Companii

Deşi ar trebui să fie vârf de sezon în construcţii, fabricile de ţiglă metalică produc la cel mult 80% din capacitate

În România un metru pătrat de acoperiş poate costa între 10 şi 18 euro, în funcţie de grosimea tablei. Foto Shutterstock

În România un metru pătrat de acoperiş poate costa între 10 şi 18 euro, în funcţie de grosimea tablei. Foto Shutterstock

Autor: Andreea Neferu

15.09.2013, 18:53 1190

Producătorii de învelitori metalice, care se bat într-o piaţă de circa 70 de milioane de euro, spun la unison că primul semestru al acestui an a fost unul dificil pentru sectorul de profil, în condiţi­ile în care avansul din primul trimestru a fost anulat de rulajele în scădere din următoarele şase luni.

Cu privire la modul în care sectorul va evolua în a doua jumătate a anului, părerile sunt împăr­ţite, dar majoritatea jucătorilor păstrează un ton optimist.

„Piaţa locală de învelitori a înregistrat creşteri importante în primul trimestru al anului faţă de primul trimestru al anului 2012, explicaţia fiind iarna grea din 2012 care a blocat piaţa în primele trei luni. Trimestrul al doilea din 2013 în schimb a fost mai slab, anulând creşterile din primele luni. Practic, la nivel de semestru, piaţa locală a stagnat faţă de anul trecut“, spune Dan Mircescu, director general şi proprietar al producătorului şi importatorului de sisteme pentru acoperiş Final Distribution.

Pe de altă parte, reprezentanţii producătorului de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez cu acelaşi nume, apreciază că în primele şase luni ale anului piaţa de învelitori metalice a consemnat un minus faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
 

Speranţa, la fondurile UE

„Moti­vaţia ar putea fi dată de reticenţa românilor de a investi în bunuri de folosinţă îndelungată, care este evidentă şi în alte sectoare de activitate, nu numai în domeniul materialelor de construcţii. Fără pesimism, nu se întrevăd creşteri pe piaţa construcţiilor; excepţie fac doar proiectele pe fonduri europene unde un grad mai mare de absorbţie ar putea face diferenţa“, spune Andrei Sulyok, directorul general al Lindab România.

La rândul său, Liviu Mistodinis, directorul general al Coilprofil, divizie a grupului belgian cu acelaşi nume, spune că activitatea din 2013 a început cu dificultate, dar că piaţa rezidenţială este în revenire. „Nu vom cunoaşte prea curând avântul specific perioadei 2005-2007, dar se construieşte, se renovează şi ne bucură atmosfera pozitivă din piaţă. Renovarea constituie încă motorul pieţei de acoperişuri“, spune Mistodinis.
 

Piaţa de 66 mil. euro

Piaţa locală de învelitori metalice s-a ridicat anul trecut în valoare la circa 66 de milioane de euro şi la 15 milioane de metri pătraţi în volum, potrivit estimărilor producătorului braşovean de ţiglă metalică Bilka Steel.

Compania preconizează însă că anul acesta piaţa va în­registra un uşor avans în volum, de circa 5%.

„În primele şase luni ale anului, Bilka a avut o creştere a cifrei de afaceri de 30%, creştere pe care estimăm că o vom menţine până la sfârşitul anului“, a explicat Horaţiu Ţepeş, director general şi proprietar al Bilka Steel. El mai spune că în luna august fabrica de la Braşov a companiei a lucrat la aproximativ 80% din capacitatea de producţie, iar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut constată o creştere semnificativă a numărului de comenzi.

„În general oamenii preferă realizarea lucrărilor de construcţii, inclusiv montarea acoperişului, în perioada de vară, chiar dacă nu există nicio contraindicaţie pentru montarea acestuia în sezonul rece. Un alt aspect care contribuie la creşterea vănzărilor în această perioadă este şi faptul că unităţile hoteliere din zona montană realizează lucrări de renovare pe timpul verii“, explică Ţepeş.

El adaugă că în sectorul construcţi­ilor pe timp de vară a început să se simtă şi venirea în concediu a românilor care lucrează în străinătate şi care intenţionează să-şi renoveze lo­cuin­ţele din Ro­mânia sau să construiască unele noi.

Potrivit estimărilor sale, în România un metru pătrat de acoperiş mediu poate costa între 10 şi 18 euro, în funcţie de grosimea tablei.

Bilka Steel produce în prezent ţiglă metalică la Braşov, pe fosta platformă Tractorul.

Capacitatea de producţie pentru ţiglă metalică a urcat la un milion de metri pătraţi lunar după ce compania şi-a mutat activitatea anul acesta dintr-o hală de 4.500 de metri pătraţi într-una de 12.000 de metri pătraţi şi după o inves­tiţie de 3,5 milioane de euro, care a presupus şi construcţia a 1.000 de metri pă­traţi de birouri. Compania a înregistrat anul trecut un rulaj de circa 16,6 milioane de euro.

Despre un an mai bun vorbesc şi reprezentanţii Coilprofil, care se aşteaptă ca piaţa de învelitori metalice să stagneze sau să crească uşor în acest an.  „Semestrul al doilea este, în general, pentru piaţa de acope­rişuri, perioada cea mai bună din an. Considerăm că nu vor exista creşteri semnificative ca volume comparativ cu anul 2012, dar semnalele sunt pozitive pentru perioada următoare“, a spus Mistodinis de la Coilprofil.

Compania pe care o conduce a înregistrat anul trecut afaceri de circa 8,7 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, iar pentru anul acesta şi-a propus să depăşească pragul de 10 milioane de euro. Coilprofil deţine o unitate de producţie în localitatea Ceptura din judeţul Prahova, investiţia în construc­ţia fabricii ridicându-se la circa 8 mi­­­lioane de euro.

„Sperăm într-o evoluţie pozitivă a pieţei până la finalul acestui an. Pentru domeniul nostru cea de-a doua jumătate a anului este o perioadă mai bună. (...) Noi ne-am bugetat creştere pentru anul acesta“, spune şi Dan Mircescu de la Final Distribution.

Compania, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 4,5 milioane de euro, mizează în 2013 pe o creştere a rulajului de aproximativ 16%, ceea ce ar duce businessul la circa 5,2 milioane de euro.

Mircescu susţine că în această perioadă fabrica de ţiglă metalică pe care compania o deţine în Băicoi, judeţul Prahova, lucrează la o capacitate „medie“, jumătate din timp funcţionând pe două schimburi.

„Contăm pe un an 2013 mai bun“, spune reprezentantul Final Distribution.
 

Noi insolvenţe în construcţii

Nu la fel de optimişti sunt însă suedezii de la Lindab, care apreciază că 2013 va fi un an mai dificil decât cel precedent, având în vedere că vor intra în incapacitate de plată mulţi constructori care au lucrat cu statul, îndeosebi cei care au derulat lucrări cu primăriile.

„Acest lucru se va întâmpla întrucât veniturile din taxele locale ale multor primării nu acoperă cheltuielile şi investiţiile de decontat pentru lucrările deja executate de către constructori. 2013 este anul în care primăriile încep să-şi declare insolvenţa (vezi primăria Aninoasa), iar acest fapt va afecta indirect şi distribuitorii, dar şi producătorii sau importatorii de materiale de construcţii“, spune Sulyok.

Lindab a înregistrat anul trecut un rulaj de circa 15,5 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Firma deţine în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos, în judeţul Ilfov, care are o capacitate de producţie anuală de 3,5 milioane de metri pătraţi de ţiglă metalică, 3,2 milioane de metri pătraţi de tablă cutată trapezoidală, un milion de metri pătraţi de casete structurale şi 1.000 de kilometri de tubulatură de ventilaţie. De asemenea, compania mai are o unitate de produc­ţie la Floreşti, în judeţul Cluj.

În afară de segmentul de învelitori metalice, piaţa de acoperişuri mai cuprinde ţiglă din beton, ţiglă ceramică, bitum sau tablă ondulată. Întreaga piaţă de învelitori este estimată la 120-130 de milioane de euro, astfel că ţigla metalică reprezintă mai bine de jumătate din vânzări.

Un alt jucător important pe acest segment este grupul finlandez Ruukki, care a realizat anul trecut pe piaţa locală o cifră de afaceri de 36,9 milioane de euro, în creştere cu 24%.

Citiţi mai multe în numărul de septembrie al Business Construct sau pe www.zfcorporate.ro/business-construct/

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO