Companii

Deznodământ incert la privatizarea CFR Marfă. Oficialii Grampet spun că statul nu şi-a respectat complet obligaţiile, ministerul aşteaptă banii

Deznodământ incert la privatizarea CFR Marfă....

Autor: Mirabela Tiron

13.10.2013, 12:37 695

Omul de afaceri Gruia Stoica, ce controlează grupul Grampet şi compania GFR, desemnată în iulie câştigătoarea licitaţiei de privatizare pentru pachetul majoritar al CFR Marfă şi care trebuie să plătească până mâine 170 de mil. de euro pentru a prelua compania de stat, spune că statul nu şi-a îndeplinit toate obligaţiile faţă de GFR. De partea cealaltă, Ministerul Transporturilor susţine că GFR trebuie să vină cu banii, conform contractului.

Comisia de privatizare este condusă de Cristian Ghibu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor. 

"“Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocaţi de urgenţă la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilităţi, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă faţă de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm şi să căutăm soluţii la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile şi nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare"”, a transmis Gruia Stoica.

Comisia de privatizare a CFR Marfă nu a trimis niciun răspuns la declaraţia lui Gruia Stoica. 

"Este datoria domnului Ghibu  (preşedintele comisiei de privatizare la CFR Marfă-n.red) ca, împreună cu consultanţii, să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român, care l-a învestit cu această responsabilitate, încă din februarie 2013, atunci când a fost numit la conducerea comisiei de privatizare şi mai târziu în septembrie 2013, când a semnat contractul de privatizare cu câştigătorul licitaţiei. Încă de la debutul mandatului de ministru i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu să se concentreze pe ducerea la bun sfârşit a procesului de privatizare", a transmis Ramona Mănescu ministrul transporturilor. Ca reacţie la declaraţiile făcute astăzi de Gruia Stoica, ea i-a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, preşedinte al comisiei de privatizare, şi consultanţilor (asocierea formată din Deloitte şi Muşat şi Asociaţii), ca în cursul zilei de mâine, 14 octombrie 2013, „să transmită un punct de vedere fundamentat privind evoluţia, momentul şi paşii următori în această privatizare”
 
La acest moment, singura alternativă pe care o are Gruia Stoica, proprietarul firmei Grup Feroviar Român (GFR), este de-a plăti 170 de milioane de euro până pe 14 octombrie (mâine), adică restul sumei de bani. Până acum omul de afaceri a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi încă 20 de milioane de euro într-un cont escrow. 

“Grup Feroviar Român a înaintat, vineri, 11 octombrie, o cerere oficială către Ministrului Transporturilor, doamna Ramona Mănescu, prin care solicită implicarea directă şi urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eşec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligaţiilor pe care şi le-a asumat în acest proces, până în prezent”, potrivit oficialilor Grampet, ce adaugă că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credinţă, interesele şi eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări.

“GFR consideră că în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obţinere a avizului din partea Consiliului Concurenţei drept motiv pentru un anticipat eşec al tranzacţiei, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin. Mai mult, modul în care membrii Comisiei de Privatizare au înţeles să-şi îndeplinească responsabilităţile este o dezamăgire pentru un investitor care a intrat în această licitaţie cu seriozitate şi profesionalism şi cu dorinţa de a investi într-o companie cheie pentru economia românească”.

În Hotărârea de Guvern (HG) pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acţiuni către GFR, publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, se menţionează că finalizarea vânzării trebuie să se realizeze în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii, adică până pe 14 octombrie (luni).

Pe de altă parte, tot în acest HG este precizat c㠓transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii: emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii”. Până acum Consiliul nu şi-a dat avizul, tranzacţia fiind în evaluare,.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni.

Gruia Stoica şi-a clădit un business de sute de milioane de euro în industria căilor ferate în ultimii zece ani.  El  este proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Român, ce operează cu 9.500 de vagoane şi 225 de locomotive. Compania GFR, cu care a câştigat pachetul majoritar al CFR Marfă, este cele mai mare transportator privat de marfă pe calea ferată, cu aproape 2.500 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro). Compania deţine 22,3% din piaţa de transport feroviar de marfă, potrivit ultimelor date disponibile. Prin preluarea CFR Marfă, GFR ar ajunge la o cotă de piaţă de peste 70% pe transportul feroviar.

GFR este deţinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă). Piaţa de transport feroviar  de mărfuri este evaluată la circa 500 de milioane de euro.

Ministerul Transporturilor a atribuit asocierii formate din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi compania franceză Systra un contract de 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă.  Aso­cierea va furniza servicii de consultanţă pentru privatizare, asistenţă juridică, economico-fi­nanciară, tehnică, de reprezentare sau nego­ciere pe întreaga perioadă de derulare a procesului de privatizare, până la realizarea transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor şi decontarea tranzacţiei.

 

Ce spune Hotărârea de Guvern 526 din 24 iulie

Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni (CFR Marfă - n.red.), constând în plata preţului de cumpărare şi în transferul titlului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării, va avea loc sub condiţia semnării contractului de escrow şi depozitării de către Cumpărător a sumei prevăzute la pct.6 în Contul Escrow şi a realizării condiţiilor suspensive prevăzute la pct. 10.
Dacă finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpă a Cumpărătorului, într-o perioadă de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

„10. Transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:Vânzătorul a finalizat conversia creanţelor deţinute de Statul Român asupra societăţii la data semnării contractului şi a definitivat structura capitalului social al societăţii ca urmare a operaţiunii de majorare de capital în baza conversiei. Vânzătorul a obţinut, după cum este cazul, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, acordul acestora cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obţinut nu include condiţii mai oneroase pentru societate faţă de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanţare la data semnării.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO