Companii

Digitalizarea şi automatizarea proceselor vor deveni partea integrată a fiecărei organizaţii pentru a putea rămâne competitivă atât pe plan local, cât şi internaţional

Perspective postpandemie pentru industriile de retail, energie şi servicii financiare, un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

Autor: Cristina Roşca

04.11.2021, 00:07 1483

Digitalizarea a fost cuvântul de ordine al ultimului an şi jumătate indiferent de domeniul de activitate al companiilor şi indiferent de gradul de dezvoltare al economiilor lumii Pandemia de COVID-19 a accelerat astfel o serie de procese şi a grăbit actorii din întreaga lume să adopte tehnologii noi pentru a putea funcţiona în noua normalitate Acest proces însă, cel de digitalizare, este unul continuu şi astfel investiţiile sunt departe de a fi încheiate De exemplu, la nivel mondial, studiile PwC arată că doar 5% dintre companii sunt acum cu adevărat digitale. Pentru a putea descoperi care sunt perspectivele postpandemie privind digitalizarea şi tehnologia, ZF a discutat cu trei parteneri din cadrul companiei de audit şi consultanţă PwC - Florin Deaconescu, Mircea Bozga şi Gabriel Voicilă -, dar şi cu executivi de top din mai multe domenii, respectiv, Tudor Mihăilescu, Group CFO eMAG, Eugen Bunea, director executiv divizia IT a băncii de stat EximBank, Ionuţ Grigorian, chief security officer Raiffeisen Bank, Bogdan Litescu, fondatorul Plant an App şi Sergiu Negut, co-fondator Fintech OS.

 

Companiile au accelerat digitalizarea cu o viteză surprinzătoare în ultimul an şi jumătate, devansând cu doi sau trei ani planurile pe care le aveau pentru următorii cinci ani, după cum spun peste 40% dintre executivii intervievaţi în sondajul Digital Trust Insights, realizat de compania de audit şi consultanţă PwC.

„Pentru a susţine obiectivele noastre de dezvoltare, avem un plan de investiţii în valoare de 3,2 miliarde de lei pentru următorii trei ani, dintre care 447 de milioane de lei sunt alocaţi pentru dezvoltarea de tehnologie românească”, confirmă Tudor Mihăilescu, Group CFO al eMAG, cel mai mare retailer local online şi totodată un jucător cu prezenţă regională.

Fie că vorbim de procese de business sau de munca de acasă, companiile îşi bazează din ce în ce mai mult activitatea pe tehnologii, 35% din­tre respondenţii studiului PwC afirmând că acce­lerează automatizarea pentru a reduce costurile, 31% că modernizează cu noi capabi­lităţi, iar 29% că ţintesc rapiditatea şi eficienţa proceselor. „Transformarea digitală, mai ales în segmentul financiar-bancar, unde încrederea este cel mai preţios activ, reprezintă un proces complex care este necesar să fie centrat pe clienţi şi nevoile lor şi trebuie să asigure agilitate şi viteză de reacţie sporite în condiţii de securitate, scalabilitate şi disponibilitate extrem de ridicate”, adaugă Eugen Bunea, director executiv divizia IT a băncii de stat EximBank.

Marea majoritate (85%) a directorilor generali din România planifică creşteri ale investiţiilor în transformarea digitală în următorii trei ani. Astfel, transformarea digitală urcă pe primul loc în topul domeniilor pentru care executivii vor aloca mai multe fonduri, mai arată studiul PwC.

„Băncile vor continua să digitalizeze cât mai mult interacţiunile cu clienţii şi să automatizeze procesele interne. Spre exemplu, folosirea algo­rit­milor machine learning pentru a avea oferte personalizate pentru clienţi sau pentru veri­ficarea eligibilităţii noilor clienţi, asistenţii virtuali (chat bots) avansaţi care vor răspunde la majo­ritatea întrebărilor venite din partea clienţilor, acestea vor fi tehnologii esenţiale în mediul bancar în următorii 3-5 ani”, explică Ionuţ Gri­gorian, chief security officer la Raiffeisen Bank.

La rândul său, Bogdan Litescu, fondatorul Plant an App, companie specializată în low-code, care a dezvoltat o platformă pentru crearea rapidă de aplicaţii software dedicate firmelor mari, adaugă că toată economia se confruntă în prezent cu o lipsă a forţei de muncă calificate. Au trecut vremurile în care era mai eficient din perspectiva costurilor de a angaja personal pe salarii mici pentru îndeplinirea manuală a sarcinilor. Astfel, devine din ce în ce mai evident că singura soluţie este digitalizarea şi automatizarea proceselor, care vor deveni partea integrată a fiecărei organizaţii pentru a putea rămâne competitivă atât pe plan local, cât şi internaţional. „Cred că pandemia a făcut pe toa­tă lumea mai receptivă la faptul că interac­ţiunea digitală cu clienţii nu este un moft şi nu este ceva destinat generaţiilor digitale (Z şi Millennials). Ne-am dat seama cu mic, cu mare că este nevoie de interacţiune digitală cu clienţii şi de echipe care să poată lucra de la distanţă”, completează Sergiu Neguţ, cofondator al Fintech OS.

Astfel, transformarea digitală este o abordare strategică, care înseamnă mult mai mult decât îmbunătăţirea unor servicii cu ajutorul tehnologiei şi necesită investiţii mai mari. „Companiile din România conştientizează acest fapt şi, în ultimul nostru sondaj CEO Survey 2021, transformarea digitală a urcat pe primul loc în topul domeniilor pentru care executivii români vor aloca cu cel puţin 10% mai multe fonduri pentru investiţii”, spune Gabriel Voicilă, partener PwC.

Următorul salt în evoluţia  comunicaţiilor mobile şi wireless este reprezentat de tehnologia 5G. Estimările PwC arată că utilizarea tehnologiei 5G, alături de investiţiile în inteligenţa artificială (AI) şi Internet of Things (IoT), poate duce la optimizarea modelelor de afaceri, la produse noi şi servicii rapide şi eficiente, câştigurile urmând să accelereze începând din 2025.

„Provocarea şi oportunitatea sunt acum utilizarea noilor tehnologii pentru a remodela şi a adapta operaţiunile la schimbări, selectându-le pe cele relevante pentru propriile obiective”, adaugă Florin Deaconescu, partener al PwC.

Însă, dependenţa tot mai mare de serviciile digi­tale expune companiile la ameninţări ciber­ne­tice din ce în ce mai numeroase şi mai complexe.

„Companiile cheltuiesc acum mai mult decât oricând pentru securitate cibernetică şi confi­den­ţialitate, iar în 2022 este aşteptată continuarea inves­tiţiilor în oameni, procese şi teh­­nologie. Gama existentă de soluţii cibernetice s-a ma­turizat”, conchide Mircea Bozga, partener PwC.

 

Tudor Mihăilescu, Group CFO eMAG

Tehnologia nu este o victorie în sine, ci ne ajută să rezolvăm o problemă. Şi credem că tehnologia va avea tot timpul un rol central în aceste soluţii. Dorim să ne extindem prin servicii noi, complementare şi să exportăm inteligenţă şi tehnologie made in Romania.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Eugen Bunea, director executiv divizia IT a EximBank

Este evident că direcţia în care ne îndreptăm este aceea de a fi din ce în ce mai eficienţi şi flexibili, utilizând din ce în ce mai multă tehnologie. Şi cred că această tendinţă se va manifesta în toate domeniile de activitate, nu numai în cel bancar.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Sergiu Neguţ, cofondator Fintech OS

Cred că pandemia a făcut pe toată lumea mai receptivă la faptul că interacţiunea digitală cu clienţii nu este un moft şi nu este ceva destinat generaţiilor digitale (Z şi Millennials).

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Bogdan Litescu, fondator Plant an App

Toată economia se confruntă în prezent cu o lipsă a forţei de muncă calificate. Au trecut vremurile în care era mai eficient din perspectiva costurilor de a angaja personal pe salarii mici pentru îndeplinirea manuală a sarcinilor.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Gabriel Voicilă, partener PwC

Criza sanitară a convins companiile că şansele de continuare a activităţii în condiţii incerte, dar şi cele de creştere ulterioară depind şi de investiţiile în tehnologie. Iar de la începutul pandemiei, organizaţiile au accelerat digitalizarea cu o viteză surprinzătoare, avansând cu doi sau trei ani planurile pe care le aveau pentru următorii cinci ani.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Mircea Bozga, partener PwC

Dependenţa tot mai mare de serviciile digitale expune companiile la ameninţări cibernetice din ce în ce mai multe şi mai complexe, iar ultimii doi ani au demonstrat ingeniozitatea atacatorilor. Ameninţările cibernetice au ajuns astfel între primele cinci preocupări ale directorilor executivi din România şi din întreaga lume, potrivit CEO Survey.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Ionuţ Grigorian, chief security officer Raiffeisen Bank

Pandemia a avut o influenţă majoră asupra modului de interacţiune cu clienţii, asupra modului în care suntem organizaţi şi asupra felului cum operăm. Dacă la începutul pandemiei Raiffeisen Bank avea peste 700.000 de clienţi persoane fizice activi online (în martie 2020), astăzi am ajuns la peste un milion.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Florin Deaconescu, partener PwC

Implementarea 5G va fi foarte importantă pentru viitorul economiei digitale în următorii ani, pentru că poate pune în valoare toate celelalte tehnologii, poate creşte competitivitatea şi poate stimula dezvoltarea multor industrii.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO