Companii

Distributia FMCG in 2009: Marile companii s-au temut de banci si au alergat dupa furnizori noi ca sa evite scaderile abrupte in vanzari

Distributia FMCG in 2009: Marile companii s-au temut de banci si au alergat dupa furnizori noi ca sa evite scaderile abrupte in vanzari
28.01.2010, 00:00 225

Piata distributiei de bunuri de larg consum nu si-a pierdutdinamismul nici anul trecut, pentru ca marii jucatori au incercatsa compenseze scaderea rulajelor generata de declinul din consumprin atragerea unor furnizori noi. Cele mai mari oportunitati auvenit de la importatori: Macromex a preluat distributia inghetateiAlgida, Interbrands a pus in portofoliu cosmeticele Bourjois siprezervativele Love Plus, iar Elgeka-Ferfelis a demarat distributialocala a lubrifiantilor auto Shell.

In schimb, daca pana in 2008 nici nu aveau timp sa gandeascamasuri de eficientizare a businessului pentru ca rulajele cresteaucu 20-30% anual, iar importatorii le bateau aproape zilnic la usacu propuneri de parteneriate, anul trecut actionarii marilordistribuitori au pus reducerea costurilor pe primul loc pe lista deprioritati. Au renuntat la spatii de depozitare, au reorganizatdepartamentele de vanzari si au adus bani in firma pentru a diminuavaloarea creditelor la banci.

Companiile Interbrands si Lekkerland Convenience au fostcapitalizate cu cate 3 mil. euro in 2009, pentru a-si diminuacreditele la banci.

Au cautat independenta financiara

"Decizia a fost luata pentru cresterea independentei financiare,in contextul cresterii dobanzii la creditele bancare de pe piata incursul anului trecut. Cresterea surselor proprii de finantareasigura o planificare mai exacta a costului in perioada urmatoare",explica Narcis Mihai, directorul general al Lekkerland Romania,companie cu afaceri de 62,7 mil. euro in 2008.

Aceeasi explicatie a dat-o si Rand Sherif, CEO-ul Interbrands,spunand anul trecut ca diminuarea gradului de indatorare a uneicompanii este un lucru foarte important in conditiile in carescumpirea creditelor si deprecierea leului fata de euro genereazacosturi suplimentare, iar vanzarile se reduc.

In ultimii trei ani Interbrands, cel mai mare jucator pe piatade profil, care intermediaza anual vanzari de peste un miliard deeuro, a trecut printr-un proces amplu de remodelare a modelului debusiness care a vizat reduceri masive de costuri. Redimensionareadepartamentelor companiei a taiat 500 de joburi la Interbrands inultimii doi ani, dintre care 300 au fost desfiintate in 2009,distribuitorul ramanand astfel cu circa 1.800 de angajati.

Si Macromex, cel mai mare distribuitor de produse congelate depe piata, a mizat pe reduceri de costuri la nivel operational in2009. "Ne adaptam la cererea mai scazuta a pietei analizandprocesele si aducand imbunatatiri. De exemplu, aveam un centru dedistributie in Constanta care vara era supraincarcat, iar iarna eraaproape nefolosit. L-am inlocuit cu un punct de cross-docking(punct de tranzit - n. red.)", exemplifica anul trecut DanMinulescu, proprietarul Macromex, companie cu afaceri de peste 120mil. euro in 2008.

Marile provocari ale anului 2009 pentru distribuitori au fostmentinerea marjelor in limitele care sa le permita sasupravietuiasca si presiunea pe lichiditati, in conditiileinmultirii cazurilor de insolventa in comertul traditional. Multidistribuitori mici au disparut de pe piata pentru ca actionarii nusi-au putut recapitaliza companiile afectate de blocajelefinanciare din comert, potrivit jucatorilor mari dindistributie.

Insolventele din retail, care au lovit chiar si retele mari demagazine, precum Pic, Trident si Spar, tin acum blocate milioane deeuro ale distribuitorilor.

"Desi au existat momente dificile in anul 2009, derivate dinblocajul cash-ului operational in piata si de intrarea ininsolventa a unor clienti, unii dintre ei chiar foarte importanti,am reusit printr-un management zilnic sa controlam situatia,nefiind necesara o infuzie de capital din partea actionariatului.In plus, am reusit sa ne mentinem organizatia intacta, ca marime siservicii oferite pietei", afirma George Stefanescu, managerulgeneral al Whiteland Sales&Marketing.

Cei mai mari zece jucatori de pe piata de profil au realizat in2008 vanzari cumulate de aproximativ doua miliarde de euro, iarestimarile pentru 2009 indica o cifra sub acest prag. Piatabunurilor de larg consum este estimata la putin peste 20 mld. eurola nivelul anului trecut.

Cine a mai pariat pe investitii

Macromex si Top Brands Distribution sunt singurii distribuitorimari din FMCG care au anuntat anul trecut investitii de ordinulmilioanelor de euro.

Minulescu a demarat un proiect de 20 mil. euro la Campia Turziipentru a-si face primul centru de distributie de frig dinTransilvania si spune ca va finaliza prima faza a acesteiinvestitii in 2011.

La randul sau, Top Brands Distribution (TBD), distribuitorulproduselor Kraft Foods si Philip Morris la nivel local, a mersinainte anul trecut cu proiectul de lansare a propriului brand pepiata lactatelor.

Dupa ce au achizitionat o fabrica de lactate din Giurgiu,actionarii TBD au lansat pe piata produsele Dar Lactate in a douajumatate a lui 2009.

In lipsa unor parteneriate noi, rulajele TBD s-au diminuat anultrecut din cauza scaderii consumului pe piata.

"Volumele distribuite nu au inregistrat cresteri anul trecutfata de 2008. In ceea ce priveste oportunitatile de noiparteneriate, in 2009 am preferat sa ne concentram pe introducereabrandului propriu, Dar Lactate", spun reprezentantii TBD.

Ce bani au adus actionarii

  • Actionarul Interbrands, grupul libanez Sarkis, a facut omajorare de capital de 3 mil. euro la inceputul anului 2009 pentrua diminua valoarea creditelor
  • Germanii de la Lekkerland au adus in noiembrie 3,2 mil. euro lacapitalul social al subsidiarei locale pentru a-si planifica maibine costurile in 2010
  • Macromex a demarat anul trecut un proiect de investitii de 20mil. euro la Campia Turzii pentru constructia unui centru regionalde distributie de frig, acoperite in mare parte din resurseleproprii ale companiei

De unde au venit oportunitatile de crestere

  • Macromex a devenit anul trecut distribuitorul inghetatei Algidain Romania, odata cu intrarea Unilever pe piata de profil
  • Top Brands Distribution a intrat pe piata lactatelor cupropriul brand, Dar Lactate, prin achizitia unei fabrici de lactatedin Giurgiu
  • Interbrands a pus doua branduri noi pe lista produselordistribuite, Bourjois (cosmetice) si Love Plus (prezervative)
  • Elgeka-Ferfelis a semnat la inceputul lui 2009 contractul dedistributie a lubrifiantilor auto Shell pe piata locala
  • Whiteland a preluat in 2009 distributia produselor Raureni,Viciunai si o parte din businessul importatorului DeSilva

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO