfel investitorii vor merge către Serbia

Ediţie specială - Supliment ZF - Logistică şi...

Autor: Bogdan Alecu

30.09.2021, 18:40 220

♦ Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) trebuie pus rapid în aplicare iar guvernul trebuie să demareze în cel mai scurt timp lucrările de infrastructură mai ales în zona Moldovei pentru a permite accesul mai facil al investitorilor.

Marile proiecte de infra­struc­tură trebuie acce­le­rate urgent, în condiţiile în care România a inau­gurat în ultimii ani numai cioturi de autostradă, iar mai mulţi kilometri de cale ferată se degradează anual decât sunt reparaţi.

Mai mult, deja ţări din regiune precum Serbia intră pe radarul investitorilor atraşi atât de forţa de muncă disponibilă determinată de şomajul de aproape 8% la nivelul anului 2020.

„Jucătorii din automotive au resimţit lipsa de forţă de muncă în zona de vest a ţării şi a apărut interesul pentru Moldova, zone unde sunt „filoane“ de forţă de muncă neexploatate. Dacă nu ne mişcăm repede cu infrastructura, astfel de proiecte nu stau pe loc. Sunt clienţi care se uită acum spre Serbia, care are însă problema faptului că nu este în UE, dar este competitivă din punct de vedere al forţei de muncă şi dacă proiectele noastre de infrastructură vor întârzia, şi o parte dintre aceste oportunităţi le vom pierde“, a explicat Viorel Leca, director general, Gebrüder Weiss Romania în cadrul teleconferinţei Supliment ZF - Logistică şi Vehicule comerciale Cum evoluează piaţa de transport şi logistică în 2021? Realizată de ZF în parteneriat cu Element Industrial, DB Schenker, E-P Rail, Garanti BBVA Leasing, Ford Trucks prin Cefin Trucks, Gebruder Weiss, MOL, Trans.EU şi VGP.

El a explicat că investitorii deja analizează zona Moldovei, însă aceasta este „ruptă“ de Transilvania prin lipsa infrastructurii, iar cu zona de sud legătura este realizată printr-un drum cu o bandă pe sens plus acostament lat, dar extrem de periculos şi pe care au loc extrem de multe accidente grave.

„Moldova, când vine vorba de depozite şi industrial, atunci când se fac simulări de business problema o reprezintă lipsa infrastructurii de transport. Sunt jucători din automotive care se uită spre Moldova, atât regiunea de la noi cât şi Rep. Moldova. Am avut discuţii şi evaluări din punct de vedere logistic iar dincolo de distanţă, lipsa infrastructurii reprezintă un impediment“, a subliniat Viorel Leca.

Dincolo de infrastructura rutieră care a evoluat încet, în condiţiile în care în ultimii 20 de ani s-au schimbat cel puţin tot atâţia miniştri ai transporturilor, situaţia pe calea ferată este şi mai disperată, în condiţiile în care creşte cererea de transport, însă viteza medie a trenurilor de marfă este de circa 20 km/h din cauza limitărilor de viteză.

„Transportul feroviar şi intermodal va reprezenta cheia succesului în perioada următoare, însă pentru acest aspect ai nevoie de infrastructură bine pusă la punct.“

 

„Sunt zone precum Bucureşti-Constanţa care au cunoscut o puternică dezvoltare, dar acum sperăm că impactul PNRR va fi unul ridicat şi vom vedea noi investiţii“, a spus Lucian Ionescu, Business Developer, E-P RAIL.

Compania a cumpărat din 2017 şi până în prezent 14 noi locomotive.

„Avem locomotive noi de la Softronic şi Siemens. Deja din 2017 ne-am pregătit pentru planul de investiţii. Avem 14 locomotive noi. În 2022 vrem să achiziţionăm din nou noi locomotive, să creştem cu 25% capacitatea de transport containere pentru a duce transportul intermodal la un alt nivel“, a spus Lucian Ionescu.

În cazul transporturilor digitalizarea a fost cuvântul de ordine, mai ales în condiţiile în care a crescut cererea pentru comerţ electonic.

„Pandemia a accelerat procesul de digitalizare şi aici sunt două direcţii - am identificat mai rapid soluţii hardware şi software care să permită mai rapid unui număr cât mai mare de angajaţi să lucreze de acasă, având acces la toate aplicaţiile, nu doar la e-mail şi dezvoltarea trebuie făcută şi în condiţii de siguranţă cibernetică. A doua direcţie este dezvoltarea unor aplicaţii precum myGW care să permită o trasabilitate mai bună a mărfurilor dar şi acces la documente pentru clienţi“, a explicat Viorel Leca.

Comerţul online şi livrarea la domiciliu se aflau pe un trend ascendent încă de dinainte de 2020. Restricţiile de circulaţie, închiderea spaţiilor comerciale au crescut interesul pentru achiziţii online şi livrări la domiciliu. Dincolo de acest aspect mai avem aglomeraţia urbană, blocajele în trafic, lipsa de timp, creşterea versatilităţii magazinelor online şi creşterea ofertei de produse comercializate, posibilitatea de a returna produsul într-o perioadă mare de timp, toate acestea vor încuraja comerţul online şi livrarea la domiciliu.

„Este mai facil şi mai rapid, motiv pentru care numărul comenzilor creşte şi se comandă produse care iniţial nu se comandau precum produse alimentare. Noi ne diferenţiem de zona de curierat de până în 25 kg, suntem pe zona cargo. Noi ne adresăm clienţilor care comandă produse grele de mobilier, parchet, gresie şi faianţă sau electrocasnice. Volumele care vin acum comandate online şi livrate, pentru care clienţii înainte se descurcau singuri, au contribuit la creşterea gradului de ocupare a reţelei de distribuţie. Sunt şi aspecte de care trebuie să ţinem cont - livrarea către clientul final, care nu sunt neapărat pregătite să primească mărfuri, presupune interacţiunea cu o persoană care nu înţelege toate aspectele“, a spus directorul Gebruder Weiss România.

Compania are în prezent circa 60.000-70.000 mp spaţii de depozitare şi vizează o extindere.

„Acum gestionăm peste 60-70 mii mp depozite la nivel naţional şi este rezonabilă o creştere de 10%. Anul acesta avem în plan să extindem depozitul propriu din Sibiu şi cel mai probabil şi în Bucureşti vom extinde suprafaţa de depozitare“, a spus Viorel Leca.

În cazul vânzărilor de camioane cererea pentru acestea a crescut în 2021 pe măsură ce companiile de transport au dorit să reînnoiască sau să extindă flota.

„Faţă de 2019 vedem o creştere substanţială pentru finanţarea echipamentelor şi maşinilor de transport de peste 20%, trend pe care îl vom menţine până la finalul anului. În 2020 multe achiziţii din partea transportatorilor au fost amânate pe fondul incertitudinilor“, a spus Emanuel Irimia, Sales Director, Garanti BBVA Leasing

 

Emanuel Irimia,

sales director, Garanti BBVA Leasing

Anul 2021 a cunoscut o creştere substanţială faţă de 2019 pe piaţa de camioane. Faţă de 2019 vedem o creştere substanţială pentru finanţarea echipamentelor şi maşinilor de transport de peste 20%, trend pe care îl vom menţine până la finalul anului.

► În 2020 multe achiziţii din partea transportatorilor au fost amânate pe fondul incertitudinilor.

► Clienţii s-au îndreptat către leasing financiar, au fost solicitări şi pentru operaţional, însă cei mai mulţi către leasing financiar.

► Au crescut preţurile inclusiv pe piaţa de second-hand deoarece nu sunt suficiente livrări în piaţă.  Va continua trendul şi în 2022 din cauza crizei semiconductorilor.

► Există o presiune pentru scăderea dobânzilor. Faţă de anii anteriori dobânzile sunt în scădere.

 

Gabriel Sîrbu,

CEO, South, East & Iberia, Trans.eu - Road Transport Platform

► Există o reticenţă faţă de digitalizare. S-a ajuns aici pentru că sunt furnizori care promit mult dar livrează puţin şi există o dezinformare la acest capitol.

► În pandemie şi criză este importantă strategia, cum te pregăteşti pentru situaţiile imprevizibile.

► Tehnnologia ajută piaţa să meargă în zona predictibilă prin informaţiile puse la dispoziţie şi serviciile complementare din business.

► În S2/2021 nu a mai continuat cu acelaşi ritm alert digitalizarea companiilor de transport.

► Prin digitalizare transportatorii români au un acces mai facil către piaţa din centrul şi vestul Europei, au acces la colaborări internaţionale.

 

Viorel Leca,

director general, Gebrüder Weiss Romania

► Pandemia a accelerat procesul de digitalizare şi aici sunt două direcţii - am identificat mai rapid soluţii hardware şi software care să permită mai rapid unui număr cât mai mare de angajaţi să lucreze de acasă, având acces la toate aplicaţiile, nu doar la e-mail şi dezvoltarea trebuie făcută şi în condiţii de siguranţă cibernetică.

► Comerţul online şi livrarea la domiciliu se aflau pe un trend ascendent încă de dinainte de 2020. Restricţiile de circulaţie, închiderea spaţiilor comerciale au crescut interesul pentru achiziţii online şi livrări la domiciliu.

► Noi ne diferenţiem de zona de curierat de până în 25 kg, suntem pe zona cargo. Noi ne adresăm clienţilor care comandă produse grele de mobilier, parchet, gresie şi faianţă sau electrocasnice.

► Volumele care vin acum comandate online şi livrate, pentru care clienţii înainte se descurcau singuri, au contribuit la creşterea gradului de ocupare a reţelei de distribuţie.

► Anul trecut am majorat suprafaţa de depozitare deoarece anul 2020 a fost unul aparte, cu blocaje în prima pare şi cerere foarte mare de materiale în a doua. Suntem în discuţii pentru proiecte noi şi nu excludem o creştere a stocului de depozit. Acum gestionăm peste 60-70 mii mp depozite la nivel naţional şi este rezonabilă o creştere de 10%.

 

Lucian Ionescu,

business developer, E-P RAIL

► Transportul feroviar şi intermodal va reprezenta cheia succesului în perioada următoare, însă pentru acest aspect ai nevoie de infrastructură bine pusă la punct.

► Sunt zone precum Bucureşti-Constanţa care au cunoscut o puternică dezvoltare, dar acum sperăm că impactul PNRR va fi unul ridicat şi vom vedea noi investiţii.

► Avem locomotive noi de la Softronic şi Siemens. Deja din 2017 ne-am pregătit pentru planul de investiţii. Avem 14 locomotive noi.

► În 2022 vrem să achiziţionăm din nou noi locomotive, să creştem cu 25% capacitatea de transport containere pentru a duce transportul intermodal la un alt nivel.

► Creşterea costului curentului electric va impacta şi costurile de transport. De asemenea va exista şi o scumpire a produselor transportate.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO