Companii

Doua scenarii de business pentru scolile de MBA in acest an: minus 20% sau minus 35%

20.05.2009, 00:00 31

Scolile de afaceri de pe piata locala sunt in plin proces de recrutare a studentilor pentru programele de MBA si Executive MBA, si, desi nicio scoala nu a finalizat inscrierile, cele mai multe remarca intrarea pe un trend descrescator a cererii pentru programe de business.

"Suntem la jumatatea primei sesiuni de inscrieri in programul de EMBA si constatam ca in ce priveste decizia de inscriere, care are in spate si sprijinul financiar al companiei, a crescut durata necesara pentru aprobarea participarii in program", spune Bianca Ioan, director de marketing al Asebuss, una din cele mai vechi scoli de afaceri de pe piata locala, unde 940 de absolventi au absolvit un program de EMBA.
Daca in mod traditional, in aceasta perioada a anului, majoritatea companiilor aveau trasate planurile de training, care includeau si sustinerea a cativa manageri in cadrul programelor de MBA sau Executive MBA, in prezent, bugetele sunt fie inghetate pe un termen nedefinit, fie reduse.
"Cel mai probabil inscrierile vor scadea comparativ cu anii trecuti, dar, daca va fi o scadere de 20% sau chiar de 35%, vom vedea pe parcursul urmatoarelor 4-5 luni, la finalul celei de-a doua sesiuni de admitere. Luam in calcul ambele scenarii", explica directorul de marketing al Asebuss, unde au loc doua sesiuni de inscrieri, mai-iunie si august-septembrie, pe cele 70 de locuri disponibile anual.
 
In expectativa
Nici managerii care investesc pe cont propriu intr-un program de master in afaceri nu mai sunt la fel de dispusi ca in anii trecuti sa cheltuiasca intre 4.500 si 35.000 de euro in programele de MBA sau EMBA locale.
"O parte a potentialilor studenti de MBA sunt inca in expectativa si urmaresc evolutia economiei. Probabil ca se va inregistra o scadere a numarului de studenti de MBA, datorata costurilor destul ce consistente ale unui astfel de program, coroborat cu incertitudini privind mentinerea locului de munca sau a nivelului salarial", precizeaza Gabriela Hartescu, director adjunct al IntercollegeIBS Romania, institutie partenera a CityU of Seattle, care ofera un program de MBA care costa 9.000 de euro.
IntercollegeIBS mizeaza anul acesta pe 20 de inscrisi, spre deosebire de anul trecut, cand 25 de manageri s-au inscris pe locurile disponibile.
 
Reactia scolilor de afaceri
Scolile de MBA au dezvoltat strategii alternative pentru a contracara efectele incetinirii economice asupra businessului lor. Spre exemplu, City University of Seattle a modificat structura academica a programului MBA, in scopul adaptarii acesteia la evolutiile inregistrate in ultimii ani in afaceri.
"Speram ca aplicabilitatea curriculei MBA sa atenueze impactul economic asupra inscrierilor", spune Hartescu.
Asebuss a crescut numarul oamenilor cu experienta de business invitati la curs si este in discutii pentru introducerea unei noi simulari de business, pe langa cele doua deja existente - in contabilitate si marketing.
"Strategia noastra nu este cu mult diferita de cea din alte sectoare de activitate: vrem sa captam o cota cat mai mare dintr-o piata stagnanta sau aflata in declin. Nu batem in retragere, ci mai degraba acceleram investitiile", spune Oliver Olson, director al programului de EMBA pe care il ofera CEU Business School pe piata locala din 2006. Exista insa si voci mai optimiste. Adriana Dutescu, director al programului de MBA Romano-Canadian, spune ca interesul pentru program este in crestere.
"Fara sa facem eforturi suplimentare de marketing, numarul celor interesati de program a crescut. Avem 40 de locuri in acest an, perioada de inscriere se incheie in septembrie, speram sa se ocupe toate locurile. In prezent, avem discutii avansate cu 12 persoane pentru inscrieri, cea mai mare parte preferand sa plateasca singuri pentru MBA", spune ea.
 
Depind de "sanatatea" economiei
Reprezentantii scolilor de afaceri sunt de parere ca investitia in educatie trebuie vazuta ca generator de solutii, in special in contextul economic actual.
"Pe vreme de criza, cand reactiile rapide si corecte pot insemna nu numai supravietuirea anului 2009, dar chiar repunerea pe baza solide a afacerii, invatarea 'accelerata' din mai multe surse, nu doar din propria experienta sau cea specifica companiei sau industriei, este mai pretioasa ca oricand", precizeaza Ioan.
Aproximativ 3.000 de manageri au absolvit programe de MBA si Executive MBA locale, iar numarul lor continua sa creasca cu aproximativ 300 in fiecare an. Intr-un scenariu in care numarul inscrierilor va scadea cu 30%, numarul absolventilor va ajunge la 200 peste 2 ani (majoritatea programelor dureaza intre un an si jumatate si doi ani). Salariul mediu al absolventilor de EMBA este de 3.000 de euro, in timp ce absolventii de MBA castiga, in medie, 2.275 de euro net pe luna, potrivit celei de-a doua editii a Top MBA, realizat de ZF in luna martie a acestui an.
"Cererea pentru serviciile pe care le oferim depinde in mare masura de 'insanatosirea' economiei", incheie directorul de marketing al Asebuss.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO